Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

foto's op de fiets

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 05 feb 2020 13:27

Ik heb 2 hobby's: fotografie en fietsen. Ik wil die combineren, maar dat vind ik moeilijk. Hoe nemen jullie foto's van fietstochten, -vakanties en -avonturen?

Ik heb een DSLR met goede objectieven maar dat is niet praktisch op lange tochten en meerdaagse avonturen. Bovendien neem ik liever geen risico op beschadigingen van mijn fotomateriaal.

De laatste week heb ik wat onderzoek gedaan naar een Gopro of DJI. Conclusie is dat het super leuk speelgoed is maar niet kwalitatief genoeg beeldmateriaal oplevert. Bovendien is de laatste Gopro minder gemaakt voor sporters en meer voor vloggers.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 feb 2020 14:22

Ik heb er weinig verstand van. Maar op fietsvakantie heb ik het voordeel van een stevige stuurtas, waar onze systeemcamera in mee gaat (basis model met basis lens). Dan heb je hem snel te pakken. Voor foto's direct vanaf de fiets pak ik mijn telefoon die er naast ligt ;) (mag niet, I know).

En is anders een goede kwaliteit compactcamera niet iets voor op de fiets? Dan heb je wellicht genoeg aan een frametasje op de bovenbuis., of achterin je shirt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 05 feb 2020 14:22

voor foto's, mijn iPhone is goed genoeg. Probleem is het stoppen om een foto te kunnen maken en daar heb ik niet altijd trek in.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 feb 2020 17:29

Op de fietsvakantie mag de DSLR mee in de fietstas met een 24mm lens.
En als ik ga fietsen volstaat een goede smartphone lens.

Walter

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 05 feb 2020 20:32

Een goede compact werkt beter dan je mobiel. Vooral het vasthouden. Riempje om de pols en je loopt geen risico.
Mijn dslr heb ik maar een paar keer meegehad. Anderhalve kilo in de zadeltas is ook niet alles.
Ga zelf binnenkort kijken naar een Olympus Tough G6.
Heb een Sony (ooit gewonnen bij cameratools) maar die heeft naast een valpartij de laatste stunt niet goed verteerd. Ging van 't zomer niet helemaal goed in de Ardèche. En dat bedoel ik letterlijk 🤣. Foto's en filmpjes zijn wel gered maar los van de pc doet hij niets meer.
Vandaar mijn keus voor een waterdicht model. Ik rij ook veel met slecht weer, daar moet hij vooral tegen kunnen. Hij krijgt veel te verduren in de achterzak.

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 05 feb 2020 22:57

Ik heb dezelfde hobby's. Tijdens het wielrennen gebruik ik alleen mijn smartphone.

Maar op fietsvakanties met het gezin altijd een goede systeemcamera (Olympus E-M5 Mark II met Panasonic 14-140mm lens, en een Olympus 9-18mm bovenin een fietstas).

De camera heb ik, tenzij het regent, aan zijn schouderriem op mijn rug hangen. Ik rijd tijdens fietsvakanties op een Specialized Sequioa (dat is een gravel bike), en zit vrij sportief op die fiets (kleine maat frame gekocht, en geslamde stem). De camera blijft gewoon netjes op mijn rug liggen, ook als de weg onverhard is. En hij is snel binnen handbereik (indien nodig al fietsend, dankzij de waanzinnig goede beeldstabilisatie van de Olympus).

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 feb 2020 08:51

moa schreef: 05 feb 2020 13:27 Ik heb 2 hobby's: fotografie en fietsen. Ik wil die combineren, maar dat vind ik moeilijk. Hoe nemen jullie foto's van fietstochten, -vakanties en -avonturen?

Ik heb een DSLR met goede objectieven maar dat is niet praktisch op lange tochten en meerdaagse avonturen. Bovendien neem ik liever geen risico op beschadigingen van mijn fotomateriaal.
Die laatste zin is dus waar het probleem ligt, tussen je oren.
Ook ik fiets en fotografeer vaak. Maar voor mij is een camera een stuk gereedschap. Een stuk gereedschap dat verrassend veel mishandeling kan verdragen. Sinds ik digitaal fotografeer heb ik nog geen camera vernield door het fietsen (wel door veelvuldig gebruik als sensor of lagers versleten).

Jarenlang had ik mijn DSLR bij me op de fiets (Pentax istDs, K20D en K5). Inmiddels ben ik overgestapt op een Fuji X-Pro1. Vooral deze laatste vindt ik heel fijn werken op de fiets. Maar daarbij moet ik aantekenen dat ik in het verleden veel met meetzoekers fotografeerde.

Mijn camera transporteer ik in een stuurtas met camera insert. Doordat de stuurtas licht veert in de ophanging gaat het goed voor de camera.
Voor de telefoongebruikers, in steeds meer landen wordt het gebruik van telefoons tijdens het fietsen verboden (of zelfs het vasthouden hiervan), een telefoon gebruiken om te fotograferen is dus een risico.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 feb 2020 08:56

Euh; en een DSLR gebruiken tijdens fietsen is geen risico?
Of begrijp ik je verkeerd?

Walter

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 feb 2020 10:21

Camera’s zijn net als fietsen om te gebruiken. Het hoeft niet onnodig stuk maar het is maar gereedschap.
Ik fotografeer bij al mijn hobby’s en activiteiten die ik doe en heb gedaan:
Fietsen, bergbeklimmen, skien, duiken, jungeltrekking, kookworkshops, concerten……….

Ik heb alles qua camera’s wel gehad van Nikon, Canon, Hasselblad tot Leica.
Te dure spullen wordt je alleen maar zenuwachtig van.
Drie dure (de duurste toen) Nikon’s zijn een keer gestolen met 5 mooie primes.

Met bergbeklimmen maakte ik in een steile klim een foto van m’n maatje die een halve touwlengte voor me zat. Valt een steen op m’n 35mm 2.0……….stuk.
Met duiken heb ik een keer een ondergelopen camera gehad.
Shit happens.
Maar als ik op 50 jaar fotograferen kijk valt de schade wel mee en ik heb geweldige fotoalbums in de kast staan. Ik maak ook ieder jaar nog diverse fysieke fotoalbums.
En de camera’s? Het is maar gereedschap.
En het is net als met fietsen: Don't Race What You Can't Replace.

Sinds ik eind 70er jaren met toertochten begon nam ik al een camera mee. In die jaren een Minox 35. Mega compact, geweldig lensje en dia’s werden perfect belicht.

Ik neem met fietsen ALTIJD een camera mee en in 99% is dat een compact.
Aan een dergelijk compact camera stel ik de volgende eisen:
- Als ik val en hij is stuk of zoek ga ik gewoon prima slapen
- Hij is in enige mate schokbestendig
- Hij is waterdicht (en stofdicht dus)
- Heeft een sterke groothoek
- Kost geen flikker
- Geen lamellen/schuifje om lens af te dichten
- Moet zonder hoesje in m’n shirt kunnen
- Eenvoudige bediening
- Degelijk oog voor draagkoord

Diverse fabrikanten hebben prima “outdoor” compacts die een val van een paar meter overleven.
Het exemplaar wat ik heb is al vrij oud maar maakt nog prima foto’s.
Hieronder een aantal voorbeelden.

Als ik op vakantie ben en ik heb de racefiets bij me zoals op Corsica of afgelopen zomer in Zuid Frankrijk neem ik uiteraard ook een camera mee.
Op nagenoeg alle ritjes een compact maar 1-2 ritjes neem ik een camelback mee met een DSLR.
Dat is dan doorgaans een wat relaxer ritje en fiets ik langs plekken waar ik wel een betere foto had willen maken. Ik neem dan een compacte DSLR en een minder lichtsterke lens mee ivm het gewicht.

Hier wat foto’s van een goedkope compact die valbestendig is tot 2 meter en tot 13 meter waterdicht.
Wat er nu in de winkel ligt is inmiddels vele male beter en voor een dergelijk stuk gereedschap hoef je niet meer dan 300 Euro uit te geven. Een keer een stoeprand missen kost meer. :lol:

ALLE FOTO'S MET DE COMPACT!

Oost Corsica
Afbeelding

Even onder Perpignan
Afbeelding

Dit was denk ik in Noord Frankrijk :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Een forumdeelneemster in België
Afbeelding

Strade Bianche in NL. Let op contrast wat zo'n goedkoop ding prima aankan
Afbeelding

Lastig onderwerp maar toch een mooi aandenken (Stelvo oostkant)
Afbeelding

Heiig en maximaal ingezoomt. Dokter Vogel zou jaloers zijn ;)
Afbeelding

De Gorzen
Afbeelding

De Panasonic DMC FT5 zit inmiddels onder de deuken en krassen. Klepje van geheugenkaart en accu sluit nog goed en beschermglas voor lensje is nog kras vrij.
Dus ondanks de leeftijd ga ik hem gewoon nog een seizoen gebruiken.

Wie bij de koffiepauze en een lekke band gewoon een kiekje wil kan natuurlijk beter z;n telefoon gebruiken. Wie graag fotografeert heeft aan een behoorlijke compact in mijn ogen meer plezier.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 feb 2020 19:55

walter- schreef: 06 feb 2020 08:56 Euh; en een DSLR gebruiken tijdens fietsen is geen risico?
Of begrijp ik je verkeerd?

Walter
Dat hangt van de exacte wetstekst af.
Nu is het natuurlijk zo dat wetsteksten en logica niet altijd samengaan.

Ga ik even puur af op veiligheid dan zeg ik dat een DSLR beduidend minder risico geeft dan een telefoon als het gaat om fotograferen tijdens het fietsen. Een camera als de X-Pro 1, mits ingesteld op opticial viewfinder zonder preview zelfs nog minder.
Waarom?
-Een grotere camera geeft meer grip dan een gladde telefoon. Je kunt dus gewoon 1 hand aan het stuur houden en met de andere de camera bedienen zonder dat je angst hebt dat deze uit je handen glipt. Zeker als je een model hebt dat past bij het formaat van je hand.
-Bij een DSLR en bij een meetzoeker met OVF kijk je door de zoeker zonder dat er een electronisch scherm tussen ziet. Je ziet dus beter wat er voor je gebeurt en vooral, zonder vertraging. Bij beide camera's die ik gebruik zie ik door de camera even goed als zonder camera.
-Een DSLR of meetzoeker met OVF is direct beschikbaar, de knoppen zitten op de buitenkant, je hoeft dus niet eerst door een menu te zoeken.
Een betere compact kan daar overigens ook bij in de buurt komen maar je blijft op een schermpje kijken.

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 06 feb 2020 21:19

Gastheerg schreef: 06 feb 2020 10:21 Aan een dergelijk compact camera stel ik de volgende eisen:
- Als ik val en hij is stuk of zoek ga ik gewoon prima slapen
- Hij is in enige mate schokbestendig
- Hij is waterdicht (en stofdicht dus)
- Heeft een sterke groothoek
- Kost geen flikker
- Geen lamellen/schuifje om lens af te dichten
- Moet zonder hoesje in m’n shirt kunnen
- Eenvoudige bediening
- Degelijk oog voor draagkoord
Dat zou zo ook maar een telefoon dus kunnen zijn. (misschien muv laatste) Zeker de moderne varianten die hebben prima camera. Jaren geleden al mijn DSLR verkocht en over op m4/3; nu eigenlijk alleen nog maar telefoon. De beste camera is diegene die je bij je hebt.

Mooie foto's!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 feb 2020 08:39

jberends schreef: 06 feb 2020 21:19 Dat zou zo ook maar een telefoon dus kunnen zijn.
De kwaliteit van de foto's van een telefoon ligt het doorgaans niet aan. Maar een telefoon die EN waterdicht is EN een val van 2 meter overleeft zal niet goedkoop zijn.
De camera waar ik het over heb is al twee keer gevallen rijdend vanaf de fiets en doet het nog steeds. Ziet er wel uit of hij in een oorlogsgebied is geweest, maar verzonken beschermglas voor de lens is nog krasvrij, alle knoppen werken nog en luikje voor kaartje/accu sluit nog perfect. Ben benieuwd wat een telefoon kost die dit nadoet.
Daarnaast wil ik dat m'n telefoon voor noodgevallen altijd beschikbaar is en een lege accu door veel foto's is ook zo onhandig.
Moet je een powerbank mee gaan nemen. Dan neem ik dus liever een compact mee.

Maar voor wie een telefoon voor foto's toereikend is? Prima maar volgens mij was dat niet de oplossing waar de TSer naar op zoek is.

Plaats reactie