Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Invloed corona op fietsevenementen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 feb 2021 18:04

Je moet je afvragen of een organisatie voor, ik zeg maar wat, 100 deelnemers nog wel een organisatie is?
Ik vrees dat we dit jaar in het beste geval enkel (heel) kleinschalige initiatieven gaan zien en dat de echt grote manifestaties nog een jaartje zullen overslaan.
En of een club zal willen organiseren onder strenge voorwaarden en bijhorende kosten en dan nog eens voor maar enkele deelnemers is ook nog maar de vraag.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2021 18:18

havana schreef: 08 feb 2021 17:10
Ook in NL is het draagvlak voor de maatregelen aan het afbrokkelen. En de regering snapt ook wel dat een land dat depressief en failliet is uiteindelijk ook geen oplossing is. Dus versoepelingen gaan komen, de vraag is alleen wanneer.
Ik neem aan dat als de horeca open gaat er ook een aantal tenten de deur nog even gesloten gaat houden omdat ze mogelijk slecht weer afgeven of omdat ze liever nog even alleen afhaalservice willen leveren :mrgreen:

Hoop dat de grote tochten vanaf 1-6 weer door kunnrn gaan. Ik heb zelf geen concrete plannen, maar zou zo fijn zijn voor wie het wil.
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 feb 2021 19:10

De Jean Nelissen Classic is in ieder geval een paar weken geleden al gecanceld. Die zou ergens (eind?) juni plaatsvinden.

Van alle evenementen hoop ik dat in ieder geval de Giro delle Dolomiti (eind juli) en Velomediane (eind augustus) doorgaan. Blijf het lastig vinden om in te schatten, maar reken toch nog wel op de nodige uitval. Organisatoren die er op deze manier gewoon geen zin in hebben (wat ik me heel goed voor kan stellen).

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 feb 2021 19:10

Mijn eerste afspraak is de Schleck in Luxelburg in mei en daarna 3B in juni. Hopelijk gaan die al door.

Allereerst hoop ik echter dat clubritten met meer dan 4 man terug kan. Normaal starten we in maart terug met de club.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 feb 2021 19:25

Voorlopig zitten ze in Den Haag te bidden dat de vorst niet te lang duurt, voordat ze in Friesland in opstand komen.
Stel je eens voor 200 man te gelijke tijd op het ijs...

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 feb 2021 19:54

ypuh schreef: 08 feb 2021 19:10 De Jean Nelissen Classic is in ieder geval een paar weken geleden al gecanceld. Die zou ergens (eind?) juni plaatsvinden.

Van alle evenementen hoop ik dat in ieder geval de Giro delle Dolomiti (eind juli) en Velomediane (eind augustus) doorgaan. Blijf het lastig vinden om in te schatten, maar reken toch nog wel op de nodige uitval. Organisatoren die er op deze manier gewoon geen zin in hebben (wat ik me heel goed voor kan stellen).
Namens CycloWorld heb ik regelmatig contact met de Giro delle Dolomiti. De organisatie trekt alles uit de kast om het te laten doorgaan. Vooralsnog staan de seinen op groen. Uiteraard met de bekende onzekerheden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2021 19:55

In Friesland?
Het gaat vooral los in de rest van Nederland. Zojuist op Nederland 1 bij M nog...
In Friesland ligt 0cm ijs op de route, laat de statuten van de elfstedenvereeniging geen tocht toe zonder toerrijders, en wil men geen toch zonder publiek. Dusss

Ik zie nog wel wat marathon wedstrijden komen, onder druk en in een bubbel, zonder publiek op 1 of ander meer... Dat is iig al wel mooi.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 feb 2021 20:45

Dit jaar is anders dan vorig jaar. Toen werden de organisaties overvallen voor corona en moest er direct actie ondernomen worden. Er werden toen veel evenementen doorgeschoven of direct afgelast. Maar er ging toch ook het nodige door. Vel organisatoren kregen het voor elkaar om met de nodige COVID-maatregelen hun evenement toch te laten plaatsvinden. Op onze website hebben we daar uitgebreid melding van gemaakt. Zelf heb ik nog 3 granfondo's gereden: Marmotte Valais, GFNY Alpes Vaujany en Haute Route Ventoux. Maar ook bijv de Marmotte en Granfondo Vosges zijn gewoon doorgegaan. Het moet gezegd dat deze allemaal plaatsvonden in de periode tussen de eerste en tweede golf. Toen was het reisregime tijdelijk wat milder.

