Ik heb problemen met de achterderailleur van mijn dure ace di2 9150. Instelling achterderailleur is volgens E-tube in orde (positie 5 volledig in orde zetten), het klopt ook dat op elke versnelling de ketting mooi vrij loopt. Probleem is dat het opschakelen slecht loopt. 1x drukken -> geen verandering, 2de keer drukken -> 2 versnellingen hoger. Afschakelen geeft geen problemen.
Ander probleem, op het binnenblad schakelt de derailleur niet meer naar de 4 grootste versnellingen.
Iemand die weet wat het probleem kan zijn?
Dura ace di2 9150 achterderailleur probleem
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04
Gebeurt er wel iets als je op de opschakelen knop drukt? Of is 'ie de eerste keer helemaal dood?
Het kan natuurlijk dat de knop van je shifter aan het sterven is (maar dan is het wel raar dat 'ie de 2e keer wel altijd reageert)
Het kan natuurlijk dat de knop van je shifter aan het sterven is (maar dan is het wel raar dat 'ie de 2e keer wel altijd reageert)
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04
Hij is niet volledig dood, ik hoor hem wel een beweging maken.
Na je bericht nog een keer gelezen te hebben zou ik denk ik toch 'ns proberen om de achterderailleur 5 stapjes de andere kant op in te stellen en uit te proberen wat dat doet.
(knop op de junction A ingedrukt houden tot het rode LEDje gaat branden en dan 5 keer op een van de knoppen van je rechter shifter drukken. Daarna de knop op de junction ingedrukt houden tot de LED weer uit is).
Wat betreft het binnenblad en niet kunnen schakelen.. Shimano heeft op de huidige generatie "Gear Position Control" - dat blokkeert de X kleinste tandwielen van je cassette wanneer je voor op het kleine blad zit om o.a. een (te) slappe ketting te voorkomen. Zou dit je 2e "issue" kunnen zijn?
(knop op de junction A ingedrukt houden tot het rode LEDje gaat branden en dan 5 keer op een van de knoppen van je rechter shifter drukken. Daarna de knop op de junction ingedrukt houden tot de LED weer uit is).
Wat betreft het binnenblad en niet kunnen schakelen.. Shimano heeft op de huidige generatie "Gear Position Control" - dat blokkeert de X kleinste tandwielen van je cassette wanneer je voor op het kleine blad zit om o.a. een (te) slappe ketting te voorkomen. Zou dit je 2e "issue" kunnen zijn?
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04
Ik zal dit proberen, mag ik vragen waarom juist 5 keer? Gaat de derailleur dan niet helemaal verkeerd staan?Salteh schreef: ↑21 apr 2020 21:21 Na je bericht nog een keer gelezen te hebben zou ik denk ik toch 'ns proberen om de achterderailleur 5 stapjes de andere kant op in te stellen en uit te proberen wat dat doet.
(knop op de junction A ingedrukt houden tot het rode LEDje gaat branden en dan 5 keer op een van de knoppen van je rechter shifter drukken. Daarna de knop op de junction ingedrukt houden tot de LED weer uit is).
Wat betreft het binnenblad en niet kunnen schakelen.. Shimano heeft op de huidige generatie "Gear Position Control" - dat blokkeert de X kleinste tandwielen van je cassette wanneer je voor op het kleine blad zit om o.a. een (te) slappe ketting te voorkomen. Zou dit je 2e "issue" kunnen zijn?
Bij 4-5 stapjes merk je in ieder geval verschil, of dat nou goed of slecht is
1 stap is zo klein dat het verschil moeilijk te merken dus, dus 4-5 is wel een aardige waarde. Je krijgt 'm hiermee ook niet op de uiteindelijke positie, maar hopelijk wel op een plek waar 'ie op en af kan schakelen of de juiste manier
1 stap is zo klein dat het verschil moeilijk te merken dus, dus 4-5 is wel een aardige waarde. Je krijgt 'm hiermee ook niet op de uiteindelijke positie, maar hopelijk wel op een plek waar 'ie op en af kan schakelen of de juiste manier
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04
Vandaag eens mee bezig geweest, de achterderailleur blijft spijtig genoeg slecht opschakelen.
Kan dit aan de derailleurwieltjes liggen? Hier zit wel wat speling op heb ik gemerkt.
Kan dit aan de derailleurwieltjes liggen? Hier zit wel wat speling op heb ik gemerkt.
Ik zou de ketting er af halen en alle scharnier punten goed reinigen en met naaimachine olie licht druppelen tijdens het schakelen.Kijk of je tiptoetsen in je shifter niet blijven plakken,Bijvoorbeeld als je een keer met een gelletje hebt geknoeid.
Controleer ook de veer van de achter derailleur.
Controleer ook de veer van de achter derailleur.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Geen idee of je dit nog mee krijgt, maar ik waag toch een poging: ik heb vergelijkbare schakel problemen met m'n Ultegra Di2 achter derailleur. Wat was bij jou toen de uiteindelijke oplossing?garmin2470 schreef: ↑25 apr 2020 19:20 Vandaag eens mee bezig geweest, de achterderailleur blijft spijtig genoeg slecht opschakelen.
Kan dit aan de derailleurwieltjes liggen? Hier zit wel wat speling op heb ik gemerkt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Heb je de pat al een keer op rechtheid gekontroleerd, als deze te ver uit het lood staat gaat de achterderailleur ook minder goed werken en kan bepaalde kransjes weigeren.
Als het bovenste derailleurwieltje speling vertoont zal de kans bestaan dat bij een verandering van één kransje de ketting niet schakelt.J-JBol schreef: ↑11 jul 2022 08:42Geen idee of je dit nog mee krijgt, maar ik waag toch een poging: ik heb vergelijkbare schakel problemen met m'n Ultegra Di2 achter derailleur. Wat was bij jou toen de uiteindelijke oplossing?garmin2470 schreef: ↑25 apr 2020 19:20 Vandaag eens mee bezig geweest, de achterderailleur blijft spijtig genoeg slecht opschakelen.
Kan dit aan de derailleurwieltjes liggen? Hier zit wel wat speling op heb ik gemerkt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb inmiddels de afstelling in de "sleutel-standaard" dusdanig kunnen aanpassen dat hij daar weer goed lijkt te schakelen. Vant weekend eens proberen hoe het tijdens een echt ritje schakelt. Bedankt voor je tip van de derailleur wieltjes, die zal ik ook eens checken nog.