Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 jul 2020 09:19

Enzzo schreef: 03 jul 2020 09:07
Jans schreef: 03 jul 2020 08:11 Volgens mij is dat niet huidskleur gerelateerd.
Nederland heeft een systemisch probleem met racisme dat soms zo diep geworteld is dat je kunt spreken over institutioneel racisme.
Ik vind dat nog al een uitspraak die je hier doet. Dat niet iedereen in Nederland dezelfde kansen krijgt, ga ik niet betwisten. En dat het oneerlijk is, zie ik ook. Dat het volledig op conto van racisme komt (discriminatie op grond van huidskleur, nationaliteit, e.d.) geloof ik niet. Er zijn veel meer factoren die er aan bijdragen: opleidingsniveau ouders/omgeving, sociaal milieu, gender, lichamelijke beperking, etcetera.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jul 2020 09:23

Juist wat Joost zegt. Natuurlijk hebben bepaalde groepen minder kansen. Sommige groepen grijpen de kansen ook minder. Maar er zijn ook nog veel blanke, witte mensen die in achterstandswijken wonen en al generaties lang niet verder komen.
Ik denk niet dat ik bij de mensen hoor die racistisch zijn. Ik heb al jaren geleden een Turkse als afdelingshoofd gehad. Dat was echt niet anders dan mijn voorgaande Nederlandse leidinggevenden. Een mens is voor mij een mens, of hij loodgieter, vuilnisman, wit of zwart of geel is. Ik waardeer haar/hem op zijn/haar gedragingen en verder niet.
Oh ja, dat Turkse afdelingshoofd was op een Sociale werkplaats, ook met de mensen die daar werkten, of hun dag doorbrachten, kon ik het prima vinden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jul 2020 11:05

Enzzo schreef: 03 jul 2020 09:07
Nederland heeft een systemisch probleem met racisme dat soms zo diep geworteld is dat je kunt spreken over institutioneel racisme.
De mensheid in het algemeen heeft een probleem met latent aanwezig racisme in iedereen (niemand uitgezonderd, ook al denken sommigen van wel) ingebakken.
Heel lang was racisme functioneel, denk aan de vele groepen en ondersoorten mensachtigen die in pakweg 2 miljoen jaar zijn geevolueerd naar wat we nu homo sapiens noemen.
Het beschermen van de "eigen"groep en tegen afzetten/bestrijden van "anderen"had een belangrijke evolutionaire functie , deze eigen groep was daardoor succesvoller en kreeg meer nakomelingen , meer is evolutionair succes immers niet....
In deze lange evolutionaire weg is wat we nu racisme noemen steeds meer een onderdeel geworden van ons genenpakket en daarom is het nu, terwijl het cultureel onwenselijk en onbeschaafd is geworden, zo moeilijk te bestrijden.
Zolang er in de US nog miljoenen rondlopen die niet verder komen dan "I hate those fucking niggers" komen we ook niet veel verder, dat moet er gewoon weer uitslijten.
In de tussentijd moeten we het doen met dingen aan de kaak stellen en demonstreren en degelijke, maar het zal duizenden jaren duren voordat het "ingebakken racisme" merkbaar gaat verminderen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 03 jul 2020 11:21

Ik denk dat je van een diersoort die nota bene “nadenkend” als deel van zijn soortnaam draagt, best mag verwachten dat die niet aan elke oerdrift onmiddellijk gehoor geeft.
Vorsprung durch Pedantik

senior
Forum-lid
Berichten: 2195
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 jul 2020 11:26

Ik begrijp uit het betoog van keezx dat we gewoon 2 miljoen jaar moeten wachten tot het ingebakken racisme weer is weg-geëvolueerd. Ik ben alleen bang dat er een heleboel mensen zijn die vinden dat het op die manier wat te lang gaat duren (afgezien nog van de vraag of we die 2 miljoen jaar wel gaan volmaken).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jul 2020 11:44

Racisme is er, dat geloof ik. Alleen een groot deel van de groep die het roept, doet hetzelf het hardste.
Zolang we niet de echte vraag gaan stellen wordt er niets opgelost. En ik durf echt te stellen, dat het in Nederland echt wel meevalt. Niet als het net jouw betreft, maar dat is met Corona ook. Je moet het wel zien vanuit het perspectief van de hele maatschappij en niet vanuit een individu.

Op TV gaan zitten in je T shirt "kick out zwarte Piet" roept nou niet op om eens een inhoudelijk discussie daarover te voeren.

De beste burgemeester is een Marokkaan, onze kamer voorzitter ook. Er is niets mis met een aangepaste buitenlander. Maar wel met veel Islam aanhanger, waarbij ook de vrouw in Nederland geen gelijke rechten heeft, maar dat gebeurt achter de voordeur dus maakt niets uit.

Staat een mooi stukje van Pim Fortuin op youtube van 14 min. Waarin hij uitlegt hoe het zit. Wat je ook van een vind. Ik kan helemaal geen woord in dat stukje ontdekken wat niet klopt. Dan kan je een mening hebben wat we er aan buitenlanders inlaten of niet, maar dat is niet de essentie.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 jul 2020 12:01

senior schreef: 03 jul 2020 11:26 I.....dat we gewoon 2 miljoen jaar moeten wachten .......
Dat hoeft geen 2 miljoen jaar te duren. Monogamie zijn we toch ook vrij snel aan het implementeren.
Strikt genomen zijn wij dat helemaal niet. Zeker de eigenschappen van een jonge man zijn niet ingericht om aan die culturele standaard te voldoen. Sterker. Jonge mannen kunnen meerdere vrouwen per dag bevruchten. Waarom zou je die eigenschap hebben en die niet gebruiken?

