Pagina 43 van 50

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 10 aug 2022 12:38
door timovdl
nijkie schreef: 10 aug 2022 08:48
Woefdram schreef: 09 aug 2022 22:37 Kijk eens naar de Pirelli Cinturato Gravel M, de breedst verkrijgbare is 45mm.
De zijwangen zijn vrij soepel (40mm)helaas heb ik de ervaring van een steen en niet te repareren onderweg.
Maar kan ook puur pech zijn geweest.
Vredenstein aventura 44mm kan ook in het rijtje.
De Aventura stond inderdaad op het lijstje, maar ik ben niet zeker of deze compatibel gaan zijn met hookless velg.
Iemand daar ervaring mee?

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 10 aug 2022 21:08
door Aesch
timovdl schreef: 10 aug 2022 12:38
nijkie schreef: 10 aug 2022 08:48
Woefdram schreef: 09 aug 2022 22:37 Kijk eens naar de Pirelli Cinturato Gravel M, de breedst verkrijgbare is 45mm.
De zijwangen zijn vrij soepel (40mm)helaas heb ik de ervaring van een steen en niet te repareren onderweg.
Maar kan ook puur pech zijn geweest.
Vredenstein aventura 44mm kan ook in het rijtje.
De Aventura stond inderdaad op het lijstje, maar ik ben niet zeker of deze compatibel gaan zijn met hookless velg.
Iemand daar ervaring mee?
Nee, alleen dat vredestein niet reageert (nl/be/usa verdelers geprobeerd) en mantel een antwoord stuurde dat geen antwoord was ihkv "sommige banden, velgen, misschien wel, misschien niet, vraag de velgfabrikant maar". Toen heb ik 't maar gelaten.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 11 aug 2022 08:28
door havana
Fietsmaatje rijdt al een paar seizoenen met die banden op zijn Zip 303S zonder problemen.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 aug 2022 21:36
door i-mac
Aangezien de achterband maar lucht bleef verliezen, deze namiddag eens de band van de velg gehaald. Alles netjes gepoetst, en terug gemonteerd. Alles leek nadien goed te gaan, maar toen merkte ik op dat er een probleem was met het ventiel. Daar verschenen blaasjes bij de zeepsop test. Hoe hard ik het ventiel ook aandraaide, er bleef lucht vrijkomen. Dan maar andere ventielen geplaatst. Op het eerste gezicht (na een paar uren) geen noemenswaardig drukverlies.

Voor het eerst de Milkit booster gebruikt, en dat is toch handig. Tot ±9 bar druk in de booster, en dan alles in één keer in de band. Dat plopte lekker ... En dan nadien sealant bijvullen met spuiten (eerst alle lucht uit de band laten, want anders zit je onder de latex).

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 06 sep 2022 10:46
door Suntoro
jwkeij schreef: 25 jul 2022 20:03 Dat zullen de ‘Light&supple’ versies zijn van Teravail. Die zweten inderdaad wat.
En hebben geen rubber op de wangen.

Verder maakt het als je een weekend weg bent, geen fluit uit.
Zweten met Teravails is trouwens niet mijn ervaring. Ze blijven bij mij juist altijd goed en lang op druk. Dat had ik bijvoorbeeld met Ere Research banden niet. Tussendoor even 2500km mee gereden, maar lekten veel lucht langs de velgrand. Dacht dat die vlotter zouden lopen op asphalt, maar voelde dat niet echt. Toen weer mijn gebruikte Teravails gemonteerd.

Met zowel de Cannonballs als de Washburns positieve ervaring, Light&Supple versie.

Afgelopen weekend Dirty Boar gereden (165km ride) in de Ardennen. Miste soms wel wat grip voor op de Washburns. (ik had een die voor gelegd). Maar al met al een goede combi, al zou ik met een nieuwe Cannonball deze voor leggen en achter de Washburn. Cannonball die achter ligt heeft al 6000km gezien als achterband, maar kan er nog best op doorfietsen. Voornamelijk asphalt voor woon werk, maar ook regelmatig een gravelritje. Met mijn racefietsbanden doe ik niet zo lang.

Veel lekke banden gezien tijdens Dirty Boar, maar gelukkig ben ik gespaard gebleven van dat leed. Wel een biba moeten vervangen bij een mn fietsmaatje met Schwalbes en niet tubeless.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 14 okt 2022 13:38
door jbams
Vraagje over lekbestendigheid.. ik heb in 400 km offroad al 3x lek gereden (voor). 3x een klein miezerig scherp puntje van een plant (denk ik). Ik rijd niet overdreven lage druk (meestal 3 bar) en vooral in de randstad waar de onverharde paden veel worden bereden. Er zit een WTB Nano (40 mm) op.

Als jullie dit zo lezen; is het normaal om zo vaak lek te rijden? Ligt het wellicht aan de band? Of zou dit gewoon toeval kunnen zijn?

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 14 okt 2022 15:40
door Woefdram
Tubeless? Zo niet dan zou ik dat eerst proberen. De WTB Nano blinkt volgens bicycle rolling resistance niet uit in lekbestendigheid, als het dezelfde is die ze daar getest hebben. Ik heb zelf nog niet lek gereden offroad (Vittoria Dry en Pirelli Cinturato M), tenminste niet wat de sealent niet kon oplossen, afkloppen.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 14 okt 2022 15:44
door jbams
Ze zijn niet tubeless. Als elke 125KM offroad lek rijden normaal is dan ga ik zeker tubeless overwegen ja.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 14 okt 2022 16:47
door hayes
Off road zeker tubeless.
Zelfs met m'n wegbandjes ga ik regelmatig (licht) offroad en nog nooit lek gereden.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 14 okt 2022 17:11
door wasbeer2006
jbams schreef: 14 okt 2022 15:44 Ze zijn niet tubeless. Als elke 125KM offroad lek rijden normaal is dan ga ik zeker tubeless overwegen ja.
Hangt er af waar je rijd op de UHR rijd je in 10 jaar niet lek.
In zuid limburg in het meidoorn seizoen, had ik er soms per rit vier a vijf in mijn band.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 14 okt 2022 17:52
door scottpch
jbams schreef: 14 okt 2022 15:44 Ze zijn niet tubeless. Als elke 125KM offroad lek rijden normaal is dan ga ik zeker tubeless overwegen ja.
Tubeless jonguh, dat is de oplossing voor die rottige doornen en scherpe steentjes! ;)
En latex erin uiteraard!! :winkthumb:

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 18 okt 2022 10:04
door heinvanuffelen
Goedemorgen iedereen,

Ik heb een vraagje.

In t nieuwe jaar verwacht ik een nieuwe woon/werk-fiets te hebben.

Tot die tijd gebruik ik mijn gravelbike als woon/werk fiets.

Maar twijfel over de bandenkeuze.
Kies ik:

A- voor een brede raceband (bijvoorbeeld Continental 4-seasons)

B- voor een typische gravelband met vlak lopend oppervlak (van WTB bijvoorbeeld)

Het is voornamelijk asfalt wat ik rij (woon wel in de polder, veel modder/troep op de weg)

Voor m'n gravel-tochtjes heb ik al banden met nopjes.

Alvast bedankt!