Pagina 1 van 2

"groot" onderhoud

Geplaatst: 31 mei 2010 18:51
door amateurke
Na 6500 km heb ik het gevoel dat mijn fiets een grote beurt nodig heeft. Cassette/ketting lijkt me aan vervanging toe. Wat moet er doorgaans nog gebeuren na 6000/7000 km en hoeveel kan zo'n grapje kosten?

Geplaatst: 31 mei 2010 19:03
door rubenio
Kijk ook even naar de derailleurwieltjes, trapaslagers, naaflagers (evt. conussen), versn. kabels ( en dan vooral het laatste bochtje bij de achterderrie).

Geplaatst: 09 aug 2010 19:36
door jefke96
Ik schat dat je zo rond de 150 a 200 euro gaat kwijt zijn.Ketting en cassette laten de prijs toch al vrij snel oplopen.

Geplaatst: 09 aug 2010 21:59
door jaapieo
Wat een onzin!
150 a 200 euro?
Laat hem niet zo schrikken ;)
Het is dat je gebanned bent... anders

Een ketting en casette kosten bij elkaar ongeveer 50 tot 70 euro.
Deraileurwieltjes zullen nog prima zijn, zo niet 10 euro
De kabels ga ik na het aantal km's vanuit dat die ook nog prima werken, misschien het laatste bochtje vervangen, 2 euro... :)

Banden kunnen de prijs aardig opdrukken, als die nog nooit vervangen zijn is dat denk ik ook wel tijd.

Geplaatst: 09 aug 2010 22:33
door raphael
Hangt er ook vanaf of je het zelf wil doen of door je LBS.

ik fiets gemiddeld 6 à 8000 per jaar en doe onderstaande jaarlijks deels zelf deels door LBS (*)
dat wat ik zelf doe gaat meestal verspreid door jaar heen
- ketting en cassette: ketting na 2k vervangen (rohloff meettool) en cassette na +- 6k
- banden gaan bij mij zeker geen 6k mee (eerder 2 a 3k)
- nieuwe deri kabels kan geen kwaad. Setje shimano D/A kost 17 euri of zoiets, wel lekker ook nieuwe buitenkabels.
- derailleur wieltjes idd 10€
- checken van spelen balhoofd en evt opnieuw afstellen (belangrijk) (*)
- laten smeren van bottom bracket, deri's (wil je niet zelf uit elkaar halen) (*)
- remhoeven helemaal uit elkaar, evt nieuwe blokjes erop (€7 per set van 2)
- doorsmeren speedplay pedalen (*)
- check wielen (richten, lagers) (*)

suc6

Geplaatst: 09 aug 2010 22:43
door jsparie
jaapieo schreef:Wat een onzin!
150 a 200 euro?
Laat hem niet zo schrikken ;)
Het is dat je gebanned bent... anders

Een ketting en casette kosten bij elkaar ongeveer 50 tot 70 euro.
Deraileurwieltjes zullen nog prima zijn, zo niet 10 euro
De kabels ga ik na het aantal km's vanuit dat die ook nog prima werken, misschien het laatste bochtje vervangen, 2 euro... :)

Banden kunnen de prijs aardig opdrukken, als die nog nooit vervangen zijn is dat denk ik ook wel tijd.


Nou jaapieo, tel even mee incl bandjes en dan loopt de rekening toch wel aardig op.

Maar in feite is er zo heel weinig over te zeggen. Ga je een tiagra cassette en kettting vervangen of een campa record ? En doet de fietsenmaker alles of doe je het (deels) zelf? Wil je top banden of banden van Eur 10 per stuk. Die overigens ook prima kunnen zijn. (vittoria rubino bijv.)

Als er nog nooit wat aan gedaan is ben ik het er wel mee eens dat het onderhand tijd wordt voor een beurtje. Ketting, waarschijnlijk ook cassette, twee nieuwe bandjes en alle lagers even nalopen en van wat nieuw vet voorzien. Eventueel nog remblokjes, nieuwe kabels en stuurlintje maar dat hoeft waarschijnlijk alleen als je ook regelmatig in slecht weer hebt gefietst.

Als je de fiets naar de fietsenmaker brengt voor een beurtje met deze km stand dan zal de rekening toch wel snel de kant van Eur 150 + op gaan. Tip is nog wel om bij voorbaat even te vragen wat de fietsenmaker van plan is. Anders gebruikt hij waarschijnlijk bandjes van Eur 40 p/stk terwijl jij wellicht die van Eur 12,50 in gedachten had etc.

Je kunt het uurloon van de fietsenmaker ook investeren in de meest gebruikte gereedschappen (kransafnemer, kettingpons etc.) dan kun je de volgende beurt idd voor minder doen.

Geplaatst: 09 aug 2010 23:28
door bike27
Een en ander hangt van de omstandigheden waarin de fiets gebruikt wordt af. Fiets je alleen met mooi weer, of ook met regen en in modder? In het laatste geval slijt alles aanzienlijk harder. Met alleen mooi weer lijkt 6000 km met een cassette niet heel veel.
Verder hangt het ervan af wat voor materialen er verder gebruikt zijn en in hoeverre deze versleten zijn. Kabels vervangen en een ander goed schoonmaken (uit elkaar halen en goed smeren) doe ik iets vaker, maar geheel afhankelijk van de omstandigheden.

Geplaatst: 09 aug 2010 23:36
door jaapieo
ja maar ik neem aan dat hij de banden al wel eens heeft laten vervangen!
Ik zien een band vervangen ook niet als onderhoud voor een fietsenmaker, sowiezo vallen banden bij mij niet onder onderhoud, dat is in mijn ogen puur de mechaniek.
Maarja, dat ik natuurlijk maar hoe je het bekijkt!
Als de TS inderdaat de banden nog nooit verwisselt heeft voor nieuwen dan wordt het al duurder.

Als je handig bent is investeren in (specifieke)gereedschappen sowieso handig!

Geplaatst: 10 aug 2010 02:18
door lvgh
raphaël schreef:- ketting en cassette: ketting na 2k vervangen (rohloff meettool) en cassette na +- 6k
Echt? Dat is toch veel te weinig?

Geplaatst: 10 aug 2010 23:44
door raphael
LVGH schreef:
raphaël schreef:- ketting en cassette: ketting na 2k vervangen (rohloff meettool) en cassette na +- 6k
Echt? Dat is toch veel te weinig?


Tja, sommigen doen er langer mee. Kan het ook niet helpen. Doe denk ik geen gekke dingen, houd de boel goed bij etc....

Geplaatst: 10 aug 2010 23:46
door timo2.0
Ketting na 2k dat zou voor mij vier tot vijf kettingen per jaar betekenen. Ik gebruik er toch echt maar eentje.

Geplaatst: 10 aug 2010 23:47
door rubenio
raphaël schreef:
LVGH schreef:
raphaël schreef:- ketting en cassette: ketting na 2k vervangen (rohloff meettool) en cassette na +- 6k
Echt? Dat is toch veel te weinig?

houd de boel goed bij etc....


Precies, vooral het smeren van de ketting is erg belangrijk.
Bij een slechte smering valt de ketting veel minder mooi in de tanden waardoor alles dan supersnel slijt.