Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een fiets "leasen", wat zijn de voorwaarden?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 mar 2020 21:13

japiecarbon schreef: 01 mar 2020 17:52 In NL betaal je 7% bijtelling over een fiets van de zaak. Dat is dus extra belasting ipv minder...
Dat ligt wat genuanceerder. Wat is het alternatief dat tot deze regel kwam je enige optie was? Salaris uit laten betalen en daar een fiets van kopen. Dan komt de belastingdienst 45-55% (incl effect van arbeidskorting en arbeidsheffing) van je salaris ophalen in het kader van de Box 1 belastingen op werk.

In het geval van een lease fiets hoef je dus niet eerst Box 1 belasting over je salaris te betalen, maar kan de werkgever de fiets als het ware bruto kopen (of leasen). Stel dat je een fiets van €5000 wilt kopen en je 45% belasting in Box 1 betaald. Dan moet je €9090 bruto aan salaris krijgen. Vervolgens gaat er €4090 naar de schatkist.

Alternatief is dat je de fiets zakelijk gekocht (of geleased) wordt en je bijtelling gaat betalen. Fiets wordt van je bruto salaris afgehaald en kost dus nu maar €5000 i.p.v. bovenstaande €9090. Kortom er wordt €4090 minder belasting betaald, maar je gaat wel bijtelling betalen: ieder jaar wordt 7% van €5000, dus €350 bij je bruto salaris opgeteld. We ging uit dat je 45% belasting betaald, dus je betaald €157 per jaar aan netto bijtelling. Het duurt dus nogal wat jaren voordat je meer belasting betaald hebt door de bijtelling. Neem je de kosten van leasen mee dan wordt de som wat complexer, maar het idee blijft hetzelfde. Als je verder achter de komma gaat kijken zitten er meestal nog wel wat haken en ogen aan, lease budgetten worden zelden tot nooit meegenomen in pensioenopbouw.

Het wordt vooral interessant als je een eigen bedrijf hebt, omdat je dan de hele fiscale trukendoos open kunt trekken. Als de fiets afgeschreven is kan je deze bijvoorbeeld weer aan jezelf als privé persoon "verkopen", waardoor je dan geen bijtelling meer hoeft te betalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 01 mar 2020 21:39

Zie vooral het verlies van een eventuele en vaak onbelaste reiskostenvergoeding niet over het hoofd. Een fiets van je werkgever kan uiteindelijk, zeker bij wat grotere afstanden woon-werk een duur grapje worden,

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 02 mar 2020 16:47

JensNL schreef: 01 mar 2020 21:39 Zie vooral het verlies van een eventuele en vaak onbelaste reiskostenvergoeding niet over het hoofd. Een fiets van je werkgever kan uiteindelijk, zeker bij wat grotere afstanden woon-werk een duur grapje worden,
Hier ook weer in BE, vanaf 1 juli 2020 zullen werkgevers verplicht zijn om een fietsvergoeding uit te betalen tussen de 10 en 24cent/km indien je als werknemer onder PC200 valt (Paritair Commité van de bedienden).

Verder een interessant artikel in 'De Tijd' met als titel Hoe financieel interessant is een leasefiets voor u?
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 03 mar 2020 21:46

JensNL schreef: 01 mar 2020 21:39 Zie vooral het verlies van een eventuele en vaak onbelaste reiskostenvergoeding niet over het hoofd. Een fiets van je werkgever kan uiteindelijk, zeker bij wat grotere afstanden woon-werk een duur grapje worden,
helemaal correct. Als (NL) werkgever kun je mensen een fiets van de zaak geven (eigendom blijft het bedrijf) en dan via een bijtellingsregeling van 7% van de waarde op je bruto salaris bij tellen. Maar als je werkgever daarbij bepaald dat je reiskosten vergoeding vervalt (voor de dagen waarmee je met de fiets naar het werk kom) moet je wel heeeeeeel dichtbij wonen wil dit zin maken. Een e-bike van 2.000 euro kost je, afhankelijk van je inkomen, tussen de 4,33 en 5,75 euro per maand. (bron Belastingdienst)

resume: Als je reiskosten vergoeding moet inleveren van de baas (dat kan dus onderhandelbaar zijn) voor een leasefiets moet wel heel slecht kunnen rekenen om een leasefiets van de zaak te nemen. Verder zijn de reiskosten die je ontvangt voor de dagen dat je met de leasefiets naar het werk komt niet meer onbelast en die EUR 0.19/km vice versa moet je loonheffingen over afdragen (wordt dus bij je inkomen geteld).

Overigens is de fiets ter beschikking gesteld door de werkgever en wordt niet eigendom van de werknemer (net zoals bij een leaseauto). Je kunt ook in 'prive' leasen, maar dat noemen mensen met een gezond verstand gewoon een lening op afbetaling met de fiets als onderpand.

Zie ook https://www.fietsersbond.nl/nieuws/kosten-leasefiets/ voor een rekentool 'reiskostenvergoeding' of 'leasefiets'.

(tenzij je ZZP'er of DGA'er bent met je eigen BV - dan is het per definitie interessant omdat je afspraken met jezelf maakt.)

peet15
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2021 17:49

peet15 27 apr 2021 18:05

Ik krijg de mogelijkheid om een elektrische fiets te leasen via mijn werkgever. Mij lijkt het wel een interessant verhaal. Zouden jullie het aanbevelen?

Ik doe dagelijks ongeveer 20 km heen en terug.

hayes

hayes 12 jan 2022 15:22

Vandaag vernomen dat m'n werkgever (openbaar bestuur) dit binnenkort ook mogelijk gaat maken.
Zou gebeuren via de eindejaarstoelage. Het hoe en wat snap ik nog even helemaal niet.

Maar zou wel durven toehappen. Niet voor m'n weekendfiets, maar een dedicated commuter/gravelbike à la Cube Nuroad FE lijkt me wel wat.

Houdt dit in dat je de fiets koopt op het einde van de rit of dat je eigenlijk huurt?

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 12 jan 2022 16:12

hayes schreef: 12 jan 2022 15:22 Vandaag vernomen dat m'n werkgever (openbaar bestuur) dit binnenkort ook mogelijk gaat maken.
Zou gebeuren via de eindejaarstoelage. Het hoe en wat snap ik nog even helemaal niet.

Maar zou wel durven toehappen. Niet voor m'n weekendfiets, maar een dedicated commuter/gravelbike à la Cube Nuroad FE lijkt me wel wat.

Houdt dit in dat je de fiets koopt op het einde van de rit of dat je eigenlijk huurt?
Je koopt op het einde van de leaseperiode de fiets voor een beperkte restwaarde. Dit is een bepaald percentage dat als ik het goed voor heb nu al gekend is door het openbaar bestuur en leasingmaatschappij.

Het werken met de eindejaarstoelage is een soort van fiscale optimalisatie. Je gaat meer kunnen besteden dan dat ze u normaal uitkeren doordat de werkgeversbijdrage (of socialezekerheidsbijdrage) ook gebruikt mag worden voor de fietslease.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 12 jan 2022 16:29

En op zich geen probleem om een 3 jaar oude fiets voor dat percentage restwaarde over te nemen hé. Neem bv. die ridley van 1 van de eerste posts. Zet die op 2de hands voor 1700euro (het bedrag waarvoor je zelf "moet" overkopen) en je gaat die vrij snel verkocht hebben.
Met wat optimalisatie (merk, onderdelen,...) denk ik dat je zelfs een groot deel van de totale (netto loon) kostprijs kan recupereren. Enige waar ik op dat vlak niet zeker van ben, is of dat ook op kan gaan voor meer instapmodellen (bv alu frame met tiagra). Die verliezen sneller hun waarde op de 2de hands markt, volgens mijn inschatting.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jan 2022 16:58

Er staan nu een pak splinternieuwe fietsen te koop bij particulieren.
Een niet zo fictief voorbeeld.
Een fiets van 5000 euro leasen.
Kost je, iets te kort door de bocht, uiteindelijk netto ongeveer 2500 euro + het restbedrag van enkele 100-en euro
En dan staat die nu te koop voor 4750 euro.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 12 jan 2022 20:08

Ik snapte het eerst niet.
Maar dus een fiets leasen, meteen doorverkopen en lekker winst maken?
Da's op het randje. Of er een stuk over.

Ik zou echt wel durven toehappen als werkgever dit aanbiedt. Toch nog even checken wat de gevolgen zijn naar belastingen, pensioen,... want veel daarvan wordt berekend op bruto loon. Waarvan dus een deel gebruikt wordt voor leasing.

Er zijn best wel leuke fietsen te vinden voor woonwerk.
Cube Nuroad Fe.
Rose Backroad Randonneur (al zal dat met leasing wel een probleem zijn, in België enkel online te koop)
Bergamont Grandurance

i-mac

i-mac 12 jan 2022 20:39

hayes schreef: 12 jan 2022 15:22 Vandaag vernomen dat m'n werkgever (openbaar bestuur) dit binnenkort ook mogelijk gaat maken.
Zou gebeuren via de eindejaarstoelage. Het hoe en wat snap ik nog even helemaal niet.

Maar zou wel durven toehappen. Niet voor m'n weekendfiets, maar een dedicated commuter/gravelbike à la Cube Nuroad FE lijkt me wel wat.

Houdt dit in dat je de fiets koopt op het einde van de rit of dat je eigenlijk huurt?
Meer info : https://fietsberaad.be/nieuws/fietsleas ... -besturen/

hayes

hayes 12 jan 2022 20:59

Merci. Lijkt me alleen maar positief.
M'n werkgever (en gemeentebestuur) zijn meer en meer fietsminded aan het worden.

Ik begin me alvast oriënteren naar een bombproof en leuke commuter.

Plaats reactie