Maar we zijn toch een eind op de goede weg en er gaat nog maar 45 procent van de mensen vreemd :winkthumb:

Een Corona crisis als deze zal weer helpen dat percentage te verlagen. Stevig ontopic want deze crisis zal voor veel mensen toch betekenen dat ze minder/niet buiten hun vaste relatie rommelen. Bang om zo hun gezin te besmetten. Nog een paar 100 van die stapjes en we zijn allemaal keurige burgers.
Ik hoor het maar van vrienden ;)

Maar ook het geloof zal over een jaar of 20-30.000 (sommige wetenschappers denken iets langer) volledig zijn verdwenen door de evolutie. Dat gaat ook zeker een heel stuk helpen in het verminderen van discriminatie. Heel veel!.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4562
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jul 2020 12:24

Enzzo schreef: 02 jul 2020 18:26 ............voorouders nu profiteren van de misdaden welke hun voorouders zijn aangedaan?
................................
Ik zie het (o.a. hier) regelmatig passeren, verwijzingen naar gebeurtenissen uit het verleden beoordeeld naar normen en recht van het heden. Dit gaat nog een stap verder dan de zogenaamde hindsight bias, omdat er normatief wordt mee omgegaan.

De meeste ontwikkelde landen kennen zoiets als een legaliteitsbeginsel dat retroactief zaken als misdaden gaan beoordelen tegengaat.

Het zou interessant zijn als uitspraken over zaken uit het verleden gekaderd worden vanuit een visie gebaseerd op tijdsgebonden objectief recht ( ook gekend als positief recht).
Dit vereist uiteraard wel wat kennis over de historische context en de geldende rechtsregels uit die periode.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2197
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 03 jul 2020 12:26

Every generation blames the one before!, En laten we nooit vergeten, Maar ik kan me niet excuseren voor wat een ander heeft gedaan. Niet voor wat mijn ouders deden en al zeker niet voor wat de generaties voor hen deden. Laten we niet vergeten en leren van het verleden, maar ik laat het mij, door niemand mij aanrekenen wat anderen voor mij fout hebben gedaan. Dat zou namelijk in mijn ogen precies hetzelfde zijn. Mij verwijten wat de generaties voor mij hebben gedaan is in mijn ogen namelijk ook gewoon veroordelen op afkomst en ja dat noemen we volgens mij discriminatie.

(Edit interpunctie)
Ach, ik zeg ook maar wat

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4562
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jul 2020 12:36

Gastheerg schreef: 03 jul 2020 12:01

..........................................................

Maar ook het geloof zal over een jaar of 20-30.000 (sommige wetenschappers denken iets langer) volledig zijn verdwenen door de evolutie. Dat gaat ook zeker een heel stuk helpen in het verminderen van discriminatie. Heel veel!.
Er zijn ook andere wetenschappers die menen dat vanuit evolutionair oogpunt het aantal religieuze mensen alleen maar zal toenemen en het aantal niet-religieuze mensen zal afnemen, zowel in absolute cijfers als in verhoudingen.
Gezien van uit ons tamelijk seculair Europa maken we vaak een projectie hieromtrent naar een wereldbeeld dat niet overeenkomt met realiteit. Het lijkt soms wel een beetje op wishful thinking.

(https://link.springer.com/article/10.10 ... 9.DeepLink)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jul 2020 13:33

wasbeer2006 schreef: 03 jul 2020 11:44 Op TV gaan zitten in je T shirt "kick out zwarte Piet" roept nou niet op om eens een inhoudelijk discussie daarover te voeren.

Nee, met zo'n tshirt bij de koning en koningin gaan lunchen, daar scoor je punten mee.
https://www.ad.nl/show/br-hannah-hoekst ... ~ac330c3b/
Dit soort gekkies (mag ik vinden, vrije meningsuiting) verpest het voor velen om een redelijke discussie te voeren. Net als de andere gekkies (wederom, vrije meningsuiting) die filmpjes maken met zwarte piet in volle jaren '80 glorie als tegengeluid.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jul 2020 14:15

alien schreef: 03 jul 2020 11:21 Ik denk dat je van een diersoort die nota bene “nadenkend” als deel van zijn soortnaam draagt, best mag verwachten dat die niet aan elke oerdrift onmiddellijk gehoor geeft.
Helaas is deze "denkende diersoort" in veel opzichten niet beter dan een troep chimpansees, ofwel de voornaamste drijfveren zijn nog steeds die oerdriften.
Dat die oerdriften nog steeds werken bewijst ook dat ze nog steeds functioneel goed zijn, namelijk niet evolutioneel verdwenen.
Ondanks dat er door oorlogen, moord en doodslag wat afvalt blijft de mensheid maar groeien....
Laatst gewijzigd door Keezx op 03 jul 2020 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gesloten