Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2020 10:50

Deel hier al uw ervaringen met banden voor de gravelfiets. Ik heb voor het gemak even wat recente replies gekopieerd uit het Gravel-topic

Hanz Be: “Heb hem overigens besteld met Panaracer Gravelking SK banden, in 38c. Als je de reviews moet geloven loopt die goed offroad én op asfalt...”

Hayes: “Ik ben best tevreden van de WTB Riddler 37c die op de Topstone lagen. Bolt best ok op asfalt.”

Sting: “Ik kan onderschrijven dat dit het geval is. De Panaracer Gravelking sk in 38 mm rijdt soepel op asfalt (m.i. een stuk beter dan de Schwalbe G-one) en biedt offroad ruim voldoende grip. Aanrader, wat mij betreft”

DonVino84: “Heb nog niet heel veel KM’s gemaakt maar die Schwalbe G-One Bite 40mm bandjes die op de Grail AL komen vond ik wel zwaar op asfalt. Ook wel op relatief gladde schelpenpaden trouwens.”

Peter243: “WTB Riddler 45, op de weg redelijk, maar omdat ik nog vrij veel mtb routes meepak een redelijk compromis.”

DDX: “Ik heb de WTB Exposure 34mm, die tegenwoordig de Byway 34mm heet ivm zelfde profiel als bredere byway banden. Bevalt mij erg goed op asfalt en gaat langer mee/minder snel lek dan de g-one waar ik ook mee gereden heb. Heb er inmiddels zo'n 7000km mee gereden ook onverhard duinen / 't gooi wat prima gaat. En ook veel km's op asfalt. Achterband raakt inmiddels wat profiel kwijt en vervang ik binnenkort.

Zijn hier op dit moment in de aanbieding :
https://www.bike24.com/p2214457.html

JoostG: “Ik heb inmiddels de WTB Byway bandjes zo'n 4100km onder de gravelbike liggen: ik ben er erg tevreden over. Ik probeer overigens zo min mogelijk asfalt mee te pakken ;)

DDX: “De WTB Exposure was paar weken geleden trouwens geen goed idee in Limburg onverhard trouwens. Glibber en glijden op de natte klei. Nadat ik paar keer bijna onderuit gegaan maar de weg op en rit ingekort.”

MonkeyRide: “Goede ervaringen met Vittoria Terreno dry banden (tlr) , maar ook met goedkope Conti Speedride vouwbanden. Beiden snel op asfalt en behoorlijk grip (zeker als het droog is) offroad. Mooie allrounders.”
Laatst gewijzigd door havana op 06 apr 2020 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2020 10:53

Mijn eigen (beperkte) ervaring

Ik heb de G-Ones Allround Evolution in 35 mm gemonteerd en alhoewel ik weinig vergelijksmateriaal heb, geven de banden mij niet veel vertrouwen. Bij het minste of geringste stukje modder glij je alle kanten op. Ik ga dus zeker iets anders proberen.
Laatst gewijzigd door havana op 22 jan 2020 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jan 2020 11:27

havana schreef: 22 jan 2020 10:53 Mijn eigen (beperkte) ervaring

Ik heb de G-Ones in 35 mm gemonteerd en alhoewel ik weinig vergelijksmateriaal heb, geven de banden mij niet veel vertrouwen. Bij het minste of geringste stukje modder glij je alle kanten op. Ik ga dus zeker iets anders proberen.
Daar zijn 2 types van schijnt nog wel verschil in te zitten.
Voor modder zijn x one’s van Schwalbe.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 jan 2020 11:34

G-One Allroad 40mm: bolt zeer goed op de weg, beperkte grip maar wel voorspelbaar rijgedrag op droge losse zandondergrond (zeg maar de single tracks van de Kempen), in modder totaal ontoereikend
Gravelking SK 43mm: wat minder snel op de weg, zwaarder ook. Betere grip op de Kempense single tracks, onvoldoende voor modder.
Afbeelding

hebin029
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 jul 2012 19:21

hebin029 22 jan 2020 11:42

Niet speciaal voor gravel racer, maar heb op m’n crosser die ik voor woon-werk gebruik Continental Speedking CX Performance 35mm
Inmiddels 1300km op de teller

https://www.mantel.com/continental-spee ... buitenband

Geen last van rolweerstand op asfalt. Rij er ook graveringen mee en af en toe mtb route Austerlitz. Erg tevreden over deze band.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 jan 2020 11:53

Ik heb ervaring met 2 banden:

De schwalbe g-one evo (35 mm) omdat die standaard op de fiets zaten. Vond ze prima. 0 lekke banden, rolt acceptabel op asfalt en geven genoeg grip om in niet al te natte omstandigheden off road en MTB-trails te rijden.

Toch heb ik ze inmiddels vervangen door een ander type:

De Continental Terra Speed (40 mm). Die vind ik als gravelband duidelijk beter, want rollen merkbaar veel sneller op asfalt en gravel en bieden voldoende off-road grip. (net iets minder dan de g-one) . Verder vallen ze lekker breed, waardoor je beter over mul zand of nat gravel rolt.
Kwamen als beste Gravelband uit een test van Roadbike.de. Schijnen wat minder stootlekbestendig te zijn dan de Schwalbes. (maar ik rijd tubeless, dus geen probleem)
Laatst gewijzigd door HarryuitHilversum op 22 jan 2020 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4452
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 jan 2020 11:57

WTB Riddler 37c vallen bij mij goed in de smaak. Parcoursjes op UHR gaan uitstekend. (Nog) niet echt met veel modder gereden, dus weet niet wat ze dan doen. Ook op asfalt prima.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2020 12:25

Van de meeste banden (alhoewel ik geen ervaring heb met gravel banden, wel MTB) kan je aan het profiel al zien wat de grip is op welke ondergrond. Natuurlijk zitten er dan altijd weer nuance verschillen in.

Een vrij brede slick van 35mm+ zoals bv de G one, geeft nooit veel grip in natte en vuile omstandigheden. de verglijkbare conti werkt dan al veel beter omdat ie net wat noppen op de zijkant heeft. Dit is een band die ik dan ook nooit zou kiezen als ik er vaak mee op gravel rijd in de periode okt tm maart.

Bij noppen banden heeft Schwalbe nogal de neiging om de buitenste rij noppen te ver weg te zetten waardoor je een onvoorspelbaar gedrag krijgt. Met net iets teveel stuuruitslag slaat ie dan weg.

Zo'n WTB riddler geeft in natte vuile omstandigheden veel meer grip en amper meer weerstand op droog dan een G-one. Als je je gravel racer all round inzet in deze tijd van het jaar is dat toch minimaal een band die je moet steken. Door de grote zijnoppen kan je daar heel lang op rijden alleen in extreme modder zal het te weinig zijn, maar er zijn weinig banden die dan wel grip hebben, de nadelen van echte modder banden vind ik veel te groot.

Enige wat vaak lastiger te zeggen is hoe snel een profiel modder/zand lost.
Bij bepaalde profielen kan het experimenteren met de draairichting ook lonen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jan 2020 13:04

Heb nu de WTB Riddler 37mm tubeless op m'n CX en die lopen ontzettend licht (ook op asfalt) en in natte omstandigheden toch veel grip.
De Schwalbe G-ones die erop lagen na een paar ritjes doorverkocht vanwege minder grip.
Daarvoor de Conti Cyclocross in 35 mm gehad met binnenband en ook deze banden liepen erg licht en toch voldoende grip op onverhard.
Deze banden waren niet tubeless ready.

hayes

hayes 22 jan 2020 13:14

In modder schiet de WTB Riddler duidelijk te kort, maar zoals gezegd zal dat met de meeste gravelbanden zo zijn.

Op de Crossfiets had ik 35mm Conti Cyclocross Speed liggen. Die voldeden prima en konden lichte modder ook nog wel aan. Helaas was lekbestendigheid echt niet ok. Dus die kan ik niet aanraden. Zeker niet wie de gravel bike als commuter gebruikt.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 jan 2020 13:27

Ik heb ook een tijdje rondgereden met Schwalbe Big One's (liteskin en snakeskin versie). Ze zijn met name bekend van het beachbiken (is meteen de gravelbike klaar voor het strand), maar op droge ondergrond ook heerlijk in de bossen. Je hebt zoveel volume dat je overal heerlijk door en over dendert. Tubeless met latex hebben de banden mij 1 keer in de steek gelaten (scheurtje van een cm). Omdat ze iets te breed zijn voor mijn frame (60mm, dus schuren bij troep in bossen), ben ik overgestapt naar WTB ByPass (47mm).
Voor mij zou een tubeless band van 55mm met licht profiel op rand de ultieme gravelband zijn.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 22 jan 2020 13:40

De G-One is er in vele uitvoeringen. Het is dus handig als er bij wordt vermeld over welke het precies gaat (Performance/Evolution).

Ik heb zelf de volgende ervaringen:

G-One Allround Evolution Line Clincher 40mm 700c Skinwall; deze band geeft veel vertrouwen on- en off-road, is erg comfortabel/soepel. Veel grip in bochten en goede rolweerstand op asfalt.

G-One Allround Performance Line TLE (Tubeless) 40mm 700c Skinwall; deze band geeft weinig vertrouwen in bochten en rolt merkbaar zwaarder op asfalt, ook geeft hij minder comfort en voelt hij stug aan.

Morgen leg ik er een paar G-One SPEED Evolution Line Microskin 40mm 700C Black op. Ik vind de skinwall erg mooi staan maar ga toch voor de rijeigenschappen i.p.v. de looks. Omdat de Ecvolution niet in skinwall versie is te krijgen worden het dus geheel zwarte. In de zomer wil ik de LF1 route naar Scandinavië doen dus wilde ik toch al een lichter rollende band. Ik ben erg benieuwd naar het verschil met de allround. Op zand en harde ondergrond doen de hogere nopjes mijn inziens toch niet heel veel en bepaalt de bandenspanning voornamelijk de grip. Als het erg nat is dan blijf ik voornamelijk op de weg.

Plaats reactie