Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ontplofte band door Slime?

Slmt9
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2020 23:59

Slmt9 26 jan 2020 00:10

Hallo allemaal, ik ben nieuw en een beste leek op fietsengebied. Ik hoop dat jullie je kennis willen delen.

Ik heb een elektrische vouwfiets met 12 inch banden. De verkoper adviseerde mij om deze van Slime te voorzien als ter voorkoming van een lekke band.
De bandenspanning na aankoop was 1.5 bar (op de band stond 2.4-4.1 bar), slime in de binnenband gedaan en opgepompt tot 3 bar. We tillen de fiets op en ineens ontploft de achterband. We schrokken ons wild!
Gelijk de achterband gecheckt en ook daar bleek ineens een bochel in te zitten. Met het idee dat het gewoon slechte binnenbanden zouden zijn, hebben we 2 Schwalbe binnenbanden gehaald. Vooraf opgepompt en nadien twee dagen mee gereden voordat we opnieuw Slime gingen toevoegen. Voor de zekerheid maar op 2 bar gezet. Een dag later, in beide banden weer een bochel en veel spanning op de buitenband!
Als we de fiets op de kop zetten en ventiel op 1 uur, loopt deze tegen de klok in maar 10 uur toe. Er klopt dus ook iets niet met de balans.
Toen we de binnenband eraf haalde oogde deze netjes rond, geen afwijkingen. Eenmaal de buitenband erop en even ronddraaien en je ziet weer een bochel.

Ik heb al contact gehad met Slime, volgens hun blijft het vloeibaar en wordt het niet massief.

Ik snap er werkelijk niets van. Is het de Slime of is er toch iets met de buitenband?

Ik heb opnieuw binnenbanden besteld om zo uit te sluiten of het aan de binnenband ligt. Maar feit is dat het tót gebruik van Slime goed ging.

Jullie een idee?

Ps. Sorry als het een warrig verhaal is, ik heb hersenletsel

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jan 2020 05:57

Geen warrig verhaal, wel een raar voorval.
Slime..? ik weet niet eens wat het is, maar dat het nuttig zou zijn, vraag ik me zeer af. Een buitenband en een binnenband hebben geen ander middel nodig om heel te blijven. Je vermeldt geen gegevens over merk en model banden. met name buitenband. Erg goed kunnen die niet zijn. Buitenband met een bobbel deugt gewoon niet, als de band correct geplaatst is. Een fiets verkopen met 1,5 bar in de banden doet vermoeden dat de verkoper van dit (verborgen) gebrek afwist. De oorzaak van een lek in de band komt bijna altijd van buitenaf. Kijk nog eens naar de plaatsing van het velglint, maar een bobbel in een band deugt niet. Je hebt toch garantie bij de handelaar?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jan 2020 06:04

Slime is kinderspeelgoed, zegt Google...??
Kan haast niet anders dan dat dit spul je binnenband aantast.
Met de balans is echt niets mis. Door een klapband kan de buitenband (met name de hieldraad) vervormt raken. Geen ervaring met deze mini-banden.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 26 jan 2020 06:42

Zal dit zijn. Is dus gewoon sealant van het merk Slime. Merk is mij onbekend maar sealant zou dit probleem niet moeten veroorzaken.

https://www.slime.com/nl/products/bike/ ... ealant.php
o'7o

Plaats reactie