Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2020 16:06

vermeulen schreef: 17 mar 2020 15:00 In Wuhan is het virus niet mbv groepsimmuniteit terug gedrongen, maar door een hele strenge lockdown, goede detectie en strenge isolatie van patienten.
Een groepsimmuniteit bij 6% van de bevolking kan nooit.

In Wuhan heb je dus het scenario wat Rutte schetste: De besmettingen zouden zo weer op kunnen laaien als de lockdown wordt opgeheven.

Een uitgebreide evaluatie van de Chinese aanpak staat toevallig sinds kort hier: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00741-x

Toch vind ik dat een gunstiger scenario dan miljoenen mensen een ziekte laten oplopen waar mogelijk tot wel 3% aan komt te overlijden.
Wat Rutte ook vergat te noemen is dat virussen (met name RNA virussen zoals corona) kunnen muteren, en dat je dan misschien niet meer immuun bent voor de tweede golf. Dat zie je ook ieder jaar met influenza.
Dat is ook mijn bedenking bij de boodschap van Rutte. Hij stelt de economie boven alles. Dat begrijp ik maar of het medisch en ethisch gezien ook allemaal klopt vraag ik me af. Gelukkig ben ik niet een van de experts die daarover mee moet beslissen. Het Italiaanse scenario met enorme piekbelasting op de medische zorg en het min of meer bewust kiezen wie sterft en leeft is medisch ethisch ook niet ideaal.

Bovendien zie ik vandaag ook weer, notabene in Brabant dat bijna niemand zich ene moer aantrekt van al die goede adviezen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 mar 2020 17:02

Enzzo schreef: 17 mar 2020 16:06 Bovendien zie ik vandaag ook weer, notabene in Brabant dat bijna niemand zich ene moer aantrekt van al die goede adviezen.
Ik zie ook teveel gebrek aan verantwoordelijkheid. Als we daar maar mee doorgaan komt die volledige lockdown vanzelf. Niet zozeer omdat het de beste oplossing is, maar omdat het beter te controleren in.

Ik had twee zakelijke gesprekken vandaag. Bij allebei was ik normaal langsgegaan en bij de eerste had ik zeker taart meegenomen en het tweede gesprek wat net klaar is had zeker geëindigd in een biertje. Altijd gezellig daar als de zakelijke kant is afgerond.
NU EVEN NIET!
Bij de eerste gewoon gebeld en de andere een video conference omdat ik fysieke dingen (anders dan mijzelf) moest laten zien.
Niet optimaal maar het werkt en past binnen de kaders die nu gelden.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 17 mar 2020 17:05

Dilemma Rutte : aanvaardt u dat getroffen maatregelen potentieel ‘overdreven’ blijken of aanvaardt u liever de kans dat u niet voldoende hebt ingegrepen?”
Hij heeft duidelijk voor het laatste gekozen. En neen, hij is niet enkel de woordvoerder of de boodschapper, hij is de Premier.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2020 17:14

(Medische) ethiek bestaat alleen bij de gratie van een degelijke economie.

Je kunt heel ethisch gaan handelen maar als dat de totale ineenstorting van het systeem met zich meebrengt koop je daar op de lange termijn niks voor, ook niet op ethisch gebied.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mar 2020 17:37

Gaan we hier nu ook in navolging van twitterend PVV en FVD volk nu gewoon persoonlijk de bal op Rutte spelen?
Wees in godsnaam blij dat we een regering hebben die een keuze maakt op feiten en wetenschap.
Ongeacht of je het er mee eens bent, het is beter dan gewoon op populistisch geschreeuw en onderbuik iets te doen.
Er is tenminste doordacht beleid, of het de juiste is zullen we pas over 2 maanden weten.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 mar 2020 17:40

@Ernie: eens, zoals ik eerder betoogde kun je niet een keus tussen sociaal, economisch en medisch maken, maar is het zaak de optimale balans (gegeven de situatie) te bewaken. Lijkt me geen eenvoudige opgave.

On topic: na slechts 2 dagen thuiswerken, met 2 jonge kinderen die ook aandacht nodig hebben en een vrouw die als huisarts wel aan het werk is komen de muren nu al op me af. Morgenochtend mss maar even met de jongste stuiterbal op de MTB stappen (#fitagainstthevirus), daarna weer "fijn" verder met alles van achter een scherm afhandelen :-(
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 17 mar 2020 17:51

@Daniel: Tuurlijk, alleen waren diezelfde feiten en wetenschap een maand geleden ook al voorhanden.

Maar inderdaad, de discussie ging dus niet daarover, maar wel over de invloed op ons eigen leven. Zelf mag ik voorlopig niet klagen; het grootste ongemak tot dusver is dat ik afgelopen zondag niet op skivakantie kon vertrekken; mijn job kan ik gelukkig ook thuis doen. Hout vasthouden dus.
Meest positieve effect: tijd om een stapel ongelezen boeken te lezen.
Meest schadelijke effect: toenemende alcoholconsumptie - maar wat moet een mens anders... :?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2020 18:00

@Daniel: Ik ben het deels met je eens; hij heeft gehandeld en past waar nodig zijn handelen weer aan bij nieuwe inzichten. Maar daarom mag je toch nog wel gezonde scepsis houden ten opzichte van de politiek en hun beslissingen?
In de hele "stikstofcrisis" waren er ook allerlei experts met adviezen maar daar heb ik toch ook wel wat bedenkingen bij hoor!!

Hoe dan ook, dit is wellicht van een wat urgentere orde en misschien niet 1 op 1 vergelijkbaar. Maar kritisch blijven moet je altijd!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2020 18:03

dario schreef: 17 mar 2020 17:51 ...
Meest schadelijke effect: toenemende alcoholconsumptie - maar wat moet een mens anders... :?
Je moet het ook op je handen smeren he, niet opdrinken ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mar 2020 18:08

Ik ben als eindverantwoordelijke voor een salesteam en een supply afdeling wel degelijk buiten en op kantoor. Mensen die thuis kunnen werken doen dat, de rest met de nodige maatregelen. Ik kan het niet maken om zelf thuis te blijven en wil het ook niet.
Met hoge frequentie handen wassen, afstand houden, etc. Meestal ben ik allergisch voor regeltjes en overheidsdruk, maar in dit geval hou ik mij er behoorlijk goed aan. Ook gewoon eigenbelang, ik wil alles doen wat ik zelf kan doen om een totale lockdown te voorkomen. Ik geloof niet in dat concept, maar ik vrees voor de malloten die gewoon maar hun ding blijven doen. En als dat er teveel zijn moet de overheid wel naar lockdown ivm controle en afdwingen.


Waar ik mij dan mateloos aan erger is dit soort koppen. De beste man was onbewust leukemie patient, dus helaas een zwakke weerstand.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1210065 ... aan-corona

@enzzo; ik bekijk elke overheidsbeslissing met scepsis, zeker ivm de buhne-beslissingen rondom milieu. Maar dan is nog steeds de premier de boodschapper, niet de autoritaire beslisser.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 mar 2020 18:14

SqueeZer schreef: 17 mar 2020 17:47 Ik vraag mij af hoeveel van 'de economie moet blijven draaien' roepers er daadwerkelijk buitenshuis in contact met vreemden verplicht moeten gaan werken?
.
Mijn vrouw bijvoorbeeld, die huisarts is. Ikzelf zou graag in contact blijven met vreemden (maar doe dat niet). Als fit individu maak ik me totaal geen zorgen over mijn eigen gezondheid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mar 2020 18:27

daniel1975 schreef: 17 mar 2020 18:08 ..........................Meestal ben ik allergisch voor regeltjes en overheidsdruk, maar in dit geval hou ik mij er behoorlijk goed aan. Ook gewoon eigenbelang, ik wil alles doen wat ik zelf kan doen om een totale lockdown te voorkomen. Ik geloof niet in dat concept, .......................
Waarom niet? Omdat je niet gelooft dat het werkt (er zijn nochtans praktische voorbeelden) of omdat de bijkomende gevolgen je niet bevallen.
En omdat ik hier de laatste pagina's toch een duidelijke politieke ondertoon opmerk (ondermeer van uzelf) vraag ik me af of die weerstand daartegen dan van utilitaristische of van teleologische aard is. (Ik heb wel een vermoeden :D )

Gesloten