Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
Sulla
Forum-lid

Sulla 03 jun 2020 09:10

mao schreef:
02 jun 2020 22:29
Verder denk ik, als je semantisch naar de term blacklivesmatter kijkt, waarom kiezen ze bewust voor een racistische provocatie. De juiste term is immers humanlivesmatter als je wil dat mensen zich met elkaar verbonden voelen. Door het als blacklivesmatter te schrijven zeg je expliciet dat non black lives er niet toe doen.
[/quote]

+1
[/quote]

Dat is totale onzin. "Red de Bij" en "savethewhale" betekent toch ook niet dat alle andere insecten en zeedieren dood moeten? "Blacklivesmatter" sluit "humanlivesmatter" echt niet uit.

Waar ik me persoonlijk dan wel aan kan ergeren dat "Black lives" alleen lijken te "matteren" als blanken daarvan de schuld kunnen krijgen. Op exact de zelfde manier dat moslims alleen boos worden om dode moslims als ze Israel of het westen de schuld kunnen geven. Of dat extreem rechts alleen maar boos wordt over anti-homo geweld als de dader Mocrootjes zijn. enz enz enz.

el_loco
Forum-lid

el_loco 03 jun 2020 09:29

Ik vind het maar een rare redenatie. Ik hoop dat er bij NicoNB en Mao thuis alleen zo geredeneerd word als het op het werkwoord 'er toe doen' (to matter) aankomt. Het lijkt me nogal vermoeiend om altijd alles te moeten benoemen omdat je anders verweten wordt precies het tegenovergestelde te beweren.
Dit, en verder wat Ice-T zegt.

want dit
Door het als blacklivesmatter te schrijven zeg je expliciet dat non black lives er niet toe doen.

is echt hele grote onzin.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2020 09:48

Buiten de letterlijke discussie om: all lives matter klinkt toch een stuk beter?
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 03 jun 2020 09:51

Ja, dat vind ik ook ik heb sowieso al een hekel aan de term "black", werkt op zich al stigmatiserend, hoewel de gebruikers van "black"dat vaak niet wensen of bedoelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Enzzo
Forum-lid

Gebruikersavatar Enzzo 03 jun 2020 10:28

In Nederland is de nieuwe norm voor het benoemen; witte en zwarte mensen. Daarbij wordt geen verschil gemaakt in de toon van de huidskleur.
Hoe en door wie dit bepaald wordt is een beetje vaag en eerlijk gezegd kun je er ook niet blind op varen want het veranderd om de haverklap. (er zijn namelijk weer groepen die zich buitengesloten voelen aangezien ze zich niet in de ene, noch de andere categorie vinden passen...)

Feit is wel dat wit en zwart in de media, nieuws en kranten dan, de norm is om het verschil te duiden tussen blanke en niet blanke mensen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2020 10:37

Die norm is er al (veel te) lang....
https://youtu.be/d8-mZ3lLQSw
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 03 jun 2020 10:45

daniel1975 schreef:
03 jun 2020 09:48
Buiten de letterlijke discussie om: all lives matter klinkt toch een stuk beter?
Ik vind dat dat voorbijgaat aan de essentie van de boodschap.
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 03 jun 2020 11:04

@sulla, dat mag je niet hardop zeggen. Net zo min als dat gekleurde mensen onderling net zo hard discrimineren op afkomst.
Wat niet wegneemt dat de Amerikaans politie redelijk verziekt is waarbij een klein aantal racisten te veel ruimte heeft.

Geen idee trouwens hoe deze discussie zich verhoudt tot het topic..

On topic: is België (Achelse kluis) al weer open als ik daar doorheen wil fietsen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jun 2020 11:12

Ja, ook gekleurde mensen discrimineren wel eens. Het zit in de mens op elkaar in hokjes te moeten plaatsen en uiterlijk en afkomst zijn dan heel makkelijk. Maar het probleem in de westerse wereld is dat we aan de ene kant gelijkheid prediken maar aan de andere kant de uitvoerende machten van de overheden (politie, onderwijs e.d.) en veel werkgevers nog steeds discrimineren. Dat veroorzaakt een enorme ongelijkheid en dat is het probleem dat aan de kaak gesteld wordt.
Keezx schreef:
03 jun 2020 09:51
Ja, dat vind ik ook ik heb sowieso al een hekel aan de term "black", werkt op zich al stigmatiserend, hoewel de gebruikers van "black"dat vaak niet wensen of bedoelen.
Sinds je geen "neger" meer mag zeggen moet je in Nederland blijkbaar ook "zwarte" zeggen. Op zich heel raar want in mijn jeugd was "unne/diene zwarte" voornamelijk beledigend bedoeld.
Die hele discussie vind ik een beetje jammer en leidt alleen maar af van het daadwerkelijke probleem. Maar aan de andere kant: als "mensen met een licht getinte tot donkere huidskleur" Dezelfde kansen in het leven zouden hebben als blanke mensen, zouden ze waarschijnlijk ook niet meer zo snel vallen over een woordje.

Hetzelfde riedeltje hebben we gehad met gehandicapten. Dat mocht op den duur niet meer en het werd "invaliden", toen moesten het "minder validen" worden en daarna "mensen met een beperking". Nu kan eigenlijk alles volgens mij weer. Ik hoop dat ik nog mag meemaken dat het met het benoemen van rassen hetzelfde gaat.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

Gebruikersavatar wasbeer2006 03 jun 2020 11:39

Racisme, daar kunnen we wel een discussie van maken en die gaat nooit weg...…….
Wat ik altijd heel bijzonder blijf vinden met corona, racisme is dat ik het persoonlijk vaak heel hypocriet vind worden.

Er worden elke dag honderden zwarten vermoord in Afrika, midden oosten, dat maakt kennelijk niets uit. Wordt er dan in op straat door iemand agent vermoord gaan we ineens demonstreren, ook de politiek doet hieraan keihard mee. Wat we niet zien is er niet...……

En veelal is ook niet te zien of het wel discriminatie is, zie onze vriend Memphis met zijn maybach door Rotterdam rijden en dan roepen dat ze hem moeten hebben. Of de belastingdienst die op kenteken controleert en die voortuigen van de snelweg haalt zit er 80% zwart in, dan is er 's avonds weer een praatprogramma dat de belastingdienst discrimineert. Je moet dan wel de inhoud heel goed weten of het discriminatie is of niet.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 03 jun 2020 12:18

Ik merk dat ik over dit onderwerp mijn mening niet durf te geven, omdat je nogal snel voor racist wordt uitgemaakt als je hier en daar je bedenkingen bij hebt.

Maar goed, waar ik me steeds meer aan erger is dat men doet alsof Nederland een staat is binnen de verenigde staten. Onze overheid/politie/rechtssysteem kan er niets aan doen wat daar allemaal mis gaat. En dat vind ik respectloos tegenover bijvoorbeeld onze politie, die veel beter werk doet dan de Amerikaanse politie.

Uiteindelijk hebben wij een goed werkend democratisch systeem, waarbij het prima mogelijk is om een one-issue partij op te richten die deze problemen aan de kaak stelt door concrete wetsvoorstellen aan te leveren om het te veranderen.

Sulla
Forum-lid

Sulla 03 jun 2020 12:24

Ernie C. schreef:
03 jun 2020 11:12
Keezx schreef:
03 jun 2020 09:51
Sinds je geen "neger" meer mag zeggen moet je in Nederland blijkbaar ook "zwarte" zeggen. Op zich heel raar want in mijn jeugd was "unne/diene zwarte" voornamelijk beledigend bedoeld.
Die hele discussie vind ik een beetje jammer en leidt alleen maar af van het daadwerkelijke probleem. Maar aan de andere kant: als "mensen met een licht getinte tot donkere huidskleur" Dezelfde kansen in het leven zouden hebben als blanke mensen, zouden ze waarschijnlijk ook niet meer zo snel vallen over een woordje.

Hetzelfde riedeltje hebben we gehad met gehandicapten. Dat mocht op den duur niet meer en het werd "invaliden", toen moesten het "minder validen" worden en daarna "mensen met een beperking". Nu kan eigenlijk alles volgens mij weer. Ik hoop dat ik nog mag meemaken dat het met het benoemen van rassen hetzelfde gaat.
Het telkens nieuwe naampjes verzinnen, in de hoop dat de achterliggende betekenis ook verandert, is inderdaad een vrij kansloze exercitie, (negatieve) betekenis verhuist altijd mee.

Neem het voorbeeld van de verandering van "allochtoon" (dat ook al bedoelt was als neutrale term) naar "iemand met een migratie achtergrond". Letterlijk 10 seconden nadat die term voorgesteld was, had iemand er al heel sarcastisch "migratieachtergrondiër" van gemaakt.

Het enige wat meestal wel werkt is het aannemen van een zogenaamde geuzen naam en daar dan trots op zijn, en dan geleidelijk de betekenis (positief) veranderen.. Maar die geuzennaam moet je dan ook echt volledig omarmen (en dan niet zoals Donkere Amerikanen het onderling wel gebruiken, maar vervolgens uit hun pan gaan als een niet ingewijde het doet).

En over gelijke kansen gesproken! Ik ga zeker niet beweren dat ieders kansen gelijk zijn. Alleen het vervelende van discriminatie/racisme is wel dat als je eenmaal het gevoel hebt dat je gediscrimineerd wordt je het echt altijd en overal kan gaan zien. En daarom zie ik het heel somber in dat dit probleem ooit opgelost gaat worden.

Om even te verduidelijken wat ik bedoel:

Op een vacature reageren 100 mensen (90 autochtone Nederlanders, en 10 allochtonen). 90% dat een Nederlander de baan krijgt. Wanneer de 89 Nederlanders de afwijzing binnenkomt zullen die balen en wellicht kritisch kijken naar hun brief of CV. De 10 allochtonen, zullen dat ook doen, maar bij hen zal altijd dat stemmetje in hun achterhoofd klinken van " het zal toch niet".

MAAR, stel nu dat de baan naar één van de allochtonen was gegaan!!! Dan nog zal dat stemmetje in het achterhoofd van de overige 9 allochtonen klinken.

Nogmaals....hiermee wil ik het probleem niet bagatelliseren, maar wil ik alleen maar laten zien dat je het gevoel gediscrimineerd te worden niet of nauwelijks meer weg krijgt als het er eenmaal is.
Laatst gewijzigd door Sulla op 03 jun 2020 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie