Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

i-mac

i-mac 18 okt 2022 10:33

Ik heb de Vredestein Aventura bandjes (38) op mijn gravel liggen. En ik kan hiermee best hard doorrijden op gewone wegen, en ook off-road heb ik heb genoeg grip. Zodra er veel modder is, voel ik de band wel wat glijden. Maar dat heb je met de meeste banden.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 okt 2022 10:38

Hallo Hein,

Ik heb de Pirelli Gravel H band in 40mm - rolt perfect op de weg ( zeker tubeless ) en ben er zeer tevreden van. Of ie de lekbestendigheid heeft van bv. een Continental 4 Seasons - dat denk ik niet, maar kan je met een Continental bv 30 of 32mm nog een stuk door het bos ? Du ga je voor extreem lekbestendig - neem dan de Continental, ga je voor fijn rollend rubber en wil je nog eens een uitstapje maken naar schoon bos / gravel - neem dan de Pirelli bv of een evenknie ervan.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 okt 2022 10:50

heinvanuffelen schreef: 18 okt 2022 10:04.
Kies ik:

A- voor een brede raceband (bijvoorbeeld Continental 4-seasons)

B- voor een typische gravelband met vlak lopend oppervlak (van WTB bijvoorbeeld)
A. Ik rij zelf met Continental GP5000 32mm als asfaltband op de gravelfiets en dat rijdt vele malen beter als de beste gravelband.

heinvanuffelen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mar 2016 20:49

heinvanuffelen 18 okt 2022 15:23

Dank jullie wel voor de reacties!
Hier kan ik wat mee. 😀

Koen42
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2018 16:13

Koen42 19 okt 2022 21:01

Iemand ervaring met de Hutchinson Tundra?

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 20 okt 2022 17:44

Ik heb afgelopen zondag vtt Wouwse Plantage met 700x45mm Tundra's gereden, lekker sterk,comfortabel bandje dat nog verrassend vlot rolt op asfalt en harde stukken.
Met 2.75 bar achter en 2.25bar voor lekker allround, met minder nog meer grip maar dan wel merkbaar zwaarder rollen ( ik ben 92kg toerder, niet tubeless) Vallen wel serieus breed; 45mm is minimale "casing" maat ( op 24mm inw velgen) , noppen vallen breder.
Meer grip op natte grond en mtb-paadjes dan bv Vredestein Aventura 45 of Bontrager GR1 40.

hayes

hayes 26 okt 2022 21:23

heinvanuffelen schreef: 18 okt 2022 10:04 Goedemorgen iedereen,

Ik heb een vraagje.

In t nieuwe jaar verwacht ik een nieuwe woon/werk-fiets te hebben.

Tot die tijd gebruik ik mijn gravelbike als woon/werk fiets.

Maar twijfel over de bandenkeuze.
Kies ik:

A- voor een brede raceband (bijvoorbeeld Continental 4-seasons)

B- voor een typische gravelband met vlak lopend oppervlak (van WTB bijvoorbeeld)

Het is voornamelijk asfalt wat ik rij (woon wel in de polder, veel modder/troep op de weg)

Voor m'n gravel-tochtjes heb ik al banden met nopjes.

Alvast bedankt!
De Schwalbe G-One allround rijdt ook wel echt vlot op asfalt.

i-mac

i-mac 27 okt 2022 11:56

Eergisteren merkte ik dat er druppeltjes latex uit de voorband kwamen. Met nog dik 40km voor de boeg was ik niet echt gerust. Maar toch kon ik zonder drukverlies huiswaarts keren. Alleen merk ik nu op dat de latex het gaatje niet dicht krijg. Dus ga ik een plakker bevestigen aan de binnenkant. Welke plakkers kan ik best gebruiken?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 okt 2022 12:54

Ik zou eerst even kijken of je het toch niet dicht krijgt met latex en het gaatje onderop zodat de vloeistof er even goed in/doorheen kan. Reden om een bredere band niet te plakken is dat de plakkers behoorlijk stug zijn en dat vaak niet positief is voor de band en soms een bobbel oplevert. (niet perse gezegd dat het gebeurt maar het kan, ik heb het met MTB banden wel gehad)

Wat ook kan, dat doe ik soms is een binnenband plakker gebruiker, maar dan moet de druk niet te hoog zijn.
Die zijn soepel en rekken mee.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 okt 2022 13:02

Ik gebruik de binnenbandplakkers wanneer het gaatje te groot is, dat werkt prima.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 okt 2022 15:37

Ik gebruik die van TipTop en heb daar al best wel wat banden mee kunnen redden (ook van fietsmaatjes).

https://www.bike-discount.de/en/rema-ti ... ysQAvD_BwE

i-mac

i-mac 27 okt 2022 17:15

havana schreef: 27 okt 2022 15:37 Ik gebruik die van TipTop en heb daar al best wel wat banden mee kunnen redden (ook van fietsmaatjes).

https://www.bike-discount.de/en/rema-ti ... ysQAvD_BwE
Dan ga ik die kopen. Ik heb de band nog eens bekeken, en het is echt maar een klein gaatje. Toch vreemd dat de latex (Squirt met beadblocks) zijn werk niet doet. Ik heb de band met het gaatje naar onderen gezet, maar de latex bleef minimaal uit het gaatje komen. Ik heb de band eraf gehaald, en ik was wel verbaasd dat er nog zo weinig latex in zat.


Ik heb hier thuis een potje Rema Tip Top Solutie vulkaniseervloeistof staan. Zou ik het gaatje hiermee gestopt krijgen? Zonder plakker wel te verstaan. Of zou dit in conflict komen met de latex?

Afbeelding

Plaats reactie