Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur SPD-SL pedalen

Notendop
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 jul 2014 21:35

Notendop 01 mei 2020 08:04

Morning,

Vorige week ontdekt dat mijn SPD-SL schoenplaatjes wel weer vervangen mogen worden, maar vandaag eigenlijk opgemerkt dat het niet de schoenplaatjes zijn, maar mogelijk het pedaal dat versleten is. Ik kan mijn schoen nu namelijk ook in de hoogte bewegen.. erg irritant.

Als je het pedaal recht zou houden, dan is voornamelijk de voorkant (waar het rondje in haakt) afgesleten, deze is dun en scherp. Kan het aan de binnenkant zelfs een beetje buigen. Het gaat om Shimano PD-R6800.

Nu vraag ik mij af of dan mijn afstelling misschien niet goed is, omdat het voornamelijk mijn linker pedaal is die versleten is en of het normaal is? Gezien de samenstelling van composiet kan ik het mij wel voorstellen.. pedalen zijn +/- 3 jaar oud en 20.000+ km,

Afbeelding

Notendop.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 mei 2020 09:23

Welke voet haal je eruit bij het stoplicht?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 mei 2020 09:33

Lijkt mij vrij normale slijtage, nieuwe kopen en weer 3 jaar verder fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 mei 2020 10:04

Is idd slijtage.
Bij mij gaan pedalen zo'n 20k km mee en dan krijg ik teveel speling aan achterkant en vervang ik het pedaal
Al heb ik dit ook wel eens binnen een jaar gehad en dat ik het soort van kapot trok bij uitklikken aan de voorkant (rechts op jouw foto), toen viel het wel onder garantie.
Zou die van jou snel vervangen voordat je dat straks ook hebt. (ik had het gelukkig vlak bij huis)

Wat ook helpt (voor extra slijtage) is inklikken/uitklikken met zand op je schoenen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 mei 2020 19:11

Ik vond 20k voor een set pedalen eigenlijk best weinig. Maar ik rij ook niet met Shimano SPL xl, maar al sinds jaar en dag met Look pedalen. En die gaan gemiddeld toch wel zo'n 50k mee.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 mei 2020 19:18

Mogelijk het pedaal dat je het meeste in-/uitklikt.

Te lang met "half versleten" plaatjes rondrijden maakt dat de speling tussen plaatje/pedaal groter is dan met nieuwe plaatjes. Dit maakt dat je pedaal ook sneller zal verslijten.

Naar analogie met langer met een "half" versleten ketting rondrijden maakt dat je cassette en voorbladen ook sneller verslijten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 01 mei 2020 23:35

Ik doe ook heel wat meer kilometers met de SPD-SL pedalen. Ik vervang de schoenplaatjes wel regelmatig voor ze echt versleten raken.

Wat goedkoper is, blijft natuurlijk de vraag. Vaker schoenplaatjes vervangen en langer met de pedalen doen of minder vaak de schoenplaatjes vervangen en de pedalen eerder vervangen ......
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 mei 2020 08:57

Gaan de Dura-Ace pedalen eigenlijk langer mee dan de Ultegra/105 pedalen?
Ik lees soms verhalen van meer dan 50.000km met de Dura-Ace, kan het moeilijk geloven maar als het waar is, zijn de Dura-Ace versies wel betere koop :D (ik doe ook tussen de 20 en 30.000km met mijn Ulterga en 105 pedalen)

Vroeger had ik Look, die gingen niet langer mee (bij mij) en kraakten meestal al na een paar 1000km. Overgestapt naar Shimano en nooit meer omgekeken.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 mei 2020 11:34

Nee niet echt, alhoewel mijn huidge set van dura ace 9100 pedalen wel wat langer meegaat volgens mij. (ben alleen vergeten laatste keer ze in te voeren op strava dus heb helaas geen exacte km stand)
Dus mogelijk dat de 9100 beter is dan de 9000 dura ace, maar is 1 set dus geen echte test nog.
De lagers schijnen wel betere kwaliteit te zijn, maarja die gaan langer mee dan rest van pedaal dus nooit een probleem bij mij.

Maar voor die paar tientjes verschil koop ik tegenwoordig wel dura ace voor goedweer fietsen.
Lagers draaien net wat soepeler, merk je aan als je pedaal met de hand verticaal houdt en dan loslaat, de dura ace variant valt direct naar benden.
Ultegra net wat minder snel. (maar prima voor slechtweer fiets)

En varianten daaronder koop ik niet meer, dan merk je dat er bezuinigd is op lagers bijvoorbeeld.
5800 pedalen 1 keer geprobeerd maar die kregen al erg snel speling bij as/lagers.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2020 11:52

Je zou verwachten dat het de lagers zijn die het eerst de geest geven.
Altijd sneu als andere delen van een pedaal eerst sneuvelen. Je zou verwachten dat ontwerp dat voorkomt.

Bij look 'carbon' heb ik ook de ervaring dat het klik systeem van de pedaal te snel sneuvelt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 mei 2020 12:51

Bij mijn vorige 105-pedalen heb ik 1 keer het pedaal open gehad voor nieuw vet. Ze waren een paar maanden dan wel EOL. Vervangen door Ultegra, die lagers waren beter maar even snel versleten.

Als mijn huidige Ulterga 'op' zijn (ze zitten er nu nog niet zo lang op) ga ik ook de Dura-Ace eens proberen.

Ik heb wel het gevoel dat de oude oude 105-pedalen (met metalen body) een stuk langer meegingen.
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 mei 2020 20:56

DDX schreef: 02 mei 2020 11:34 Nee niet echt, alhoewel mijn huidge set van dura ace 9100 pedalen wel wat langer meegaat volgens mij. (ben alleen vergeten laatste keer ze in te voeren op strava dus heb helaas geen exacte km stand)
Dus mogelijk dat de 9100 beter is dan de 9000 dura ace, maar is 1 set dus geen echte test nog.
De lagers schijnen wel betere kwaliteit te zijn, maarja die gaan langer mee dan rest van pedaal dus nooit een probleem bij mij.

Maar voor die paar tientjes verschil koop ik tegenwoordig wel dura ace voor goedweer fietsen.
Lagers draaien net wat soepeler, merk je aan als je pedaal met de hand verticaal houdt en dan loslaat, de dura ace variant valt direct naar benden.
Ultegra net wat minder snel. (maar prima voor slechtweer fiets)

En varianten daaronder koop ik niet meer, dan merk je dat er bezuinigd is op lagers bijvoorbeeld.
5800 pedalen 1 keer geprobeerd maar die kregen al erg snel speling bij as/lagers.
Paar tientjes.. 60€ vind ik nu ook wel geen paar tientjes meer.

Plaats reactie