Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jan 2021 10:39

Keezx schreef: 09 jan 2021 10:29 Er zijn diverse mensen geweest die die neveneffecten hebben aangekaart, ook in de media, alleen zitten die w.s. niet in het OMT en wordt er geen beleid op gemaakt.
Om de een of andere reden zijn de levens van hoogbejaarden het ijkpunt geworden dat alles bepaalt.
Imho slechts ten dele waar.
Ziekenhuisdruk is ook een (de?) belangrijke graadmeter.
Feit is wel dat de negatieve neveneffecten van een lockdown behoorlijk genegeerd lijken te worden.

En wat hiervoor al werd geschreven: alles maar domweg verbieden omdat dat zo gemakkelijk is, is natuurlijk niet echt een beleid wat gewenst is.
Vrijheid is het belangrijkste wat we hebben en daar wordt nu fors aan getornd door de overheid. Deels terecht, maar het zo veel zorgvuldiger en doordachter moeten.
Less is bore

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 09 jan 2021 10:41


Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 09 jan 2021 10:45

Het punt met een lockdown is dat die alleen echt werkt als het een lockdown is.

Waar we nu inzitten is in woord een lockdown maar in de praktijk gewoon niet.

De willekeur in winkelsluiting door bepaalde winkels essentieel te verklaren en andere winkels weer niet klopt gewoon niet.

Aan de ene kant zijn niet essentiële winkels verboden terrein. Aan de andere kant is er totale vrijheid om iedere supermarkt en drogisterij ongelimiteerd te bezoeken. heeft iemand enig idee hoe druk een gemiddelde Kruidvat wel niet is? Het zijn relatief kleine winkels die propvol staan met handelswaar, richt zich met het “korting” assortiment op de Action klanten. Het is onmogelijk om iemand op 1,5 meter afstand te houden. Ik denk dat er elke dag in grote plaatsen duizenden klanten bij de Kruidvat komen. Kleinere plaatsen honderden klanten. Dan hebben we nog niet gehad over de Etos en Trekpleister.

Samen met de supermarkt zijn dit DE dagelijkse uitjes van de zogenaamde lockdown consument. Dan kun je toch echt wel de conclusie trekken dat de lockdown niet werkt in de huidige vorm.

Supermarkt bezoeken zouden gereguleerd moeten worden en dat geld ook voor de drogisterijen. De hoeveel maximale klanten die nu binnen mogen is veel te hoog. Er gaat geen enkele ontmoediging van uit. Mensen gaan nu gewoon 5 keer per week naar dit soort winkels ipv 1 keer.

En zoals ik al eerder aanhaalde... de totale onzin van winkelpersoneel dat aanwezig moet zijn als de ondernemer gebruik van de NOW regeling moet maken om zijn personeel te betalen.

Elke dag reizen tienduizenden winkelmedewerkers onnodig naar hun werk om weer met alle collega’s onder elkaar te zijn..

Hoezo we zitten in een lockdown?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 09 jan 2021 11:13

Kan het artikel niet lezen (betaalmuur)

Maar als ik op de kop moet reageren... ik draag geen mondkapje omdat ik dat als vernederend ervaar maar omdat ik principieel mijn ademhaling niet wil belemmeren. In vind een vrije ademhaling mijn meest essentiële grondrecht. Maar dit had ik al veel eerder gemeld ;)
Laatst gewijzigd door RVV op 09 jan 2021 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2021 11:15

RVV schreef: 09 jan 2021 10:45 Het punt met een lockdown is dat die alleen echt werkt als het een lockdown is.

KNIP
Hoezo we zitten in een lockdown?
Da's allemaal niet onwaar, maar heb je ook relevante cijfers in hoeverre "de winkels" bijdragen aan de verspreiding, of is het gewoon: ik voel het aan m'n water?

