Alles over vakanties op én met de fiets

Lago Maggiore 2020

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jun 2022 20:59

wasbeer2006 schreef: 20 jun 2022 11:53 Ik ben twee jaar in Verbania (2017 en 2018) geweest.... en het viel me erg tegen..... qua fietsen

De Matarrone is een mooie berg, vanuit de camping lekker ff warm draaien en dan omhoog.
De gratis kant is de mooiste met uitzicht op de roze berg en die is echt roze. leuk rondje van rond de 70 a 80km

Vanuit Verbania heb je een mooie klim omhoog, dat is nog een aardig rondje.
Maar dan heb je het gehad echt mooie routes zijn er niet te rijden van 60 - 120km.

Nu was het een prima camping met jonge kinderen en daarvoor vond ik het ook prima.
Maar ik zou er niet meer terug gaan, zeker niet voor het fietsen.

Wel leuke trips gedaan richting zwitserland met de auto, wandeling bij een grote waterval en nog wat leuke wandelingen.
Dat vond ik wel echt gaaf daar.
wij zaten dus niet ver van Luino. Het was voor mij ook op sommige stukken traject een vraag wat ik mocht verwachten maar heel mooie ritten gereden. Wel beperkt tot een 75 a 80 kms. Behalve aan het meer wat drukker maar viel al bij al goed mee, rustige wegen door heen de bossen, soms alleen voor fietsers, af en toe een kms lang fietspad en regelmatig door mooie italiaanse dorpjes met wel supersteile hellingen met soms percentages tot 20% en meer.
Slingerende wegen bergop op de cuvignone en de alpe di naggia o.a. met een supermooi uitzicht over het meer en de bergen.
Ons via een boottocht van Luino naar Cannobbio verplaatst naar de overkant van het meer en een deel rond het meer gefietst met bezoek aan Cannobbio, ascona (suisse) Locarno (Zwitserland), Maccagno met steeds zicht op het meer en de bijhorende palmbomen en villa's en zo terug naar ons hotel.
Wat wil je nog meer? Wschlk heb je de verkeerde uitvalsbasis gekozen toen.
Ik heb er ook maanden werk in gestoken in de voorbereiding.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 20 jun 2022 21:18

Ik heb ook vlakbij Luino gezeten. Vanaf daar naar het noorden gefietst, naar Maccagno. Weg langs het water gevolgd naar Gambarogno (ondertussen ga je de Zwitserse grens over) en vanaf daar kan je de Alpe di Neggia op. Pittige klim. In de afdaling kan je nog weer een aftakking maken en nog een kleine klim meepakken.

Zie ook: https://climbfinder.com/nl/routes/de-ro ... -di-neggia
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jun 2022 14:12

Ik ben er nooit geweest maar denk dat die kant leuker is om te fietsen.
En voor de mensen die dit lezen om een besluit te maken waar heen te gaan.

Het Lago Magiorre is natuurlijk groot net als garda, rond deze meren heb je natuurlijk diverse gebieden die net zo groot zijn als twee provincies in NL.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 29 jun 2022 09:46

En als je in de omgeving van Verbania zit loont het zich ook de moeite om met een kleine autoverplaatsing naar Domodossola e.o. te gaan en vandaar naar Macugnage (GdI etappe) te fietsen: prachtig stil dal met magnifiek uitzicht op Monte Rosa oostflank (maar ik zie nu dat ik dat eerder al gezegd had) of van daar naar Lago Marasco: ook weer een stil doodlopend dal met interessante waterval, korte autovrije hairpins en een 360° afdaling door een keertunnel.
Laatst gewijzigd door martinbo op 29 jun 2022 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 jun 2022 10:28

In die keerlus ben ik met 65kpu eens ingehaald (...) door een Italiaan in zijn Alfo Romeo. Mafklappers. Maar de route is inderdaad prachtig.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jun 2022 09:46

martinbo schreef: 29 jun 2022 09:46 En als je in de omgeving van Verbania zit loont het zich ook de moeite om met een kleine autoverplaatsing naar Domodossola e.o. te gaan en vandaar naar Macugnage (GdI etappe) te fietsen: prachtig stil dal met magnifiek uitzicht op Monte Rosa oostflank (maar ik zie nu dat ik dat eerder al gezegd had) of van daar naar Lago Marasco: ook weer een stil doodlopend dal met interessante waterval, korte autovrije hairpins en een 360° afdaling door een keertunnel.
Of jij bedoeld een andere weg of je mag er wel met de auto. Ik ben daar gaan wandelen, wel redelijk rustig hoor met auto's en zeker de moeite waard als je de tijd wilt nemen om met de auto te verplaatsen. Je hebt daar die soort carosel omhoog gevolgd door hele korte stukjes met haarspelden.

Mooie wandelingen gemaakt met de familie daar.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 30 jun 2022 09:52

Toen ik er reed was het autovrij, maar dat was denkelijk wegens werkzaamheden; het is in ieder geval rustig, want je moet het wel weten te vinden.

Plaats reactie