Shimano naar S-works Power crank, 172.5 naar 170 en meer.
Geplaatst: 28 apr 2020 18:35
Hallo,
Een topic die meerdere aspecten heeft en daarom ook in meerdere categorieën had kunnen geplaatst worden ook.
Ik rij op een Specialized Tarmac SL6, Kadermaat 56, modeljaar 2019. Hierop zit een Ultegra R8000 groep (crankarmlengte 172.5mm) met een C-bear bottombracketlager BB30-24.
Via een vriend uit de fietsclub kon ik voor een prikje zijn nagenoeg nieuwe S-Works Power crank overnemen. Crankarmlengte: 170mm. Doordat de as van deze crank 30mm diameter is (en niet de 24mm van Shimano), moeten er dus ook nieuwe lagers in de bracket.
De andere lagers zijn geen drama, want die waren toch aan vervanging toe. Maar mijn andere kettingbladen van Shimano worden dan ook onbruikbaar, want, deze passen niet op de S-works crank.
Echter zijn er nog 2 belangrijke dingen aan de overstap:
- Hoe ervaar je de overstap van een 172.5mm naar 170mm? Ik vraag dit aan mensen die hier zelf ervaring mee hebben. Ik heb al wetenschappelijke artikels gelezen wat de impact is van kortere of langere cranks op Triatleten (spiercontractie etc..), maar op het einde van dergelijke artikels weet je eigenlijk nog niet "wat te doen"?
- Zijn de S-works power cranks compatibel met mijn Polar V650? Staat namelijk niet tussen de opgelijste compatibele sensoren (https://support.polar.com/en/power-comp ... polar-v650). Opnieuw, heeft iemand hier ervaring mee?
Toch behoorlijk wat aspecten die mij doen gissen en twijfelen of dit nu een verstandige overstap zou zijn of niet, en of het de kosten en de gok waard is. Ik wil vooral geen last krijgen door het verschil in cranklengte.
Kortom, zoals we hier zeggen: "Is het sop de kolen wel waard"..
Een topic die meerdere aspecten heeft en daarom ook in meerdere categorieën had kunnen geplaatst worden ook.
Ik rij op een Specialized Tarmac SL6, Kadermaat 56, modeljaar 2019. Hierop zit een Ultegra R8000 groep (crankarmlengte 172.5mm) met een C-bear bottombracketlager BB30-24.
Via een vriend uit de fietsclub kon ik voor een prikje zijn nagenoeg nieuwe S-Works Power crank overnemen. Crankarmlengte: 170mm. Doordat de as van deze crank 30mm diameter is (en niet de 24mm van Shimano), moeten er dus ook nieuwe lagers in de bracket.
De andere lagers zijn geen drama, want die waren toch aan vervanging toe. Maar mijn andere kettingbladen van Shimano worden dan ook onbruikbaar, want, deze passen niet op de S-works crank.
Echter zijn er nog 2 belangrijke dingen aan de overstap:
- Hoe ervaar je de overstap van een 172.5mm naar 170mm? Ik vraag dit aan mensen die hier zelf ervaring mee hebben. Ik heb al wetenschappelijke artikels gelezen wat de impact is van kortere of langere cranks op Triatleten (spiercontractie etc..), maar op het einde van dergelijke artikels weet je eigenlijk nog niet "wat te doen"?
- Zijn de S-works power cranks compatibel met mijn Polar V650? Staat namelijk niet tussen de opgelijste compatibele sensoren (https://support.polar.com/en/power-comp ... polar-v650). Opnieuw, heeft iemand hier ervaring mee?
Toch behoorlijk wat aspecten die mij doen gissen en twijfelen of dit nu een verstandige overstap zou zijn of niet, en of het de kosten en de gok waard is. Ik wil vooral geen last krijgen door het verschil in cranklengte.
Kortom, zoals we hier zeggen: "Is het sop de kolen wel waard"..