Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een fiets "leasen", wat zijn de voorwaarden?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 feb 2020 17:53

Wat zijn de voorwaarden om een fiets te leasen?

- Via de werkgever.
=> Verschillen tussen België en Nederland
=> Wat is de impact op je brutto/netto loon?
=> Wat is de impact op de grootte van je pensioen?
=> Wat als je van werkgever wil veranderen?

- Wat als zelfstandige?
- Wat als privé lease
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 26 feb 2020 18:42

Vermoed dat de voorwaarden afhangen van enerzijds de werkgever en anderzijds de lease maatschappij waar mee gewerkt wordt.

Zal anders de spits afbijten voor fiets leasing via een Belgische werkgever met als lease maatschappij KBC Auto Lease (https://www.kbc.be/corporate/nl/product ... asing.html.

Bij KBC Auto Lease heb je de keuze uit volgende merken van racefietsen en moeten deze via een erkende merkdealer aangekocht worden.
BMC, Cannondale, Cube, Eddy Merckx, Giant, Koga, Liv, Ridley, Scott, Specialized, Thompson en Trek.

Daarnaast nog een lijst van merken van stadsfietsen of electrische fietsen/speed pedelecs.

In het leasebedrag zit het volgende: fiets zelf (met eventuele opties of accessoires zoals power meter, gps, pedalen,...), pechverhelping via VAB, verzekering tegen schade/diefstal en een jaarlijks onderhoud bij de dealer waar de fiets werd aangeschaft

In mijn geval wordt het lease bedrag betaald via een bruto/netto loonruil wat naast een iets lager maandelijks nettoloon een kleine impact heeft op je vakantiegeld, eindejaarspremie, bonus en pensioen gezien deze allemaal berekend worden aan de hand van je maandelijks brutoloon. Je tekent dus in om voor 36 maand een lager brutoloon te hebben wat na afloop terug stijgt.

Als voorbeeld kan ik mijn Ridley Noah Fast Disc geven die afgemonteerd word met Sram Force Etap AXS, een Quarq powermeter, upgrade naar Forza R45 wielen en eigen kleuren zoals hieronder (€500 voor de kleuren). Verder ook nog verplicht om een ART2 slot te nemen voor de diefstal verzekering die in het leasebedrag zit.
14505B44-08DD-43A2-B471-2603588DF1C3.png
Totale kostprijs incl. btw was afgerond €8.800 zonder korting. Via KBC Autolease is de dealer verplicht om minimaal 10% korting te geven op de totale offerte en verder had ik nog een voucher van Ridley die €250 korting gaf op de custom kleuren.

In dit geval kwam de totale kostprijs na korting op afgerond €7.700.

Dit resulteerde in een maandelijks leasebedrag van €245 incl. btw op de lease offerte. Voor mij betekend dit €166 aan brutoloon inruilen om dit te betalen wat neerkomt op ongeveer €85 nettoloon minder per maand voor 36 maanden. Fiets kan na 36 maanden overgenomen worden voor afgerond €1.700 of terug gegeven worden aan de lease maatschappij.

Totale kostprijs zal dus ongeveer €4.800 zijn na 36 maand indien ik deze op het einde privé overneem. Is dus een mooie korting ten opzichte van de aankoop prijs.

Verder krijgen wij van de werkgever nog €0,23/km als we met de fiets gaan werken (en dus de bedrijfswagen laten staan).

Voorwaarde om in te stappen is dat je je engageert om af en toe eens met de fiets te komen (minimaal 1 keer per jaar is in theorie voldoende)

Indien het arbeidscontract stopgezet word voor einde lease contract (door werkgever of werknemer) zijn er 3 opties:
- Het lease contract laten overnemen door de nieuwe werkgever
- De fiets privé overnemen (openstaande boekwaarde + 15%)
- Het lease contract voortijdig stopzetten en dus een verbrekingskost betalen (openstaande boekwaarde +15% - de marktwaarde)

Bij een arbeidsongeschiktheid waarbij er geen gewaarborgd bruto loon is (en er dus ook geen bruto loon is waar de lease kost van gerecupeerd kan worden) voorbeeld in het geval van langdurige ziekte (meer dan 30dagen), ... zijn er ook weer 3 opties:
- Het lease contract laten lopen en zelf de totale netto lease kost aan de werkgever terugbetalen (in mijn geval dus de €245)
- De fiets privé overnemen (openstaande boekwaarde + 15%)
- Het lease contract voortijdig stopzetten en dus een verbrekingskost betalen (openstaande boekwaarde +15% - de marktwaarde)

Voila, misschien wat veel info maar wou zo volledig mogelijk zijn
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 feb 2020 19:05

Bedankt
pieterm schreef: 26 feb 2020 18:42 ,......
Dit resulteerde in een maandelijks leasebedrag van €245 incl. btw op de lease offerte. Voor mij betekend dit €166 aan brutoloon
Enkel dit begrijp ik even niet.
Wie betaald dan het verschil van 79 euro?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 feb 2020 19:29

Ik dacht altijd dat het de werkgever, behalve wat administratieve rompslomp niets zou kosten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 feb 2020 19:32

Moet dat slot dan ook nog ergens op die fiets voor de verzekering? Sorry, het moest even ;)

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 26 feb 2020 19:34

Lcsmet schreef: 26 feb 2020 19:05 Enkel dit begrijp ik even niet.
Wie betaald dan het verschil van 79 euro?
Hoe het exact in elkaar zit weet ik niet maar kan je wel het voorbeeld tonen die wij ook te zien gekregen hebben ivm de berekening.

Zou iets te maken hebben met de verrekening van de RSZ.
CB468BE9-3120-447D-A7A0-CBCE67131E97.jpeg
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 26 feb 2020 19:45

SqueeZer schreef: 26 feb 2020 19:27 Werkgever betaald ook een deel van de lease maar zij kunnen dit volledig fiscaal aftrekken wat het voor hun interessant maakt.
Misschien verkeerd verwoord. Is voor de werkgever volledig budget neutraal ;)

SqueeZer schreef: 26 feb 2020 19:27 En eigenlijk kost het je nog wel iets meer dan de rekensom van hierboven want de vermindering op je brutoloon betekent ook een mindering op je dertiende maand, ziektegeld, vakantiegeld, later pensioen maar ook je sociale zekerheid vervangingsinkomen indien er toch iets fout zou gaan.

Heb je natuurlijk reeds een hoog loon waardoor je in een hoge schijf valt plus een redelijke grote zekerheid qua job dan is het nog altijd een win voor zowel werkgever als werknemer vanwege de belastingdruk.
Dit geef ik eerder ook mee dat de vermindering in brutoloon een kleine impact heeft op je vakantiegeld, eindejaarspremie, bonus en pensioen gezien deze allemaal berekend worden aan de hand van je maandelijks brutoloon

Jans schreef: 26 feb 2020 19:32 Moet dat slot dan ook nog ergens op die fiets voor de verzekering? Sorry, het moest even ;)
Slot moet in theorie altijd gebruikt worden indien de fiets ergens achtergelaten word (zoals tuinhuis, ergens onderweg, ...) met uitzondering van in een afgesloten huis of garage. Maar is moeilijk te controleren voor de verzekering in geval van diefstal.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 feb 2020 19:55

Dat van dat slot is me bekend, maar hoe doe je dat genoemde slot op die fiets? Zo duidelijker? De smiley stond er wel bewust.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 feb 2020 20:05

Dat bedoel ik dus.

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 26 feb 2020 20:13

Jans schreef: 26 feb 2020 19:55 Dat van dat slot is me bekend, maar hoe doe je dat genoemde slot op die fiets? Zo duidelijker? De smiley stond er wel bewust.
Slot is een ART2 Axa Cherto (goedkoopste Art2 slot bij de dealer :P ) wat een ketting slot is en geen ‘hoefijzer slot’ zoals wij dat noemen en kan dus kan makkelijk gebruikt worden.

Zal bij mij wel niet veel gebruikt worden. Heb een klein Abus Combiflex slot om de gelegenheidsdief tegen te houden indien nodig maar zal de fiets niet echt ergens achterlaten zonder dat ik hem kan zien.

En op het werk wordt die ergens binnen geplaatst waar enkel collega’s binnen kunnen.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Maurice383
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2019 18:37

Maurice383 27 feb 2020 15:32

Weet iemand hoe dit zit als je zelfstandige bent? Ik lees op internet ook over nieuwe regels met bijtelling voor een fiets. Dit schijnt ook voor een racefiets te kunnen maar hoe gaat dit precies in z’n werk?
Hoe sterk is de eenzame fietser

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 feb 2020 15:43

Dat zal toch op de site van de belastingdienst staan? En wil je het weten van België of Nederland?

Plaats reactie