Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe dit balhoofdlager te servicen?

FlorisHoogenboom
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2020 15:50

FlorisHoogenboom 25 apr 2020 15:57

Hi All,

Allereerst geweldig dat dit forum bestaat, mijn eerste post maar ik lees al een tijdje me plezier mee!

Ik heb een Sensa Milano uit 2018. Sinds kort heb ik last van een kraakje/klikje als ik wat aanzet of op een oneffen weg rijd. Dit lijkt uit mijn balhoofd te komen. Vandaag dacht ik even deze schoon te maken en opnieuw in het vet te zetten, maar nadat ik mijn vork heb verwijderd kwam ik erachter dat ik op geen enkele manier de lagers uit de cups lijk te kunnen verwijderen. Het lijkt te gaan om een semi-geintegreerd balhoofd met losse kogels. De bovenste race lijkt vast te zitten in de cup met een soort ring die ik niet lijk te kunnen verwijderen. Ik heb hieronder een foto toegevoegd:
Afbeelding

Na wat googlen lijkt het wat op het lager in dit topic: https://forums.mtbr.com/bike-frame-disc ... 04385.html, alleen lijkt het bij mij niet mogelijk de ring makkelijk te verwijderen aangezien deze helemaal rondom doorloopt.

Is er iemand die toevallig weet hoe ik dit lager open krijg zodat ik het kan servicen? Ik hoop dat jullie mij verdder kunnen helpen!

Groet,
Floris

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 apr 2020 16:44

Lijkt gewoon een cartridge balhoofdlager die naar boven eruit kan. Brede, platte schroevendraaier er schuin onder zetten en in een cirkeltje erond wrikken. In dat wat te gevonden hebt zie je duidelijk de opening van de bovenste circlip zitten (op 7uur ongeveer). In jouw foto zie ik dat helemaal niet. Tenzij het wellicht een kunststof ring is die je eruit moet peuteren en na servicen vervangen voor een nieuwe.
Dogma F

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 25 apr 2020 19:43

Zou eerder vanaf de onderkant er een tikje tegenaan geven dan gaan zitten wrikken.

Mits je goed bij het lager kan en niet per abuis een cup die wellicht vast moet blijven zitten er uit slaat.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 apr 2020 21:57

Niet met een schroevendraaier gaan wrikken, daar bestaat gereedschap voor. Een scheurtje in de balhoolfdbuis is einde frame.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 apr 2020 22:50

lugosi schreef: 25 apr 2020 21:57 Niet met een schroevendraaier gaan wrikken, daar bestaat gereedschap voor. Een scheurtje in de balhoolfdbuis is einde frame.
Je moet wel enorm veel kracht zetten om een scheur in de balhoofd buis te krijgen door een lager eruit te wrikken. Er zit normaal gesproken ook nog een huls in de aluminium buis geperst, en nou, als je daar scheuren in trekt dan zou ik serieus een hobby als sterkste man overwegen.
Wrikken is ook alleen bedoeld om het lager even los van de zitting te krijgen. Daarna gewoon eruit trekken.
Maar als TS een stift, staaf heeft die lang genoeg is om van onderaf het lager eruit te tikken is dat alleen beter.
Dogma F

FlorisHoogenboom
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2020 15:50

FlorisHoogenboom 26 apr 2020 20:13

Ramon73 schreef: 25 apr 2020 16:44 Lijkt gewoon een cartridge balhoofdlager die naar boven eruit kan. Brede, platte schroevendraaier er schuin onder zetten en in een cirkeltje erond wrikken. In dat wat te gevonden hebt zie je duidelijk de opening van de bovenste circlip zitten (op 7uur ongeveer). In jouw foto zie ik dat helemaal niet. Tenzij het wellicht een kunststof ring is die je eruit moet peuteren en na servicen vervangen voor een nieuwe.
Ahh, Ik ben eruit met jouw laatste hint! Er blijkt inderdaad een kunstof ring op te liggen die ik met een stanley mes voldoende kon vervormen om eruit te wringen. Toen die eruit was kon ik zo de race verwijderen en bij de lager!

Helaas blijft de kraak bestaan na het schoonmaken/invetten van de lagers (zagen er trouwens nog als nieuw uit). Aan de lagers zelf lijkt niets te zien, maar als ik de lagerring boven en onder verwissel (exact zelfde binnen/buitenmaat/dikte) lijkt de kraak te verminderen. Kan het zijn dat er dan toch in die lagerring verkerd zit dat je op zicht niet ziet?

Thnx allemaal!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 apr 2020 20:22

FlorisHoogenboom schreef: 26 apr 2020 20:13
Ramon73 schreef: 25 apr 2020 16:44 Lijkt gewoon een cartridge balhoofdlager die naar boven eruit kan. Brede, platte schroevendraaier er schuin onder zetten en in een cirkeltje erond wrikken. In dat wat te gevonden hebt zie je duidelijk de opening van de bovenste circlip zitten (op 7uur ongeveer). In jouw foto zie ik dat helemaal niet. Tenzij het wellicht een kunststof ring is die je eruit moet peuteren en na servicen vervangen voor een nieuwe.
Ahh, Ik ben eruit met jouw laatste hint! Er blijkt inderdaad een kunstof ring op te liggen die ik met een stanley mes voldoende kon vervormen om eruit te wringen. Toen die eruit was kon ik zo de race verwijderen en bij de lager!

Helaas blijft de kraak bestaan na het schoonmaken/invetten van de lagers (zagen er trouwens nog als nieuw uit). Aan de lagers zelf lijkt niets te zien, maar als ik de lagerring boven en onder verwissel (exact zelfde binnen/buitenmaat/dikte) lijkt de kraak te verminderen. Kan het zijn dat er dan toch in die lagerring verkerd zit dat je op zicht niet ziet?

Thnx allemaal!
Probeer eens nét een tikje meer voorspanning, max 1/3 draai van de topcap bout. Maar kraakje bij aanzetten kan overal zitten....welkom op het feest "vind het kraakje".
Aangezien het kraakje bij aanzetten is, zou ik eerder Bottom bracket, letting, crankset, zadel of pen, pedalen of schoenplaatjes verdenken. Succes met zoeken :( balhoofd is het alvast niet.
Dogma F

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 27 apr 2020 11:40

Heb de "kraak-sessie" ook geheel doorlopen en uiteindelijk bleek de zadelpen bevestiging op de staande buis het euvel te veroorzaken. Schoon gemaakt en opnieuw ingevet (door FM) lostte het euvel waar ik zelf al een hele tijd mee aan het kloot violen was op. Het is maar een idee...
...

Plaats reactie