Ik werd door een item in Nieuwuur gisteravond gesterkt in mijn idee dat juist de scholen HET probleem zijn bij de verspreiding.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 09 jan 2021 11:24

Keezx schreef: 09 jan 2021 11:15
Ik werd door een item in Nieuwuur gisteravond gesterkt in mijn idee dat juist de scholen HET probleem zijn bij de verspreiding.
Ook gezien en +1.
Kinderen zo lang mogelijk thuis houden en door ouders laten onderwijzen. Heb tevens de indruk dat die er dan zelf ook weer wat op vooruitgaan en nog eens leren hoe een staartdeling ook al weer gaat :like:
Laatst gewijzigd door Joseba op 09 jan 2021 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 09 jan 2021 11:32

Dat is het punt nu juist. Er zijn totaal geen cijfers bekend in hoeverre “de winkels” bijdragen aan verspreiding.

Maar we kunnen toch wel concluderen dat normaal gesproken de bezoekers stromen in de zogenaamde niet essentiële winkels sowieso veel en veel lager zijn dan in de essentiële winkels.

Ik durf wel te stellen dat de verhouding buiten de piekuren 80/20 is.

De bezoekers stromen naar niet essentiële winkels had men ook relatief makkelijk kunnen reguleren. Bijvoorbeeld een winkelsluiting op de zaterdagen en zondagen en in de avond (vanaf 18:00 gesloten) En door de weeks alleen op afspraak naar een niet essentiële winkel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2021 11:35

Lekker off-topic, worden staartdelingen nog onderwezen?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 jan 2021 11:42

Steeds meer. Op mijn schooltje in ieder geval wel. De laatste decennia is er in het rekenonderwijs een tendens geweest om kinderen inzichtelijk te leren rekenen. Daarbij zou het “trucje” van de staartdeling niet passen.
In plaats daarvan moesten kinderen herhaald aftrekken. Zoek maar eens op. Erg inzichtelijk (voor goede rekenaars) maar tevens een erg omslachtige manier om een complexere deelsom uit te rekenen.

Om die reden is er op steeds meer scholen weer plaats voor de altijd betrouwbare staartdeling.

Mijn ervaring: Ook zwakke rekenaars kunnen die goed leren, en halen daar veel voldoening uit.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2021 12:00

RVV schreef: 09 jan 2021 11:32 Dat is het punt nu juist. Er zijn totaal geen cijfers bekend in hoeverre “de winkels” bijdragen aan verspreiding.

KNIP
En door de weeks alleen op afspraak naar een niet essentiële winkel.
Zoals bij heel veel dingen zijn er zeker verbeteringen en verfijningen denkbaar bij het "winkel lock" beleid...maar het is nog maar de vraag of zulke verfijningen niet helemaal wegvallen in de ruis van het menselijk gedrag....

Ik ben zelf geen doorsnee Nederlander, ben in veel opzichten afwijkend, maar betrap mezelf de laatste tijd wel eens op onnodig naar een supermarkt gaan , gewoon om er even uit te zijn en misschien iemand te treffen die ik al een tijdje niet "live" gezien heb in het dorp.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 09 jan 2021 12:09

Het beleid is zoals het is.. mijn ideeën gaan ook echt niet aankomen in Den Haag. Dat snap ik ook wel.

Maar laten we ons ook realiseren dat er gewoon GEEN sprake is van een echte lockdown en als daar geen sprake van is dan is kan ook niet de conclusie worden getrokken dat de sluiting van niet essentiële winkels zinvol is (geweest). Gezien de blijvende dagelijkse besmettingen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2021 12:13

RVV schreef: 09 jan 2021 10:45 ....De willekeur in winkelsluiting door bepaalde winkels essentieel te verklaren en andere winkels weer niet klopt gewoon niet.........;
Zoals in België, rijlessen mag vanaf volgende week weer wel maar de kapper blijft gesloten.
Of met 2 mensen in een kleine auto is ok maar met 2 mensen in een 50m³ ruimte kan echt niet voor de gezondheid.
Met 200 wildvreemde mensen in het vliegtuig is geen probleem maar met 4 naaste mensen in een woning mag niet.
Hou toch op.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gesloten