Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

toch een gravelfiets...maar welk?

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 03 apr 2020 18:41

Alby72 ga nou maar lekker genieten van je fiets paar jaar geleden waren alle mountainbikes ook met snelspanners en er nooit problemen mee gehad.
Is alleen maar even wat secuurder zijn met het wiel er in zetten
En zo vaak doe je dat toch niet
Zie graag wat foto,s van je fiets in het echt .

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2020 08:33

Ik gravel ook al jaren met snelspanners en ik ervaar het niet als een tekortkoming. Het grootse nadeel is dat er niet heel veel nieuwe wielsets meer te vinden zijn die passen. Het voordeel is dat de wielen tweedehands lekker goedkoop zijn. Het nadeel daarvan is weer dat ik iedere keer als er een leuk setje voorbij komt op Marktplaats, ik het niet kan laten het te kopen. Gelukkig heb ik een grote schuur...
Campagnolo Ultra Dork

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 04 apr 2020 11:46

domme vraag
- bestaan er geen adapters om een snelspanner naar een steekas te wisselen?

ik ben niet van plan ( los van een lek band) om 3 keer per week mijn wielen te gaan wisselen daardoor verwacht ik geen grote problemen
wat Ernie hierboven noemde zal eventueel een uitdaging kunnen zijn
gezien dat ik (eventueel) een andere set wielen zal aanschaffen, welke model kunnen jullie adviseren?
ik neem aan dat een dunner band zal moet zijn ? of begrijp ik verkeerd?
bedankt

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 apr 2020 16:35

alby72 schreef: 04 apr 2020 11:46 domme vraag
- bestaan er geen adapters om een snelspanner naar een steekas te wisselen?
Je kunt wielen/naven vaak wel aanpassen. Maar je fiets is geschikt voor quick release. En dat is niet aan te passen.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 04 apr 2020 17:03

Het is misschien helemaal niet nodig maar 12go adverteert met 10 dagen omruilgarantie.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 apr 2020 17:58

Nou ja een qr is niet het einde van de wereld, er zijn merken die een heel slecht ontwerp steek as gebruikt.

Mare een wiel bouwer kan toch altijd je uit de brand helpen mits je in de toekomst een andere set wil. Zo lang shimano de qr naven maakt en dat zijn er meer dan steek as typen zit je goed.
Het belangrijkste is dat je goed op je fietsje zit, en dat je er plezier mee hebt. Hem/haar mooi vindt.
En di2 is echt niet meer dan grx want je moet blijven trappen. Ik denk dat je het heel goed hebt gedaan die speedster heeft ook nokjes voor tassen en spatborden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 apr 2020 18:56

Ik heb ook 2 jaar gereden met steekas en schijfremmen. Soms wat lastig als de fiets zonder wiel(en) in de auto heeft gelegen. Dan moet de snelspanner al eens een extra keer los om het wiel exact hetzelfde terug in de fiets te hebben (om geen lawaai van de remmen te hebben)

In de spurt en (heel) snel genomen bochten voelt het iets minder stijf aan (kan ook aan de fiets gelegen hebben)

Voor de rest heb ik er geen 'last' van gehad, deed gewoon wat het moest.

Kameraad heeft een crosser met gewone snelspanners en schijfremmen (en een racer met steekassen). Voor hem maakt het ook niet uit.

Geniet maar van je mooie nieuwe fiets.
Afbeelding

hayes

hayes 04 apr 2020 21:21

Heel eerlijk. Ik merk op zich weinig (of geen)verschil tussen m'n crosser met qr en m'n gravelbike met steekassen.

Soit, moest je echt willen, ik vond 12go heel fijn reageren telkens ik iets vroeg of last minute nog iets veranderde :winkthumb:

Soit, als je voor je gemoedsrust zou willen veranderen, denk ik dat het nog wel zou kunnen.

Ik heb de speedster destijds ook bekeken, maar het was me ook niet echt duidelijk wat de verschillen waren tussen de gewon en de gravel versie. Uiteindelijk voor de Cannandale Topstone gegaan, ook bij 12go. Het 2019 model met 105 staat er nu trouwens tegen 1599 te koop. ;)

Frank020
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020 08:47

Frank020 06 apr 2020 08:48

Thanks voor alle informatie zeg, wilde ook een gravelfiets gaan kopen, maar nog te weinig info over ingelezen. Toen kwam ik uit op dit forum. Zeer waardevolle informatie :like:

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 06 apr 2020 10:42

hayes schreef: 04 apr 2020 21:21 Heel eerlijk. Ik merk op zich weinig (of geen)verschil tussen m'n crosser met qr en m'n gravelbike met steekassen.

Soit, moest je echt willen, ik vond 12go heel fijn reageren telkens ik iets vroeg of last minute nog iets veranderde :winkthumb:

Soit, als je voor je gemoedsrust zou willen veranderen, denk ik dat het nog wel zou kunnen.

Ik heb de speedster destijds ook bekeken, maar het was me ook niet echt duidelijk wat de verschillen waren tussen de gewon en de gravel versie. Uiteindelijk voor de Cannandale Topstone gegaan, ook bij 12go. Het 2019 model met 105 staat er nu trouwens tegen 1599 te koop. ;)
die topstone stond ook op mijn lijst. ik vond trouwens de 2019 model nog mooier uitzien dan de 2020 maar helaas ......onbekende levertijden voor dit model. de 2020 was ( waarschijnlijk) leverbaar pas op begin July. als ik tot July had moeten wachten, was ik for de canyon grail 7.0 gegaan ( silver kleur beschikbaar op 20 July)
grootste verschil tussen de topstone en de speedster gravel (vandaag) is zo en zo een GRX vs 105 groep ( wat ik gekocht heb monteert een GRX810 die volgens mij vergelijkbaar is aan Ultegra. )
heerlijk gezegd ik maak me geen zorg over steekas vs snelspanner, dit is voor mij zeker geen reden om de fiets bestelling te annuleren :like:
Laatst gewijzigd door alby72 op 06 apr 2020 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 06 apr 2020 10:43

Frank020 schreef: 06 apr 2020 08:48 Thanks voor alle informatie zeg, wilde ook een gravelfiets gaan kopen, maar nog te weinig info over ingelezen. Toen kwam ik uit op dit forum. Zeer waardevolle informatie :like:
Graag gedaan Frank :D :P
ik had hetzelfde uitdaging, inmiddels ben ik een expert geworden.....ahahahah :mrgreen:
success :like:

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 07 mei 2020 13:05

beste allemaal,
grote verassing :mrgreen: ik ben er weer :lol:
jullie dachten zeker dat dit topic dood was eh :shock:
toch niet, na veel na denken zijn mijn plannen inmiddels helemaal verdanderd....
long story short....
na een winkel bezoek ik heb deze fiets gekocht :winkthumb:

https://www.giant-bicycles.com/nl/revolt-advanced-2

iets boven budget maar wel een carbon fiets ( 15% korting gekregen op catalogus prijs)
weer veel reviews online gelezen, proef rit gedaan, alles netjes gemeten et voila....volgende week ophalen
nogmaals bedankt voor alle tips
ik zal zsm laten weten hoe het bevalt :like:
ciao ciao
Alberto :winkthumb:

p.s. voor die ene die geinterreseerd zijn ik ben 1.82cm met binnenlengte van 88cm en ik heb het in maat M/L gekocht

Plaats reactie