Dit jaar hebben de organisatoren bij voorbaat al ingecalculeerd dat er mogelijk afgelastingen zijn. Zo laat Cycling Classics France alleen de grootste evenementen doorgaan (Marmotte, 3 Ballons, GF Vosges, Tour du Mont Blanc, Marmotte Valais). De rest is bij voorbaat al geschrapt. Ook hebben veel organisatoren hun evenement gepland in Q3. De grote Spaanse cyclo Quebrantahuesos (10.000 deelnemers jaarlijks) is kortgeleden verplaatst van juni naar september.

De organisatoren die wij spreken zijn zich meer dan ooit bewust van de problemen, maar blijven positief en houden vol. Zolang het tegendeel bewezen is gaat het gewoon door. En het is natuurlijk ook nog ver weg tot de zomer. De mensen worden coronamoe en als de mogelijkheid zich even voordoet zal het regime versoepeld worden. De maatschappelijke druk is immens. Dat is althans wat ik geloof. Er moet natuurlijk wel een goede aanleiding zijn tot versoepeling. Dat is een andere discussie.

Als belangrijkste tip zou ik meegeven om niet te veel te focussen op 1 of 2 evenementen. Wees flexibel. Er zijn zo veel mooie evenementen. De kans dat ze vol zitten is niet groot, dus je kunt rustig wachten tot het laatste moment om een beslissing te nemen. Focussen op dat ene grote doel kan altijd nog. Ga lekker de evenementen rijden die wel doorgaan. Aan de organisatoren zal het niet liggen. En er is zo veel keus. Have fun met plannen maken.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 feb 2021 21:06

TL@ schreef: 08 feb 2021 19:10 ,...Normaal starten we in maart terug met de club.
Wij ook, alhoewel ik er voor vrees.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 feb 2021 09:05

Ik ben benieuwd wanneer de evenementen weer echt op gang komen. De eerste evenementen zullen denk ik toch schaarser bevolkt zijn dan in het verleden. Wanneer dat weer terug is naar het oude niveau? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo'n behoefte heb om zodra het weer kan aan dit soort evenementen deel te nemen. Geen idee waarom eigenlijk. Zit ergens tussen de oren. Wat in het voordeel van de organisatoren is, is dat de doelgroep in de corona periode in ieder geval enorm is toegenomen. Een deel van de corona-coureurs zal weer afhaken maar er zullen vast wel een paar blijven rijden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 feb 2021 09:36

rikkert schreef: 11 feb 2021 09:05 Ik ben benieuwd wanneer de evenementen weer echt op gang komen.
Ik hoop op de zomer en nazomer.

En de écht grote evenementen met publiek en ook internationale deelnemers pas in 2022 denk ik.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 feb 2021 10:04

scepticus schreef: 11 feb 2021 09:36
rikkert schreef: 11 feb 2021 09:05 Ik ben benieuwd wanneer de evenementen weer echt op gang komen.
Ik hoop op de zomer en nazomer.

En de écht grote evenementen met publiek en ook internationale deelnemers pas in 2022 denk ik.
Dat lijkt me aannemelijk. De 2021 versies zullen light versies worden. Met minder deelnemers. Wellicht al gelimiteerd door de organisatie, maar wellicht ook door het feit dat reizen onzeker is. Ach, leuk als het weer kan, maar er zijn andere prio's denk ik momenteel. Alhoewel er achter deze evenementen ook veelal bedrijven/organisaties zitten waar mensen in dienst zijn. Voor hen hoop ik dat het snel weer op een verantwoorde manier kan.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie