Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Paar kilo eraf

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 apr 2020 00:28

nijkie schreef: 21 apr 2020 21:31 Ga op ongeveer 76% van je maximum hartslag rijden dan heb je de hoogste vetverbranding tijdens een rit van 2-3 uur.
Waar slaat dit nu op?
Zeker dat het geen 75 of 77% is?
;)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 apr 2020 08:34

SqueeZer schreef: 22 apr 2020 07:16 Ik denk dat jij net wat gewicht mag bij 'TRAINEN' in de vorm van spieren, beetje meer naar de wekelijkse fitness en het zou zomaar kunnen zijn dat je gemiddelde al met 1 a 2 per uur stijgt gewoon omdat je ook andere spieren die je ondersteunen bij het fietsen traint.
Dat lijkt mij een goed plan :D misschien dat dat in 2021 weer kan?

Sorry, ben een beetje sjagrijnig van alle gedoe om dat &%$@ Corona heen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 apr 2020 12:02

Als je blijft geloven dat je heuvels sneller gaat beklimmen met meer gewicht. ik wens je vooral succes toe.
Ik kan uit ervaring zeggen, dat ik, een klein motortje, oftewel weinig vermogen, met een lager gewicht toch echt sneller over heuvels fiets. Core-stability is hier in huis iets wat we al jaren doen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 22 apr 2020 12:04

Volgens mij wil je gewoon harder fietsen. Een paar kilo eraf zal zeker helpen in theorie, maar met jouw bmi is afvallen niet iets dat je direct sterker maakt. Waarom zoek je het niet in training? Met één a twee keer fietsen per week zit er heel veel rek op de trainingsuren (en kwaliteit van de trainingen).

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 apr 2020 13:27

bve schreef: 22 apr 2020 12:04 Volgens mij wil je gewoon harder fietsen. Een paar kilo eraf zal zeker helpen in theorie, maar met jouw bmi is afvallen niet iets dat je direct sterker maakt. Waarom zoek je het niet in training? Met één a twee keer fietsen per week zit er heel veel rek op de trainingsuren (en kwaliteit van de trainingen).
+1

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 22 apr 2020 17:52

Wel even het verschil in de gaten blijven houden tussen "harder fietsen" en "sneller klimmen".
Als ik denk aan harder fietsen, denk ik aan snel een vlakke rit afleggen, een soort tijdrit. Daarvoor is gewicht minder belangrijk dan netto vermogen.
Om sneller te klimmen is gewicht (watt/kg) weer belangrijker.

Als je sneller wilt klimmen kan je inderdaad wel winst halen alleen door af te vallen, maar daardoor zal je wellicht ook wat netto vermogen verliezen, waardoor je op het vlakke iets minder snel gaat.

Als je meer gaat trainen zonder af te vallen, kun je als het goed is na een tijdje meer watt/kg leveren, waardoor je zowel op het vlakke als op de heuvels sneller gaat.
Gezien je toch al niet heel dik bent, is dat laatste waarschijnlijk makkelijker dan afvallen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 apr 2020 15:43

bve schreef: 22 apr 2020 12:04 Volgens mij wil je gewoon harder fietsen. Een paar kilo eraf zal zeker helpen in theorie, maar met jouw bmi is afvallen niet iets dat je direct sterker maakt. Waarom zoek je het niet in training? Met één a twee keer fietsen per week zit er heel veel rek op de trainingsuren (en kwaliteit van de trainingen).
Sneller fietsen is 80% van de vraag, de rest is buikvet kwijtraken. Het enige plekje waar iets van vet zit is mijn buik. Ik doe nu inderdaad al buikspier oefeningen en pushups in de avond en ochtend.
En ik heb een extra stuk training ingelast, dinsdag en donderdag 30-60km als extra op de weekendrit. Na de volgende week kan ik weer vaker met de fiets naar kantoor en dan komt er per dag 60km bovenop.
Dogma F

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 26 apr 2020 12:00

Ramon73 schreef: 21 apr 2020 20:35
De cappucino die ik drink is gewoon van halfvolle melk gemaakt. Dat is dan 120mL melk met 1 espresso. Koffie is 0 kcal en een half glas melk kan toch ook niet zoveel raars zijn. Daarbij is dat er 2 in het weekend en soms door de week een enkele.
Pasta is al meer dan 10 jaar volkoren ipv witte, idem zilvervliesrijst.
Als er in de avond al eens gesnackt wordt, dan is het een stevige hand vol pinda's (bij de kast in een kommetje, zak terug in de kast en niet bijtanken) of 1 klein 'uitdeel'zakje chips. Maar dat is gemiddeld 1 avond in de week, daar valt ook niet echt op te besparen.
Ik moet wel meer dan een paar kilo afvallen maar uh glaasje fris, biertje, koekjes bij de koffie, suiker in de koffie, cappuccino. Het gaat er niet om hoeveel er per onderdeel aan kcal in zit maar om het totaal. En vooral ook wat je verder eet die dag. Die cola en koekjes bij de koffie op een avond kan er precies voor zorgen dat je teveel binnenkrijgt. Alle beetjes helpen. Maar gezien je gewicht zal het spannend worden om wat af te vallen aangezien je zo te horen vooral een erg goed gewicht hebt. Ik zou nog een keertje schijten voordat je de berg op fietst en verder vooral een trainer zoeken (of een goed trainingsschema) en je eraan houden. Beter worden... win je meer meer dan met pijn en moeite nog een paar gram zien af te vallen (en wellicht val je die paar gram nog wel af tegelijk met je betere trainingsschema).

Plaats reactie