Er zijn bikefitters waar je terecht kunt voor een zadelfit. Dan test je daar dus verschillende zadels, wellicht is dat een idee.
Voor de zadels van fizik geld dat de naam verraad voor wie deze het beste geschikt is. De arione voor de meest flexibele fietsers, de antares voor iets minder flexibel en de aliante voor de stijve harken onder ons.
Persoonlijk heb ik dus de laatste, tot voor kort de versie met gleuf, want dat leek mij het beste. Nu op mijn nieuwe fiets heb ik de versie zonder gleuf, dat was zeker wennen, maar eigenlijk zit deze mij beter.
Zadels, zadels, zadels....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4359
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ook zadeltest laten doen na jaren sukkelen.
Specialized Power zadel kwam er uit. En die voldoet idd aan al de eisen die je stelt.
De eerste dagen dacht ik: "dit wordt écht niets" maar blijven rijden en nu zit die me heel goed.
Je zit er idd op en je beweegt niet meer. Ik heb de neiging om naar achter te schuiven. Met zo'n oplopende achterzijde zit je binnen de 30 seconden weer vooraan. Ik had vroeger beduidend meer last van zitvlak kwaaltjes. Nu amper nog.
Maar laat je opmeten, ik heb er ook veel te lang mee gewacht.
Specialized Power zadel kwam er uit. En die voldoet idd aan al de eisen die je stelt.
De eerste dagen dacht ik: "dit wordt écht niets" maar blijven rijden en nu zit die me heel goed.
Je zit er idd op en je beweegt niet meer. Ik heb de neiging om naar achter te schuiven. Met zo'n oplopende achterzijde zit je binnen de 30 seconden weer vooraan. Ik had vroeger beduidend meer last van zitvlak kwaaltjes. Nu amper nog.
Maar laat je opmeten, ik heb er ook veel te lang mee gewacht.
Bij mij na vele km's het Power Arc zadel weer eraf. Ik vond het niets.hayes schreef: ↑06 apr 2020 21:09 Ook zadeltest laten doen na jaren sukkelen.
Specialized Power zadel kwam er uit. En die voldoet idd aan al de eisen die je stelt.
De eerste dagen dacht ik: "dit wordt écht niets" maar blijven rijden en nu zit die me heel goed.
Maar laat je opmeten, ik heb er ook veel te lang mee gewacht.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Opmeten kan helpen maar richt zich vaak vooral op breedte zitbotjes. Er zijn veel meer aspecten van belang. Ik zat aardig goed op een zowel een ouderwets concor light zadel, wat een relatief smal zadel is, als op een turbomatic die relatief breed is. De brede versie van de moderne concor lijkt ook wel een beetje op de turbomatic vind ik. Helaas kon ik die niet met gat vinden, maar die kwam ook in de buurt van een turbomatic flow.
Wow! bedankt allemaal voor jullie reacties. Er is niks zo persoonlijk als de zit van een zadel.
Maar ik denk dat ik et deze reacties wel wat richting heb!
In het verleden heb ik zowel de Fizik Antares en aliante geprobeerd maar dat was het voor mij niet. Net name het drukpunt op het perineum was te groot. Mogelijk is dat met een gleuf model beter.
@jsparie: Heb je eindelijk iets wat goed zit en het er dan opeens niet meer is. Marketingwise is het ook niet het meest sexy zadel maar (voor mij) o zo fijn. Ik heb zelf ook nog een zwarte versie liggen die van mijn oude 2e fiets afkomt, If anything fails hou ik jou tweede nog even in gedachte!
De meting van Selle Italia was voor mij L2 type zadel en dat is niet veranderd met het verstrijken der jaren
Wat ik meeneem:
* Selle Italia Novus Superflow L
* Specialized Power (arc) en mogelijk een meting
* Prologo Dimension space
* BBB Echelon, al twijfel ik wat over het synthetische dek ivm broeien of valt dat mee @Hanz Be?
Maar ik denk dat ik et deze reacties wel wat richting heb!
In het verleden heb ik zowel de Fizik Antares en aliante geprobeerd maar dat was het voor mij niet. Net name het drukpunt op het perineum was te groot. Mogelijk is dat met een gleuf model beter.
@jsparie: Heb je eindelijk iets wat goed zit en het er dan opeens niet meer is. Marketingwise is het ook niet het meest sexy zadel maar (voor mij) o zo fijn. Ik heb zelf ook nog een zwarte versie liggen die van mijn oude 2e fiets afkomt, If anything fails hou ik jou tweede nog even in gedachte!
De meting van Selle Italia was voor mij L2 type zadel en dat is niet veranderd met het verstrijken der jaren
Wat ik meeneem:
* Selle Italia Novus Superflow L
* Specialized Power (arc) en mogelijk een meting
* Prologo Dimension space
* BBB Echelon, al twijfel ik wat over het synthetische dek ivm broeien of valt dat mee @Hanz Be?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Kan je ter aanvulling eventueel mijn persoonlijke subjectieve test lijstje met rapportcijfers geven in mijn zoektocht naar een vervanger voor hetzelfde zadel. De turbomatic gel flow. Was ook mijn favoriet.
-turbo matic gel flow 8,5
-turbo matic zonder flow 8
-concor light zadel 7,5
-klassiek flite zadel 7
-fizik alliante 6
-fizik Arione 6,5
-fizik Antares versus 6
-bontrager serano 6
-klassiek rolls zadel 6
-pro turnix flow 146 8
-pro turnix flow 152 7,5
-pro stealth 152 6,5
-pro stealth 142 7
-fabric scoop 7
-specialized phenom flow 7
-Novus boost tm Superflow 7,5
-san Marco concor Wide zadel 8
-selle italia novus 7
-selle italia Novus tm L2 flow 8,5
Bij wiggle is de laatste nu voor een redelijke prijs te koop (onder eur 50) dan kun je nog eens wat proberen wellicht. Heb zelf het idee dat hij nog wat beter gaat zitten na wat verder inrijden. Nu nog wat stevig op korte ritjes. Mocht je iets vinden dat nog beter zit dan je vertrouwde turbomatic gel flow dan ben ik benieuwd. Succes.
-turbo matic gel flow 8,5
-turbo matic zonder flow 8
-concor light zadel 7,5
-klassiek flite zadel 7
-fizik alliante 6
-fizik Arione 6,5
-fizik Antares versus 6
-bontrager serano 6
-klassiek rolls zadel 6
-pro turnix flow 146 8
-pro turnix flow 152 7,5
-pro stealth 152 6,5
-pro stealth 142 7
-fabric scoop 7
-specialized phenom flow 7
-Novus boost tm Superflow 7,5
-san Marco concor Wide zadel 8
-selle italia novus 7
-selle italia Novus tm L2 flow 8,5
Bij wiggle is de laatste nu voor een redelijke prijs te koop (onder eur 50) dan kun je nog eens wat proberen wellicht. Heb zelf het idee dat hij nog wat beter gaat zitten na wat verder inrijden. Nu nog wat stevig op korte ritjes. Mocht je iets vinden dat nog beter zit dan je vertrouwde turbomatic gel flow dan ben ik benieuwd. Succes.
Ik heb er ritten op gereden tot ruim 250km. Nooit last van broeierigheid (of iets anders) gehad. Dit zadel was voor mij een uitkomst, na jarenlange zadel-problemen en talloze probeersels.
Maar zoals al eerder gezegd, niks persoonlijkers dan een zadel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik mis SQ Lab in dit topic. Hebben ook een vorm die bekken kantelen eenvoudiger maakt.
Hebben ook een test, die je bij geselecteerde dealers kunt doen,
Zijn in diverse breedtes verkrijgbaar.
Vaak een standaard en active versie verkrijgbaar, waarbij de active versie iets "meeschommelt" tijdens het fietsen.
Hebben ook een test, die je bij geselecteerde dealers kunt doen,
Zijn in diverse breedtes verkrijgbaar.
Vaak een standaard en active versie verkrijgbaar, waarbij de active versie iets "meeschommelt" tijdens het fietsen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
De criteria die je hanteert zijn imo alleszins de goede. Al ben ik van mening dat een gleuf enkel toegevoegde waarde heeft als ze significant is. En dan werkt het ook goed. Alsook is het goed dat het zadel achteraan een tikje oploopt om bekkenkanteling te behelpen maar ook niet te veel zodat je naar voren glijdt. Achteraan breed en vlak is nodig om zitbotjes goet te ondersteunen en druk elders weg te nemen. Finaal kom ik dan uit op:
1. Pro Stealth
2. Prologo Dimension
De power voldoet ook grotendeels maar loopt te fel op achteraan vind ik waardoor je de voorkant weer hoger moet plaatsen om te compenseren.
De flite is achteraan breed maar compleet vlak van voor tot achteren. Alsook is de gleuf te klein en dus vrij nutteloos.
1. Pro Stealth
2. Prologo Dimension
De power voldoet ook grotendeels maar loopt te fel op achteraan vind ik waardoor je de voorkant weer hoger moet plaatsen om te compenseren.
De flite is achteraan breed maar compleet vlak van voor tot achteren. Alsook is de gleuf te klein en dus vrij nutteloos.