Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Newby zoekt fiets

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 08 mei 2020 17:06

Na vorige zomer mijn eerste meters te hebben gemaakt op een racefiets toch wel enthousiast geworden. Zo enthousiast dat ik nu een beter passende fiets wil aanschaffen.

Ik wil de fiets voornamelijk gebruiken voor tijdens triatlonwedstrijden (korte tot middenafstand, eventueel uitstapjes naar een halve (= 90 km fietsen).

Daarnaast zal ik ook zo af en toe wat langere tochtjes willen doen, bv. met bekenden. Daar zouden dan ook wat heuvels of bergjes in kunnen zitten. Ik ben niet de persoon die dat per se op een gezapig tempo zou doen, dus dat zal ook wel een beetje een wedstrijdje onderling kunnen zijn/er in uitmonden. Dit zal overigens hoogstwaarschijjnlijk niet al dit jaar zijn, maar op een later moment pas.

Ik ben 1.75/1.76 lang (of beter gezegd kort :') ). Bbl is 81 cm (moet ik nog wel met behulp nameten, Armlengte 67 cm en romplengte 62 cm. Ik ben niet direct lenig te noemen, eerder stram. Maar ben wel bezig om mijn lichaam daar in te trainen.

Ik heb vorig jaar via via een tweedehands Dracat Razor 2014 gekocht. Frame van 56 cm en deze komt op mij toch ietwat te groot over. Mijn eigen berekeningen wijzen dit ook enigzins uit. Zie bijlage voor de geometriegegevens.
Annotation 2020-05-08 170635.jpg
Gezien de relatief korte afstanden tijdens een triatlon is comfort/endurance wel wat ondergeschikt aan performance, maar met het oog op de toekomst wil ik daar wel rekening mee houden.

Oftewel; ik zoek dus een allround aerofiets denk ik?

Budget is ca € 2.000.

De vragen waar ik tegenaan loop zijn:
- Hoe weet ik welk frame goed bij mij past? Ik heb verschillende bikefitters gebeld en die zeggen eigenlijk allemaal pas te komen als ik al een fiets heb.
- Wil ik schijf- of velgremmen?
- Ultegra of is 105 ook goed genoeg?
- Of steek ik de besparing op schijfremmen en Ultegra in een betere wielset

Wie helpt mij verder? Ik ben al enige tijd aan het ronddwalen op internet maar kom niet echt verder zo....
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 mei 2020 21:28

Sensa Gulia evo met 105 zou misschien net kunnen bij de bekende zaak in Oosterhout.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 mei 2020 21:36

Hoi,

- Qua maat ga je denk ik richting een 54. Maar let op, niet alle fabrikanten met hetzelfde, Je kan ook naar stack en reach kijken om te vergelijken.
- Wat betreft afmontage zou ik voor 105 gaan. Is echt goed zat, persoonlijk merk ik ook geen verschil met ultegra. Ultegra is alleen iets lichter.
- Schijfremmen vs velgremmen, hier zijn topics vol over geschreven :). Je zou "het grote schijfremmen topic" eens door kunnen lezen. En het ligt er ook aan wat je wil.. Met alleen mooi weer en vlak/heuvels voldoen velgremmen. Met FCC wielen de bergen in en veel met slecht weer rijden zijn schijfremmen juist weer handiger.

Succes met uitzoeken in elk geval, altijd leuk om te doen :)

Groet,
Chris

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 08 mei 2020 22:09

nijkie schreef: 08 mei 2020 21:28 Sensa Gulia evo met 105 zou misschien net kunnen bij de bekende zaak in Oosterhout.
Of een G3 disc met 105.

De Evo met 105 heb ik nog nergens online gevonden?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 08 mei 2020 22:11

chris80 schreef: 08 mei 2020 21:36 Hoi,

- Qua maat ga je denk ik richting een 54. Maar let op, niet alle fabrikanten met hetzelfde, Je kan ook naar stack en reach kijken om te vergelijken.
- Wat betreft afmontage zou ik voor 105 gaan. Is echt goed zat, persoonlijk merk ik ook geen verschil met ultegra. Ultegra is alleen iets lichter.
- Schijfremmen vs velgremmen, hier zijn topics vol over geschreven :). Je zou "het grote schijfremmen topic" eens door kunnen lezen. En het ligt er ook aan wat je wil.. Met alleen mooi weer en vlak/heuvels voldoen velgremmen. Met FCC wielen de bergen in en veel met slecht weer rijden zijn schijfremmen juist weer handiger.

Succes met uitzoeken in elk geval, altijd leuk om te doen :)

Groet,
Chris
Thanks!

Vwb de remmen, het weer heb je op wedstrijddagen niet echt voor het uitzoeken. Trainen kun je met slecht weer natuurlijk ook op de Tacx doen.

Dat is denk ik nog het echte twijfelpuntje...
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

AntonNL007
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2020 22:35

AntonNL007 08 mei 2020 23:30

Welke bekende zaak in Oosterhout is dat?

doxie
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:58

doxie 09 mei 2020 08:31

AntonNL007 schreef: 08 mei 2020 23:30 Welke bekende zaak in Oosterhout is dat?
https://www.facebook.com/wim.devos.77

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 mei 2020 08:50

sanger schreef: 08 mei 2020 22:09
nijkie schreef: 08 mei 2020 21:28 Sensa Gulia evo met 105 zou misschien net kunnen bij de bekende zaak in Oosterhout.
Of een G3 disc met 105.

De Evo met 105 heb ik nog nergens online gevonden?
Foutje van mijn kant.

Evo met ultegra velgrem.
G3 105 disc
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 mei 2020 10:08

Als je budget 2000 is, zou ik gaan voor een Carbon racer met velgremmen. 105 is een zeer goede groep. Ultegra natuurlijk ook, maar is duurder en nauwelijks beter.

Deze fiets is wellicht iets voor je en anders een mooie referentie: https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... /2510.html

Imo heeft deze alles wat een sportieve wielrenner zoekt: topframe, prima groep en acceptabele wielen.
Alles wat je beter wilt, voegt weinig toe aan je rijervaring en komt met een prijskaartje...

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 mei 2020 11:08

Je kan ook iets kleiner frame rijden?
Maakt de fit voor een tijdelijke tt positie ook weer makkelijker. Ik ben iets korter maar zelfde bb lengte en meeste merken past een 54, trek, S boys, cannondale etc
Nu zelf een pina 53

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 09 mei 2020 11:45

Voor veel merken val ik net op het omslagpunt tussen twee maten in inderdaad. Ik zal dan inderdaad voor de kleinste optie gaan.
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 09 mei 2020 12:20

Ik heb voor mezelf even een shortlist gemaakt. Nog niet compleet hoor, maar zo op basis van info op het internet.

- Merida Reacto 4000
- Sensa Evo Ultegra
- Sensa G3 105 disc
- Cannondale CAAD13 105 (of Optimo 105 met een geupgrade wielset)
- Canyon Ultimate CF SL 7 disc
- Giant TCR Advanced/Pro 1/2 disc
- Giant Propel

Qua uiterlijk val ik voor de echte aero fietsen uit dit lijstje. Maar dat wil ik niet doorslaggevend laten zijn. Value for money vind ik belangrijker.

Wat ik niet makkelijk terug vind is welk type geometrie al de fietsen zijn. De aero lijken mij een zeer sportieve zit te zijn, maar van de CAAD13, G3 en TCR kan ik dat niet terugvinden op de sites?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Plaats reactie