Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het grote: welk merk gebruikt, welk TYPE frame topic.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mar 2020 15:21

Dit topic gaat over welke merken (semi) open-mold frames gebruiken.
Dit topic gaat over welke merken dezelfde frames (semi closed-mold's) gebruiken.

Niet klakkeloos merken posten aub. Alleen als je ook weet met welk type het vergelijkbaar is. Graag wat grotere merken, niet iedere fietsenmaker op de hoek met een eigen merk, waarvan er 2 verkocht worden per jaar

Ik weet niet of ik de termen hierboven kloppen, maar ik bedoel het volgende (als iemand de echte termen weet, laat het weten.):
open-mold --> frames die voor iedereen te koop zijn
semi closed-mold --> frames die niet voor iedereen te koop zijn. Maar wel aan meerdere partijen verkocht worden. Al dan niet exclusief verkoop gebied, bijv. Nederland of Europa.



Over Chinese (merk) frames loopt een topic HET GROTE CHINA TOPIC (FRAMES + ONDERDELEN)


Waarom dit topic:
Veel merken kopen frames in in China en verkopen deze onder haar eigen naam.

In de wereld van de fietsen heb je anno 2020 als een beetje merk wel een carbonnen frame in je assortiment. Waar je met een staal/alu/titanium frame met wat buizen en een lasapparaat een eind komt, is dat bij carbon een heel ander verhaal. Een carbonnen frame maken is een complex productieproces en er is per frame maat een (kostbare) mal voor nodig.

De meeste carbonnen frames worden in China gemaakt.
Het is niet gek om als (groot) merk je productie (volledig) uit te besteden. Apple doet dat bijv bij Foxconn voor hun Iphones. Nike maakt volgens mij ook zelf geen schoenen.

Voor kleine merken is het (bijna) onbetaalbaar om exclusieve mallen te hebben. Sommige fabrieken maken ook frames in mallen die voor meerdere afnemers gebruikt kunnen worden.

De kwaliteit van een frames wordt door meerdere aspecten beïnvloed o.a.
- De mal
- Gebruikte carbon
- Manier van carbon verwerken
- Controles

Frames met dezelfde maatvoering, hebben dus niet automatisch dezelfde kwaliteit/garanties dat het frame goed is. Daarin kan een afnemer een grote vinger in de pap hebben.



Als iemand toevoegingen weet op onderstaande, post het dan in het topic.

Jan Janssen Blade = TT-x12
Stevens Super Trofeo = FM086
Apex Onyxgx = Prorace Desert Fox = ?
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 29 mar 2020 16:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mar 2020 15:28

FONS :D

Ook DeRosa heeft ooit een open mould frame gebruikt, zo ook Ritte.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 29 mar 2020 15:38

Merckx, Wilier.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Steves
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2020 17:50
Locatie: La Zenia

Steves 29 mar 2020 15:47

Thompson, Battaglin, Ribble.
Laatst gewijzigd door Steves op 29 mar 2020 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mar 2020 15:48

Cadenz, Licello, Swett

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mar 2020 15:50

Oke voor we helemaal los gaan. WELK type gebruiken ze dan. Welke is zelfde als welke?

Als iemand toevoegingen weet op onderstaande, post het dan in het topic.

Jan Janssen Blade = TT-x12
Stevens Super Trofeo = FM086
Apex Onyxgx = Prorace Desert Fox = ?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mar 2020 16:15

SqueeZer schreef: 29 mar 2020 16:09 Word een lang lijstje gok ik ... maar de eerste die al even te binnen schieten en nog niet genoemd werden:

Part-Cycling
PlanetX
OnOne
Ik meende zelfs enkele De Rosa's in het verleden? Edit: ik zie net dat Havana me al voor was.
Stevens Edit ook al gepost
Stradalli
Fondriest
Karbona
Johnson
Litespeed in het verleden dacht ik ook?
Gezien op velofollies Rost (nederlands rebrand merkje)
Viner
Cyfac
Prorace: Edit ook al gepost.


Uit interesse en ik vermoed van wel maar Jan Janssen en Apex zijn toch ook vaak open moulds van tegenwoordig of heb ik het mis? Edit en ook al bevestigd.

Als je het type weet heeft het voor mij meerwaarde.

Je kan zien welk merk heel veel meer vraagt voor hetzelfde model. Je kan een spaarzame review lezen.

Maar nu wordt het een Merk opsom topic.
Ik denk dat het een oneindig lange lijst word en zeker als je dan ook nog eens de link van welke modellen specifiek wilt leggen.
Ik denk dat als je het over de specifieke modellen hebt, er helemaal niet zoveel bekend is.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mar 2020 16:29

SqueeZer schreef: 29 mar 2020 16:22 Ik snap uw bedoeling maar met de open mould markt en merken en fabrieken die als paddestoelen uit de grond schieten is dat een onbegonnen werk om up to date te houden en in eerste instantie was jouw oorspronkelijke vraag 'welke merken'

Je hebt een paar merken reeds ontvangen, je kan de modellen ook gaan Googlen, bij veel merken zijn letterlijk al hun modellen open Mould (Prorace bvb.)
Het is in mijn ogen een redelijk ondoorzichtige markt. En daarom vind ik een topic interessant.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 mar 2020 17:13

Forumlid Jaap Telder is van de open mould politie. Schrijf hem aan, dan heb je direct een mooi basis lijstje om mee te beginnen, hij kan zo verschillende merken/model voor je koppelen aan het open mould Chinees merk/model waar deze bij hoort.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 29 mar 2020 20:41

Lijkt me redelijk nutteloos om daar zo veel tijd in te gaan steken om alleen maar als resultaat een lijstje te krijgen. Wat doe je met zo'n lijst? Een lijst enkel om een lijst te maken? Is wat anders als het in een topic om een specifieke fiets gaat die wordt besproken. Zomaar in het wilde weg gaan verzamelen lijkt me een zinloze bezigheid.
Ik voorspel nu al dat dit topic na een aantal bijdragen doodbloedt.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 29 mar 2020 21:22

Apex sharp 27,5 inch mtb - frame nr FCM1299B. Fabrikant Carbotec.

Bij hongfu en dengfu staan ook wat bekende frames tussen.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mar 2020 21:29

SqueeZer schreef: 29 mar 2020 16:22 Bianchi Zolder = Fuji Altamira CX = Viner (geen idee welk precies) = ... half uur bezig terwijl ik zeker ben dat de Bianchi Zolder van voor 2019 door meerdere merken gebruikt werd en Fuji hetzelfde frame gebruikt weet ik niet wat de open mould op chinese bodem is ..., ik wil wel maar ga geen uren internet afschuimen om een lijstje samen te stellen...
Bedankt voor je opmerking.
Best grote kans dat dit geen echte ‘open’ mold is, maar exclusief is voor bepaalde markten. Fuji zie je niet echt veel hier in NL, Bianchi weer wel. Wel interessante info!

Jaap Telder schreef: 29 mar 2020 20:41 Lijkt me redelijk nutteloos om daar zo veel tijd in te gaan steken om alleen maar als resultaat een lijstje te krijgen. Wat doe je met zo'n lijst? Een lijst enkel om een lijst te maken? Is wat anders als het in een topic om een specifieke fiets gaat die wordt besproken. Zomaar in het wilde weg gaan verzamelen lijkt me een zinloze bezigheid.
Ik voorspel nu al dat dit topic na een aantal bijdragen doodbloedt.
Het gaat mij niet om iedere Fons en waar die vanaf geleid is.

Maar in het blad fiets worden best “gerenommeerde” merken getest. Sensa, Stevens, Rose etc. Waarvan de kans groot is dat er een kopie van op de wereld rond rijd. Dat vind ik best interessante info.


Maar dit topic mag van mij dicht met al die negatieve reacties.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie