Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jun 2022 08:22

38 mm vredenstein aventura.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jun 2022 08:24

Mwa dat licht er een beetje aan. Duitsland heeft heel veel "shotter" mooie wegen.
Ik zou vooral adviseren zo breed mogelijk te gaan en profiel voornamelijk voor het lekrijden.

Ik zou iets van een pirelli hard terrain pakken en medium voor. Mag ook een ander merk maar verglijkbaar.
Gravel king SK, dat soort profielen. Amper extra weerstand maar wel wat rubber om lek bij scherpe stenen te voorkomen.

Kijk uit met een band met een vlak loopvlak en noppen aan de zijkant. Op de MTb vind ik dat altijd trikkie banden zeker op shotter.
Het kan wel eens een uitkomst zijn, maar ervaring is wel nodig om daar goed mee te rijden.

retep52
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 17 jun 2022 09:36

Dank voor de reacties!

retep52
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 17 jun 2022 09:49

wasbeer2006 schreef: 17 jun 2022 08:24 Mwa dat licht er een beetje aan. Duitsland heeft heel veel "shotter" mooie wegen.
Ik zou vooral adviseren zo breed mogelijk te gaan en profiel voornamelijk voor het lekrijden.

Ik zou iets van een pirelli hard terrain pakken en medium voor. Mag ook een ander merk maar verglijkbaar.
Gravel king SK, dat soort profielen. Amper extra weerstand maar wel wat rubber om lek bij scherpe stenen te voorkomen.

Kijk uit met een band met een vlak loopvlak en noppen aan de zijkant. Op de MTb vind ik dat altijd trikkie banden zeker op shotter.
Het kan wel eens een uitkomst zijn, maar ervaring is wel nodig om daar goed mee te rijden.
Mooi licht bandje ook wel die Gravel King :winkthumb:

retep52
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 17 jun 2022 09:54

nijkie schreef: 17 jun 2022 08:22 38 mm vredenstein aventura.
Keurig bandje ook! :winkthumb:

i-mac

i-mac 17 jun 2022 14:50

Na een week zo goed als geen druk meer in de Aventura banden. Dat lijkt me toch vreemd. Beide banden eens opgeblazen, en ondergedompeld in water. Blijkt dat er op een paar plaatsen wat lucht verdwijnt, maar het lijkt me sterk dat die ervoor zorgen dat de lucht zo snel uit de banden verdwijnt. Bovendien moet de latex op die plaats de gaatjes dichten. Dus extra latex bij de banden gedaan, en ligt de fiets nu even op zijn zij (straks ook eens de andere kant). Benieuwd of het zal helpen.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 17 jun 2022 19:00

i-mac schreef: 17 jun 2022 14:50 Na een week zo goed als geen druk meer in de Aventura banden. Dat lijkt me toch vreemd. Beide banden eens opgeblazen, en ondergedompeld in water. Blijkt dat er op een paar plaatsen wat lucht verdwijnt, maar het lijkt me sterk dat die ervoor zorgen dat de lucht zo snel uit de banden verdwijnt. Bovendien moet de latex op die plaats de gaatjes dichten. Dus extra latex bij de banden gedaan, en ligt de fiets nu even op zijn zij (straks ook eens de andere kant). Benieuwd of het zal helpen.
Voor mij hielp dit en een goeie schud actie dus echt! Als vergelijk, bij mij <0.2 bar verlies in een week, voor en achter.

i-mac

i-mac 18 jun 2022 20:44

Aesch schreef: 17 jun 2022 19:00
i-mac schreef: 17 jun 2022 14:50 Na een week zo goed als geen druk meer in de Aventura banden. Dat lijkt me toch vreemd. Beide banden eens opgeblazen, en ondergedompeld in water. Blijkt dat er op een paar plaatsen wat lucht verdwijnt, maar het lijkt me sterk dat die ervoor zorgen dat de lucht zo snel uit de banden verdwijnt. Bovendien moet de latex op die plaats de gaatjes dichten. Dus extra latex bij de banden gedaan, en ligt de fiets nu even op zijn zij (straks ook eens de andere kant). Benieuwd of het zal helpen.
Voor mij hielp dit en een goeie schud actie dus echt! Als vergelijk, bij mij <0.2 bar verlies in een week, voor en achter.
Dat schudden had ik al bij de eerste keer gedaan. Maar goed, het lijkt bij de 2de poging beter te zijn. De voorband verliest zo goed als niets. De achterste band wel, maar miniem. Morgenvroeg nog eens voelen hoe het met de bandendruk gesteld is.

En dan maar hopen dat mijn verkoudheid snel weg is, want met verstopte sinussen fietsen is geen pretje.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 24 jun 2022 10:56

Heb momenteel Schwalbe G-One 40mm banden op mijn gravelbike. Die heb ik opgepompt tot de max druk van 5 bar. Omdat ik tegenwoordig veel in bos rijd (Utrechtse Heuvelrug) merk ik dat die banden niet een erg grote stabiliteit bieden. Op pure gravel geen probleem, maar op paden/wegen waar het verharde gedeelte (gravel/steenslag) wordt afgewisseld met mul zand niet erg ideaal. Ook zanderige bospaden rijden niet fijn.

Het liefst zou ik gewoon door willen bulderen over eigenlijk alle type ondergronden. En toch zou ik daarbij op het asfalt ook nog lekker door willen rollen. Maar ik merk dat na een jaar (af en toe) gravelen dat dat laatste niet het belangrijkste is. Het doorbulderen zonder voortdurend te moeten concentreren op de ondergrond waarop ik rij vind ik op dit moment het belangrijkste.

Wat voor type band raden jullie mij aan? Heb clearance op mijn fiets voor banden tot 57mm (of 29x2,25). Is een bredere band interessant of toch de huidige 40mm G-Ones met een minimale druk van 3 bar?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2022 11:03

5 bar? Is dat een grap?

Die banden hoor je te rijden op tussen de 2 en 3 bar, afhankelijk van je gewicht.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 jun 2022 11:13

Wat hij daarboven zegt dus. Je zult niet weten wat je meemaakt!

Edit: bij gebruik van binnenbanden wel iets harder dan bij tubeless. Bij tubeless meer richting 2 bar, bij binnenbanden in de buurt van 3 bar. E.e.a. afhankelijk van je gewicht.
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 24 jun 2022 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 jun 2022 11:14

JazzHands schreef: 24 jun 2022 10:56 Heb momenteel Schwalbe G-One 40mm banden op mijn gravelbike. Die heb ik opgepompt tot de max druk van 5 bar. Omdat ik tegenwoordig veel in bos rijd (Utrechtse Heuvelrug) merk ik dat die banden niet een erg grote stabiliteit bieden. Op pure gravel geen probleem, maar op paden/wegen waar het verharde gedeelte (gravel/steenslag) wordt afgewisseld met mul zand niet erg ideaal. Ook zanderige bospaden rijden niet fijn.

Het liefst zou ik gewoon door willen bulderen over eigenlijk alle type ondergronden. En toch zou ik daarbij op het asfalt ook nog lekker door willen rollen. Maar ik merk dat na een jaar (af en toe) gravelen dat dat laatste niet het belangrijkste is. Het doorbulderen zonder voortdurend te moeten concentreren op de ondergrond waarop ik rij vind ik op dit moment het belangrijkste.

Wat voor type band raden jullie mij aan? Heb clearance op mijn fiets voor banden tot 57mm (of 29x2,25). Is een bredere band interessant of toch de huidige 40mm G-Ones met een minimale druk van 3 bar?
Persoonlijk zou ik breder gaan rijden. Gewoon omdat het kan, en speed penalty wel meevalt. Momenteel rijd ik met Vittoria Terreno (en dan de MTB versie ipv gravel versie, 2.1 inch). Overigens doe ik daar max 2 bar in.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie