Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Paar kilo eraf

dunk
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:10

dunk 21 apr 2020 14:26

Fiets je écht elk weekend? Of vallen er ook weekends uit vanwege slecht weer, familiebezoek etc?

Hoe dan ook: 1) je bent mooi op gewicht en 2) je gemiddelde trainingsuren per week zijn erg laag.
Zie daarom de adviezen van armclassicfan

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 apr 2020 14:30

Ik zou toch nog eens echt kritisch naar de inhoud van je eten gaan kijken. De margarine kun je vervangen voor een light variant. Scheelt echt veel (verzadigd) vet wat je binnen krijgt. Welke pasta eet je? Volkoren werkt beter dan witte pasta. Als variant neem ik zelf zilvervlies rijst. En de makkelijke suikers toch in minderen. Niet in de koffie en kritisch kijken naar je koekje bij de koffie. Die zijn vaak vet en zoet. Zoek daar een mildere variant voor.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 apr 2020 16:34

Ramon73 schreef: 21 apr 2020 09:55 Mijn stats: 46, 1m96, 83kg.
:shock:

Te zwaar ben je zeker niet. :o
Voor een recreant is dit echt wel ok.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 apr 2020 17:16

EmPeHa schreef: 21 apr 2020 14:30 Ik zou toch nog eens echt kritisch naar de inhoud van je eten gaan kijken. De margarine kun je vervangen voor een light variant. Scheelt echt veel (verzadigd) vet wat je binnen krijgt. Welke pasta eet je? Volkoren werkt beter dan witte pasta. Als variant neem ik zelf zilvervlies rijst. En de makkelijke suikers toch in minderen. Niet in de koffie en kritisch kijken naar je koekje bij de koffie. Die zijn vaak vet en zoet. Zoek daar een mildere variant voor.
Als je al geen koekje meer bij de koffie mag nemen. ik zou het dan nog eerder zoeken in wat er later op de avond in gaat. Maar ook dat is nou niet om je ongerust over te maken. Ik zou TS aanraden gewoon 100km per week meer te fietsen.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 21 apr 2020 18:13

Lijkt mij dat je zeker niet te zwaar bent.
Natuurlijk ga je het niet redden bergop tegen iemand van in de 60 kilo, hoe dan ook moet jij dat gewicht naar boven zeulen icm groter postuur.

Mijn persoonlijke mening:
Ik zou echt kritisch kijken naar de hoeveelheid suiker wat je binnen krijgt, in de koffie, frisdrank, en zelfs de chocopasta. Cappuccino zal ook best wel wat calorieën zijn. In onze normale voeding zit al voldoende suiker of misschien wel teveel.

Ik ben een aantal jaren geleden gestopt met een half bakje cruesli gemengd met muesli als ontbijt te nemen (zonder daarbij extra suiker te doen en met halfvolle yoghurt) en heb dit vervangen door een volkoren cracker en een spelt beschuit.
Verder zoals altijd 4 boterhammen (volkoren) en 2 appels of ander fruit de dag mee door te komen. Nooit zoetigheid op m'n brood, stukje vleeswaren of kaas en soms kipkerrie salade of iets dergelijks.

Als ik wo-we doe op de racefiets eet ik 2 boterhammen en een fruitbar extra, dat is ca 35 km enkele reis. Gemiddelde ligt dan ergens tussen de 28 en 32, sterk afhankelijk van de wind hier op de grens van Brabant en Zeeland. Dat doe ik gemiddeld 1 keer per week en alleen maar wanneer de zomerklok er is. In het weekend nog eens een toertje van zo'n 60-90 km of een flinke wandeling.
Ik heb een kantoorbaan, 48 jaar, 1.86 m, 76kg.

Avondeten bestaat vaak uit zilvervliesrijst, afgewogen op ik meen 80 of 90 gram voor ons tweeën (mevrouw Fietser staat erop om te koken, vindt ze leuk) met veel groenten en een stukje vlees. Natuurlijk eten we ook wel pasta, frieten (wel uit de airfryer), boerenkool met worst dus we ontzeggen onszelf niets. In de avond eet ik geen chips, koekjes, en dergelijke. Die moeten wij uiteindelijk weggooien omdat ze over de datum zijn :lol:
En we gebruiken ook geen wereldgerechten of andere kant en klare pakjes en zakjes.

Ik ben in de loop van de tijd 6 kilo afgevallen zonder buiten mijn ontbijt iets aan te passen aan mijn eet- en bewegingspatroon. En ja ik lust ook wel een wijntje en een biertje. Keertje uiteten gaan toen dat nog mocht.

Dus ik zou aanraden om sowieso eens kritisch naar je eetpatroon te kijken, dat kan nooit kwaad.
Laatst gewijzigd door Fietser_1971 op 21 apr 2020 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 apr 2020 18:16

je BMI is normaal (21.6). Je wilt niet onder een BMI van 18 komen. Minder gewicht betekent minder calorieën innemen. Toegevoegde suiker kun je stapsgewijs uit je koffie en je limonades verbannen. Dat scheelde mij na een jaar ca. 1kg. Verder is het twee vuisten-dieet heel makkelijk. Wat er bij het avondeten op je bord ligt is niet groter dan jouw twee vuisten.
Voor ingewikkelde antwoorden is meer informatie nodig en dan kun je beter naar een diëtiste

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 apr 2020 19:35

Jans schreef: 21 apr 2020 17:16
EmPeHa schreef: 21 apr 2020 14:30 Ik zou toch nog eens echt kritisch naar de inhoud van je eten gaan kijken. De margarine kun je vervangen voor een light variant. Scheelt echt veel (verzadigd) vet wat je binnen krijgt. Welke pasta eet je? Volkoren werkt beter dan witte pasta. Als variant neem ik zelf zilvervlies rijst. En de makkelijke suikers toch in minderen. Niet in de koffie en kritisch kijken naar je koekje bij de koffie. Die zijn vaak vet en zoet. Zoek daar een mildere variant voor.
Als je al geen koekje meer bij de koffie mag nemen. ik zou het dan nog eerder zoeken in wat er later op de avond in gaat. Maar ook dat is nou niet om je ongerust over te maken. Ik zou TS aanraden gewoon 100km per week meer te fietsen.
Kijk gewoon eens kritisch naar de ingrediënten. Er is keuze genoeg in de winkel. Het is ook een kwestie van gewenning. Als je daarna weer een koekje met meer suiker eet, vind je het gewoon niet meer lekker. Dat is niet anders dan aanwennen koffie en thee zonder suiker te drinken. 100 km extra is leuk, maar dat ga je met minder goed weer of donker moeilijker volhouden dan een iets verstandiger keuze in eten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 apr 2020 20:14

Ach EmPeHa, gelukkig eet ik zelf wat ik wil. (Ben jaren geleden rustig 17kg afgevallen, en nu 5 jaar op gewicht. Zelfs in het niet-fietsen coronatijdperk) Het is niet om TS aan te vallen, ook hij doet wat hij wil, maar als je de calorieën van de whiskey wel tot je neemt, dan ga ik voor het koekje. Ieder zijn meug.
En om nu al voor TS te beslissen dat die 100km niet lukt....

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 apr 2020 20:26

dunk schreef: 21 apr 2020 14:26 Fiets je écht elk weekend? Of vallen er ook weekends uit vanwege slecht weer, familiebezoek etc?

Hoe dan ook: 1) je bent mooi op gewicht en 2) je gemiddelde trainingsuren per week zijn erg laag.
Zie daarom de adviezen van armclassicfan
Ik fiets echt elk weekend, als ik er niet uit kan vanwege drukte of weer dan ga ik doorderweeks en neem een middagje vrij.
In de tijd met slecht weer ga ik spinnen in de sportschool (volg virtuele lessen, dus meer dan 1 uurtje) en de racer gaat op de tacx.
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 apr 2020 20:35

Fietser_1971 schreef: 21 apr 2020 18:13 Cappuccino zal ook best wel wat calorieën zijn. In onze normale voeding zit al voldoende suiker of misschien wel teveel.

Avondeten bestaat vaak uit zilvervliesrijst, afgewogen op ik meen 80 of 90 gram voor ons tweeën (mevrouw Fietser staat erop om te koken, vindt ze leuk) met veel groenten en een stukje vlees. Natuurlijk eten we ook wel pasta, frieten (wel uit de airfryer), boerenkool met worst dus we ontzeggen onszelf niets. In de avond eet ik geen chips, koekjes, en dergelijke.

Dus ik zou aanraden om sowieso eens kritisch naar je eetpatroon te kijken, dat kan nooit kwaad.
De cappucino die ik drink is gewoon van halfvolle melk gemaakt. Dat is dan 120mL melk met 1 espresso. Koffie is 0 kcal en een half glas melk kan toch ook niet zoveel raars zijn. Daarbij is dat er 2 in het weekend en soms door de week een enkele.
Pasta is al meer dan 10 jaar volkoren ipv witte, idem zilvervliesrijst.
Als er in de avond al eens gesnackt wordt, dan is het een stevige hand vol pinda's (bij de kast in een kommetje, zak terug in de kast en niet bijtanken) of 1 klein 'uitdeel'zakje chips. Maar dat is gemiddeld 1 avond in de week, daar valt ook niet echt op te besparen.

Ik ga het eens twee weken bijhouden, doet mijn vrouw nu ook. Kijken of daar iets uit komt.
Fietskilometers gaan omhoog! Buurmeisje kwam vragen om 1 avond in de week samen te trainen op 2 mtr afstand. Is weer stok achter de deur om meer te gaan rijden.
Dogma F

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 apr 2020 21:31

Ga op ongeveer 76% van je maximum hartslag rijden dan heb je de hoogste vetverbranding tijdens een rit van 2-3 uur.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 21 apr 2020 23:26

patrickvb schreef: 21 apr 2020 16:34
Ramon73 schreef: 21 apr 2020 09:55 Mijn stats: 46, 1m96, 83kg.
:shock:

Te zwaar ben je zeker niet. :o
Voor een recreant is dit echt wel ok.
Ik zou haast willen zeggen, “dik in orde” :dislike: :D Ik zou niet verder af willen vallen. Zeker nu niet, met Corona, geef je immuun systeem een kans, zet je zelf niet op 6% vet of zo.
Afbeelding

Plaats reactie