Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat eten jullie als 'bodem' voor een lange tocht

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 06 mei 2011 18:54

Tis idd meer de avond van tevoren goed aan de koolhydraten, 's ochtend igg een ontbijt op basis van koolhydraten met een lage glycemische index ivm de hongerklop... Overigens spelen de eieren met spek en wat bruine boterhammen hier in prima rol in :p

frenske1406
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:40

frenske1406 13 jun 2011 21:54

pierre92 schreef:Er bestaat bijna niks beters dan Brinta in mijn ogen...
... :D :D

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 13 jun 2011 22:09

Ik eet altijd 2 rozijnenbroodjes en een bolus als ik een langere rit moet doen met een x aantal hoogtemeters. Voor onderweg repen en gelletjes van Amacx plus nog 2 rozijnenbroodjes. Dit is voor mij altijd het juist patroon voor een langere rit.
Edwin van de Velde

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 13 jun 2011 23:05

sram60 schreef:Ik eet altijd 2 rozijnenbroodjes en een bolus als ik een langere rit moet doen met een x aantal hoogtemeters. Voor onderweg repen en gelletjes van Amacx plus nog 2 rozijnenbroodjes. Dit is voor mij altijd het juist patroon voor een langere rit.
Moest heel ergens anders aan denken toen ik "bolus" zag staan :lol: , maar dankzij google weet ik gelukkig weer meer.....(zeeuwse bolus= broodje/koek)
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

duursport.nl
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:22

duursport.nl 15 jun 2011 11:50

Beste Blik,

Een korte richtlijn die je wellicht in het vervolg kan helpen.

Voor de inspanning:
Tot 2 uur voor de inspanning: zorg voor een goede maaltijd die licht verteerbaar is, koolhydraatrijk, vet- en vezelarm. Tip: Zorg dat je voor voeding kiest waar je lichaam mee vertrouwd is. Dit voorkomt maag en dramklachten.
Tot 30 minuten voor de inspanning: Zorg dat je vochtniveau op peil houdt door nog 500 ml te drinken. Om zowel de snelle als langzame koolhydraatvoorraden op peil te brengen kan je nog een Energy Bar nuttigen.

Tijdens de inspanning:
Drink elke 20 minuten ongeveer 250 ml vocht. Duurt de inspanning langer dan 90 minuten? Zorg dan voor een goede Isotone Sport Drank. Let op: Maximale opname vocht tijdens de inspanning bedraagt ongeveer 500-600 ml per uur. Bij een vochtverlies van 1 tot 2% zijn de eerste negatieve effecten reeds waarneembaar.
Om de koolhydratenvoorraad goed op peil te houden is het nuttig ieder uur ongeveer 60 gr koolhydraten tot je te nemen. Wees zuinig met vaste voeding. Het lichaam is gefocust op de energieaanvraag van de spieren. Vaste voeding blijft daardoor te lang in de maag hangen en kan zorgen voor maag- en dramkrampen. Afwisselen van Energy Bars en Energy Gels kunnen voor een energieboost of voor het continuïteit van je energie zorgen. Let wel op dat je een Energy Gel niet moet wegdrinken met een koolhydraathoudende drank, hierbij wordt de concentratie koolhydraten te hoog en spelen ook darmklachten op. Tegen het einde van de inspanning zou je een Energy Gel met cafeïne kunnen nemen voor een extra energieboost voor het laatste stuk.

Na de inspanning:
Direct na en uiterlijk 45 minuten na de inspanning staan je spieren open voor het direct aanvullen van de glycogeen, eiwitten en aminozuren. De juiste voeding kan zorgen voor een versneld herstel en helpt bij de afbraak van afvalstoffen. Een Recovery Drank kan uitkomst bieden.
Tip: Door jezelf voor én na de inspanning te wegen heb je een indicatie hoeveel vocht je bent verloren en weer moet worden aangevuld.
Zorg gedurende de dag voor voldoende voedingsstoffen, waarbij eiwitten de hoogste prioriteit hebben. Een kleine eiwitrijke maaltijd voor het slapen gaan kan het herstel bevorderen. Slapen is het belangrijkste moment in de herstelfase en zorgt voor een hoge afgifte van hormonen die het herstel ondersteunen. Een goede richtlijn is 8 uur slaap.

Succes!

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 15 jun 2011 16:09

duursport.nl schreef:Beste Blik,

Na de inspanning:
Direct na en uiterlijk 45 minuten na de inspanning staan je spieren open voor het direct aanvullen van de glycogeen, eiwitten en aminozuren.

En daarna gaan de poortjes dicht?? :roll:


Tip voor hersteldrank: chocolademelk
Afbeelding

dorpel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2010 13:19

dorpel 18 jun 2011 13:29

amateurke schreef:Klinkt allemaal lekker. Maar ik snap echt niet hoe jullie dat naar binnen krijgen in de vroege ochtend?
Dat is gewoon wennen. Er gaat niets boven een goede spaghetti om 5u 's ochtends ;)

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4503
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 18 jun 2011 13:35

duursport.nl schreef:Beste Blik,

Een korte richtlijn die je wellicht in het vervolg kan helpen.

Voor de inspanning:
...een Energy Bar....
Tijdens de inspanning:
...een goede Isotone Sport Drank....
...Energy Bars en Energy Gels ....
...een Energy Gel ....
...een Energy Gel met cafeïne ....

Na de inspanning:
...Een Recovery Drank ...
@duursport.nl : briljant verhaal, heb je ook nog een tip waar we e.e.a. kunnen kopen?! :mrgreen:

Plaats reactie