Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 jan 2022 11:40

Helemaal eens. Er zijn bvb veel 'graveltochten' in de Lage Landen waar je sneller en comfortabeler rond komt met een MTB. Vooral in Vlaams-, Waals-Brabant en de Ardennen gaat dat op.

Aan de andere kant zijn er ook bepijlde 'MTB' routes (meer veldtoertocht parcours) die leuker zijn met de gravelbike, bij gebrek aan techniciteit.
Afbeelding

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 11 jan 2022 12:21

TL@ schreef: 11 jan 2022 08:49 Voor een eerste gravelfiets zou ik altijd iets nemen waarmee zoveel mogelijk opties afgevinkt worden. Je weet nog niet echt wat je wilt en dan al een fiets hebben die beperkend KAN zijn. De kans op een miskoop wordt dan wel erg groot.

Met de Kanzo Fast zijn er eigenlijk 2 mogelijke problemen: slechts 38mm banden mogelijk en altijd 1x (of Clasified naaf wat je wielkeuze enorm beperkt)

Ik zou eerder gaan voor een fiets van het type Canyon Grizl of nog beter: de Giant Revolt. Plaats voor (erg) brede banden, 2x en de Revolt heeft zelfs een wielbasis die aan te passen is.

Nu en snel iets willen is meestal ook niet de beste weg. Beter wat langer wachten op de perfecte fiets dan een direct een verkeerde fiets hebben waar je na een jaar al terug vanaf wilt (wat niet wilt zeggen dat die Kanzo niet de perfecte fiets kan zijn)
:winkthumb:
Helemaal mee eens. Voor mijn eerste gravelfiets heb ik ook zo veel mogelijk opties open gehouden. Veel clearance, mogelijkheid om 650B wielen te steken, oogjes voor bagagedragers en spatborden.... En inmiddels ook al die opties gebruikt.

De Kanzo Fast is een gravelfiets die aan 1 uiterste van het spectrum zit. Dat is een risico als je net met gravel begint. Maar het kan natuurlijk perfect uitpakken.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 jan 2022 12:31

wasbeer2006 schreef: 11 jan 2022 11:22
Woefdram schreef: 10 jan 2022 20:23 Ik vind het te krap als je ook zandpaden en modder door wilt. Afgelopen zomer gravelen in de Dolomieten vond ik 40mm nog te weinig door de grove losliggende kiezels. Voor wat het waard is.

Dan moet je een MTB pakken. Wat is snap heel goed wat je bedoeld

Probleem is een beetje dat de huidige gravelbike een MTB van 2005 is met een krom stuur.
Dan komen er veel achter dat een deel van het off road werk 40mm nog wat aan de smalle kant is, waar we op de MTB ook achter kwamen in 2000.

En daarom rijd je daar nu met 55 tot 60mm op voor XC gebruik.

En het is ook wennen, Met een MTB in het buitenland krijg je op de paden met losse stenen (gravel kan je het vaak niet noemen)
sowieso behoorlijke klappen en met een gravelhouding rijd dat voor geen meter.

Gebruik de gravelbike dus waar ie voor bedoeld is.
Uiteindelijk ligt het ook allemaal aan je eigen voorkeuren. Ik zie totaal de lol niet meer in van een MTB track, en ik begrijp al helemaal niet dat je de scherpe kantjes ervan afhaalt door een volgeveerde tank in te zetten…. 😅 Aan de andere kant zit ik te kirren als een kind als ik ergens met mijn gravelbike ben, waar het allemaal op het randje is (afdalingen met losse stenen, beklimmingen met sleuven, wortels, losse kiezels). Maar dan wel afgewisseld met schitterende vergezichten terwijl de handjes los op het stuur rusten.

Overigens kan mijn toekomstige weapon of choice 2.4 inch kwijt op een 650b wielset.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 jan 2022 13:51

Zo zie je dé gravelbike bestaat eigenlijk niet. JoostG heeft liever iets dat naar een MTB neigt, volledig de andere kant van het spectrum dan de Kanzo fast (die meer naar een koersfiets neigt)

Ik zit ook dichter tegen de koersfiets/crossfiets kant aan. Voor mij is het grootste probleem van de Kanzo dan ook niet de ruimte voor bredere banden maar het feit dat er geen 2x op kan. En zo heeft ieder zijn voorkeur. Het lastige is dat die voorkeur pas echt bekend wordt als je al met gravel bezig bent en al zo'n fiets hebt.

Daarom dat ik iets veelzijdiger zou kiezen.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 jan 2022 14:20

Precies, je krijgt er pas verstand van als je het hebt. En dat geldt niet alleen voor fietsen. Om die reden wilde ik voor mijn gravelfiets de opties open houden, dus 2x setup, brede bandjes en geo. Daar kwamen dan bovenop 2 sets fijne carbonwieltjes (weg/gravel), zadel X, powermeter Y, stuur Z, Di2, bandjes A, schijven B, etc, zodanig dat het zelfbouw is geworden op basis van een Carbonda gravelframe.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 jan 2022 14:57

Dat is volgens mij de beste manier, heb ik ook zo gedaan maar dan met het Velobuild frame.

Nu weet ik vrij goed wat ik wil (heeft 3 jaar geduurd) en ga ik iets nieuw aanschaffen. Waarschijnlijk een Scott Addict Gravel. Het zal dan een los frame worden of de goedkoopste volledige fiets en weer custom opbouw met de onderdelen die ik al heb en tevreden van ben.

Die carbonwielen gaan er waarschijnlijk ook nog komen, gewoon voor de mooi en omdat het kan (maar gaat dat de gravelset of de wegset worden?, beslissingen voor later :D )
Afbeelding

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 11 jan 2022 15:18

galileo2 schreef: 23 dec 2021 20:33 Ik heb schwalbe g-one all round 40-622, met binnenbanden omdat velgen niet TLR zijn.
Ik heb de voorbije 2 jaar reeds 4 x lek gehad, telkens snake bike.
Er zit niets anders op dan minimaal 3 bar druk te zetten, dan heb ik geen probleem.
(mijn gewicht = 85 kg, fiets = Cube nuroad race alu)

Ik heb ook een NuRoad, en die velgen zijn tubeless te maken. Rij er met grote tevredenheid tubeless mee.
Rule #5

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 11 jan 2022 15:28

Qua banden heb ik tot nu gehad:

- Schwalbe G-One AllRound

Zaten bij aankoop op de fiets en waren non-tubeless. Opzich een vrij snelle band die ook op asfalt lekker rolt en het vooral goed doet op "hardpack", maar in modder vrij snel volloopt.

- PIRELLI CINTURATO H
Degelijke band, valt mooi om de velg en redelijk vlot op asfalt. Komt goed tot z'n recht op lange, rechte stukken met redelijke harde gravel/zandpaden onder je. IK had er iets minder vertrouwen in om er vol een bocht mee door te gaan. Loopt bij modder ook redelijk snel vol.

- AMERICAN CLASSIC Krumbein, Tubeless en de 40mm variant die ik kocht valt een stuk smaller op mijn velgen, wellicht ga ik een keer de 50mm variant aanschaffen en kijken hoe die valt. Band met veel grip en die het ook goed in de modder doet. Op de weg een beetje "sluggish" maar voelt goed aan. Prijstechnisch, zelf met import/verzendkosten best aantrekkelijk. Ze hebben echter wel een apart geurtje bij zich, waarbij je niet gelijk denkt dat het rubber is.


Met alle drie de verschillende types heb ik zowel de paden in de Achterhoek meegereden alswel diverse MTB Parkoersen onveilig gemaakt.
Rule #5

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12473
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jan 2022 15:37

TL@ schreef: 11 jan 2022 14:57 Dat is volgens mij de beste manier, heb ik ook zo gedaan maar dan met het Velobuild frame.

Nu weet ik vrij goed wat ik wil (heeft 3 jaar geduurd) en ga ik iets nieuw aanschaffen. Waarschijnlijk een Scott Addict Gravel. Het zal dan een los frame worden of de goedkoopste volledige fiets en weer custom opbouw met de onderdelen die ik al heb en tevreden van ben.

Die carbonwielen gaan er waarschijnlijk ook nog komen, gewoon voor de mooi en omdat het kan (maar gaat dat de gravelset of de wegset worden?, beslissingen voor later :D )
Maargoed dat het drie jaar heeft geduurt, met 2 jaar had je niet op dat frame uitgekomen :-)

Heel mooi frame trouwens. Ook prima als endurance op de weg te gebruiken. Alleen de wielbasis zal iets langer zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12473
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jan 2022 15:40

McMiGHtY schreef: 11 jan 2022 15:28

- PIRELLI CINTURATO H
Degelijke band, valt mooi om de velg en redelijk vlot op asfalt. Komt goed tot z'n recht op lange, rechte stukken met redelijke harde gravel/zandpaden onder je. IK had er iets minder vertrouwen in om er vol een bocht mee door te gaan. Loopt bij modder ook redelijk snel vol.
Exact dezelfde ervaring met de MTB variant. Ik gebruik hem daar als achterband en voor de M.

Banden die modder loslaten is heel simpel, heel weinig noppen. Maar de penalty qua handeling en weerstand is wel heel groot!
Zeker op verhard.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 jan 2022 16:35

wasbeer2006 schreef: 11 jan 2022 15:37
Maargoed dat het drie jaar heeft geduurt, met 2 jaar had je niet op dat frame uitgekomen :-)

Heel mooi frame trouwens. