Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een fiets "leasen", wat zijn de voorwaarden?

hayes

hayes 14 jan 2022 20:35

Focus Atlas.
Ik heb het wel voor Focus.

Er is een ook een fully equiped versie, maar enkel in donkergrijs.
Dat groen is echt knap.

https://www.velozine.nl/nieuws/focus-la ... e-to-lose/

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jan 2022 20:38

hayes schreef: 14 jan 2022 20:35Focus Atlas
Mooi fiets. Houd je er wel rekening mee dat deze fiets afwijkende as maten heeft?
12x110 voor en 12x148 achter. Als je pech hebt met de wielen is het even een dingetje.
Al is het niet direct jouw privé fiets waar je upgrades voor gaat kopen.

hayes

hayes 14 jan 2022 20:41

Philippos schreef: 14 jan 2022 20:38
hayes schreef: 14 jan 2022 20:35Focus Atlas
Mooi fiets. Houd je er wel rekening mee dat deze fiets afwijkende as maten heeft?
12x110 voor en 12x148 achter. Als je pech hebt met de wielen is het even een dingetje.
Al is het niet direct jouw privé fiets waar je upgrades voor gaat kopen.
Ja, ik was het ook net aan het lezen.
In m'n hoofd is het nu wel de bedoeling de fiets uiteindelijk over te kopen.
Ik ben een tech noob, houdt dat in dat je geen andere wielen kan steken? Ik heb de DT Swiss wielset van m'n SUP die eventueel ook zou kunnen/moeten dienen voor de nieuwe fiets.

edit: is dus vooraan 1cm breder dan wat de norm is. Is dus kwestie van zo'n steekas te vinden als ik het snap. De wielen zijn wel wisselbaar?

edit2 :-) Wat ingelezen en dat zijn MTB breedtes. Dus je moet al naar mtb wielen gaan kijken eigenlijk.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jan 2022 21:44

hayes schreef: 14 jan 2022 20:41
Philippos schreef: 14 jan 2022 20:38
hayes schreef: 14 jan 2022 20:35Focus Atlas
Mooi fiets. Houd je er wel rekening mee dat deze fiets afwijkende as maten heeft?
12x110 voor en 12x148 achter. Als je pech hebt met de wielen is het even een dingetje.
Al is het niet direct jouw privé fiets waar je upgrades voor gaat kopen.
Ja, ik was het ook net aan het lezen.
In m'n hoofd is het nu wel de bedoeling de fiets uiteindelijk over te kopen.
Ik ben een tech noob, houdt dat in dat je geen andere wielen kan steken? Ik heb de DT Swiss wielset van m'n SUP die eventueel ook zou kunnen/moeten dienen voor de nieuwe fiets.

edit: is dus vooraan 1cm breder dan wat de norm is. Is dus kwestie van zo'n steekas te vinden als ik het snap. De wielen zijn wel wisselbaar?

edit2 :-) Wat ingelezen en dat zijn MTB breedtes. Dus je moet al naar mtb wielen gaan kijken eigenlijk.
Goed bezig!

Je moet MTB wielen hebben waarbij je de 15x110 endcaps kunt inwisselen voor 12x110. Dat kan niet bij alle wielen.

12x148 achternaven zijn inderdaad MTB naven met dito bodies en meestal behoorlijk brede velgen. Je krijgt dus extra kosten in de vorm van een Road body en wellicht een velg die iets te breed(en zwaar) is voor je gebruik. >knip<

Het is niet onoverkomelijk, maar het wordt lastig om kant en klare wielen te kopen. Moet je weer bij mij komen ☹️🙃
Laatst gewijzigd door Philippos op 14 jan 2022 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 14 jan 2022 21:53

Dit is niet meteen een fiets die ik echt ga pimpen.
Denk ik...

Merci voor de info. Wel iets om rekening mee te houden.
Philippos schreef: 14 jan 2022 21:44 Je krijgt dus extra kosten in de vorm van een Road body en wellicht een velg die iets te breed(en zwaar) is voor je gebruik. Tenzij je GRX600 rijdt.
Het is niet onoverkomelijk, maar het wordt lastig om kant en klare wielen te kopen. Moet je weer bij mij komen ☹️🙃
Ben even niet mee ivm GRX600.
De fiets heeft een mix van GRX 600 en 800.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jan 2022 22:39

Volgens mij ben ik zelf in de war met de GRX versies. Vergeet dat stuk maar.

Gaat het om de 6.8 model? Daar zit een 105 11-34 cassette op, dit is de enige 11 speed cassette die op een MTB body past. Als je een andere cassette wilt, moet je ook een vervangende body vinden (tenzij ze dit al geregeld hebben voor je, er een road body op zit en een spacer achter de 11-34 zit). Wellicht de moeite waard om dit te checken bij de dealer voordat je helemaal vast zit aan de 11-34.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 31 jan 2022 12:18

Bij mijn regeling lever ik een deel salaris in, wat naar de fiets gaat, wat dan dus inhoud dat ik op ongeveer de aanschafprijs van de fiets geen inkomstenbelasting betaal. In ruil daarvoor heb ik dan wel 7% bijtelling elke maand. Ook moet je verplicht een service contract afsluiten, wat ook tegen diefstal en schade is (voor een 3000 racefiets ongeveer 25 euro per maand).
Er staat dat er voor 150 euro per jaar aan service inbegrepen is. Verder betaal je dus vooral een hoop voor een diefstalverzekering waar je toch eigenlijk nooit recht op hebt... omdat je geen goedgekeurd hangslot meeneemt met fietsen. Metname dit verplichte servicecontract doet mij twijfelen aan gebruikmaken van deze regeling.
Een beetje winteronderhoudsbeurt kost al snel 150 euro of meer.. Dus kosten voor nieuwe ketting en buitenbanden bijvoorbeeld zul je nog steeds zelf moeten betalen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 31 jan 2022 12:58

Ik heb er ook naar gekeken (de nederlandse regeling) en ik moet zeggen dat ik het ook niet heel gunstig vond. Keek voor een woonwerkfiets (die ik eigenlijk nog maar 2 dagen nodig heb straks). En mijn huidige wo-we fiets die mijn eigendom is kan nog prima. Diefstal is voor mij ook niet echt een punt, of hij staat in afgesloten stalling op werk of thuis in de gang. Volgens mij bestaat de oude regeling van 750 van bruto salaris ook nog, dat lijkt me een zinniger optie nu.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jan 2022 14:21

Die huidige Nederlandse regeling is niet 1 regeling.
Werkgever mag gewoon een bepaald percentage van de omzet belastingvrij gebruiken ten voordeel van de werknemers. Of dat is in koffie, lunches, kadootjes of fietsen is vrij te kiezen.
In tegenstelling tot het oude systeem met het fietsenplan - en allerhande andere regeltejs en richtlijnen etc.

Ik heb laatst ook iets uitgezocht over fietsen leasen in Nederland. Een aanbieder die zo ongeveer het systeem had staan zoals esmeew beschrijft. Voor een periode van 3 jaar, en dan kan je de fiets overkopen tegen een lage prijs.
Of dat een goede deal is zal vooral afhangen van de werkgeversbijdrage aan het maandbedrag.
Daarnaast aan de restwaarde die gehanteerd gaat worden (waar van te voren niets over afgesproken wordt, alleen een belofte van ongeveer 20 a 30% aanschafprijs). En dat je je nieuwe fiets niet eerst spaart dan koopt, maar eigenlijk nu al fietst en per maand een stukje eraan uit geeft.

Dat onderhoud en verzekering moet erbij, voor sportfietsen nog extra duur. En met een cassette en een paar bandjes ben je al door je budget heen. Dacht dat onderhoud bij fietsenmaker diende te gebeuren (is nadeel in mijn ogen). Wat wel een voordeel was, in ieder geval bij die aanbieder, dat het niet om catalogusprijzen ging, maar gewoon om het bedrag dat je afrekende bij de fietsenmaker. Dus korting, overjarig model etc. kan je gewoon uitonderhandelen. En ook kon je alle extra's direct meefinancieren. Dus regenkleding, slot, spatborden etc etc. Dus als je goed vooruit denkt, en niet alleen aan de kale fiets. Dan kan dat best een voordeeltje zijn. Ook deden er meer dan 3000 fietsenzaken mee, dus kan je altijd in de buurt terecht. Een Canyon zal alleen wel lastig worden, behalve als je fietsenmaker die op 1 of andere manier wil aankopen en doorverkopen aan jou ofzo.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 jan 2022 14:37

Dat oude fietsplan is ook een sigaar uit eigen doos. Zodra je daarover begint vervalt direct alle mogelijke korting waardoor je de fiets net zo goed zelf kunt kopen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 31 jan 2022 16:13

De oude regeling waar ik doel was dat ik een rekening on kon dienen bij mijn werkgever waardoor de eerste 749 euro van mijn bruto ipv netto salaris werd betaald wat je per saldo dik 350 korting op de ingediende rekening opleverde. Je levert gewoon de rekening in van de FM bij je werkgever, dus geen idee waarom de FM dan alle korting zou laten vervallen. Voor niet al te zot dure fietsen, is deze regeling een goed alternatief.

Er was ook een fietsenplan volgens mij, daar waren de FM (die volgens mij door de centrale organisatie uitgeknepen werden) bepaald niet happig op en daarom verviel inderdaad iedere euro korting.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 jan 2022 18:25

Het is dezelfde regeling als de regeling die ik opnoem. Veel werkgevers geven de administratieve rompslomp uit handen aan BFN (Bedrijfsfietsennederland) of.... (ben de naam even kwijt, er zijn twee grote partijen in NL). Door de commissie die de fietsenmaker aan zo'n partij moet aftikken en door de voorwaarden, denken ze vaak ja doei, als ik korting geef op de fiets én met zo'n partij in zee moet, houd ik er niets aan over.
In jouw geval is het anders want de bon gaat een op een door of naar jou of jouw werkgever en jullie hanteren geen commissie kosten.
Op een fiets van 2k ben ik dan de korting van rond de 300 kwijt. Net zo hoog als mijn fiscale voordeel. Met het nadeel dat die gasten van BFN onwijs lang erover doen om a. de opdracht te plaatsen en b. om de fietsenmaker te betalen.

Plaats reactie