Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 23 jan 2022 18:57

Ik heb een Boken Doublecross 42mm. Lijkt een soort Grifo met sneller loopvlak in de midden. Ik zag ze in de winkel liggen en het leek me een fijn profiel. Aanrader. https://ircbike.com/products/boken-doublecross

hayes

hayes 23 jan 2022 19:26

Ik heb uiteindelijk voor en achter de Bite liggen. Die voldoet op 90% van de gravelstroken, maar zodra je echt modder tegenkomt die wat dieper gaat dan het bovenlaagje, komt de Bite tekort. Maar dat is eerlijk gezegd ook echt niet het soort ondergrond wat ik wil opzoeken. Uiteindelijk niet voor de Ultabite gegaan omdat ik vreesde dat die op asfalt dan weer veel te zwaar zou rijden.

Daarnet met m'n broer (die nog eens in de regio was) ritje gedaan. Omdat ik wist dat het tempo laag ging zijn, heb ik gewoon de 80 km met de Bites op asfalt gedaan. Dat ging perfect. Heerlijk comfortabel als het toch niet snel moet gaan. Denk dat ik met 3,5 bar reed voor 40mm banden (tubeless).

Voor echt diepe modder met je al snel naar quasi mtb banden denk ik. Maar ik begin stilaan modder mijden, aan baggeren beleef ik niet veel fun meer.

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 23 jan 2022 20:30

hayes schreef: 23 jan 2022 19:26 .... Maar ik begin stilaan modder mijden, aan baggeren beleef ik niet veel fun meer.
Ik ook niet hoor ;) Maar het is deze periode hier (omgeving Uden) bijna niet te vermijden... Ik heb onregelmatige diensten en kan bij goede weersomstandigheden niet zomaar schuiven met mijn vrije uren. Als ik wel tijd heb, zijn de bospaden en zandwegen vaak vrij nat. En echt veel aaneengesloten grovere gravelpaden zijn hier niet.
Dus daarom wilde ik laatst voor de verandering eens bij Tilburg/Breda een 'echte' graveltocht rijden. Het weer leek (buiten de mist) oké. Maar halverwege de rit werd de ondergrond steeds slechter. Ik ken daar de weg niet goed, dus was gedwongen in grote lijnen de gpx te blijven volgen. Nou, dat werd dus door de blubber ploeteren en glijden. Zo zie je maar weer, het gras is niet altijd groener aan de andere kant van de heuvel. Met bandjes met wat meer grip, had ik hopelijk een net wat leukere dag gehad.
Indien geïnteresseerd naar de gpx, zie hier het Strava linkje. Bij mooi zeer waarschijnlijk een hele fijne route om na te tijden.

Iedereen dank voor de input! Ik ga het rustig op een rij zetten en bestellen, laat op termijn weten wat het geworden is en hoe dit bevalt.

NB. Tav de hierboven beschreven rit, werd het (zeker met mijn bescheiden techniek) op een gegeven moment meer werk voor de mtb. Daar kan een Ultrabit, WTB Resolute of Boken Doublecross waarschijnlijk ook niet tegenop... :lol:
blubberzooi.jpg
"Fietsen is mijn medicijn."

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 jan 2022 20:18

Vraagje…. Ik overweeg komende tijd op de gravelbike vóór en achter een ander type band te monteren (700c x 45mm). Bijv. vóór een pirelli cinturato mixed terrain (meer en wat grover profiel), en achter de hardpack versie (minder profiel)
Doel is hierdoor minder rolweerstand door de achterband, en beter grip, bijv. op zand en modder, door de voorband.
Klopt deze gedachtengang en is dit dan een logische combi?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 jan 2022 20:44

Nu denk je als een MTB er 👍

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2022 20:48

Hanz Bé schreef: 26 jan 2022 20:18 Bijv. vóór een pirelli cinturato mixed terrain (meer en wat grover profiel), en achter de hardpack versie (minder profiel)
Heb ik ook op de MTB, grover voor en minder achter
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 26 jan 2022 21:47

TL@ schreef: 23 jan 2022 18:01 De zwarte versie heeft extra bescherming en is een stuk zwaarder. Ook nergens leverbaar. De gewone versie is leverbaar bij Bike24
Zondag avond besteld, vandaag al binnen :like:
bandjes.jpg
Op het eerste gezicht ziet het er helemaal niet verkeerd uit met de bruine skinwall. Verder passen ze ondanks 42mm prima in de Terra (40mm is de maximale breedte die Orbea adviseert). Ze vallen nauwelijks breder dan de 38mm Vittoria Terreno's.
Misschien morgen middag tijd voor een rondje en foto van de nieuwe combinatie. Er wordt regen voorspeld, dus ik kan ze meteen in de modder testen... :roll:

Ik moet wel meer tijd nemen om ze goed te monteren, er zit nu een klein slagje in. Ik gebruik ze niet tubeless maar icm binnenbandjes, ze moeten daarbij nog wat beter op de velg zetten. Las elders dat het helpt om de velg en de zijkanten van de band een beetje in te smeren met warm, soppig water en dan een paar keer oppompen.
"Fietsen is mijn medicijn."

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 jan 2022 22:13

Arko74 schreef: 23 jan 2022 20:30
NB. Tav de hierboven beschreven rit, werd het (zeker met mijn bescheiden techniek) op een gegeven moment meer werk voor de mtb. Daar kan een Ultrabit, WTB Resolute of Boken Doublecross waarschijnlijk ook niet tegenop... :lol:
blubberzooi.jpg
Dat is perfect te doen met een WTB Resolute, doe ik elke week (en erger).

Arko74 schreef: 26 jan 2022 21:47
Zondag avond besteld, vandaag al binnen :like:
bandjes.jpg
Op het eerste gezicht ziet het er helemaal niet verkeerd uit met de bruine skinwall. Verder passen ze ondanks 42mm prima in de Terra (40mm is de maximale breedte die Orbea adviseert). Ze vallen nauwelijks breder dan de 38mm Vittoria Terreno's.
Misschien morgen middag tijd voor een rondje en foto van de nieuwe combinatie. Er wordt regen voorspeld, dus ik kan ze meteen in de modder testen... :roll:

Ik moet wel meer tijd nemen om ze goed te monteren, er zit nu een klein slagje in. Ik gebruik ze niet tubeless maar icm binnenbandjes, ze moeten daarbij nog wat beter op de velg zetten. Las elders dat het helpt om de velg en de zijkanten van de band een beetje in te smeren met warm, soppig water en dan een paar keer oppompen.
Goed dat ze passen in de Terra.

Ik heb ze tubeless en ze moesten eerst op 5bar voordat ze goed zaten in de velg bij mij. Beetje sop kan inderdaad helpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 27 jan 2022 00:16

Die Resolutes vallen bij mij als 42 op een i21 velg, hoor. Ook maken ze vééél lawaai op asfalt, maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
WiND 56 - 2020

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 jan 2022 08:27

Hanz Bé schreef: 26 jan 2022 20:18 Vraagje…. Ik overweeg komende tijd op de gravelbike vóór en achter een ander type band te monteren (700c x 45mm). Bijv. vóór een pirelli cinturato mixed terrain (meer en wat grover profiel), en achter de hardpack versie (minder profiel)
Doel is hierdoor minder rolweerstand door de achterband, en beter grip, bijv. op zand en modder, door de voorband.
Klopt deze gedachtengang en is dit dan een logische combi?
Erg logisch, je evolueert als gravelaar 🤪

Ik rijd zelf met G One Allround voor (nopje) en Maxxis Refuse (slick) achter. Dat is hier in het Gooi bijna altijd voldoende. Heel soms breekt het achterwiel een beetje uit, maar dat vind ik wel leuk.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 jan 2022 08:32

jwkeij schreef: 27 jan 2022 00:16 Die Resolutes vallen bij mij als 42 op een i21 velg, hoor. Ook maken ze vééél lawaai op asfalt, maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
Eens het nieuwe er af is, worden ze een stuk stiller.
Het nieuwe is er vrij snel af, ik dacht eerst dat ik met de achterband zeker geen hele winter ging doen, maar na de initiele slijtage, blijft hij erg lang goed. Ik denk dat ik hem in de zomer gewoon verder ga oprijden, is niet zoveel trager als de ByWay die ik vorig jaar in de zomer had (waar ik niet tevreden van ben, minste kleine plekje modder en je gaat op je gezicht)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 jan 2022 10:13

De Vredenstein aventura 44mm kan je ook overwegen prima voor alle omstandigheden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie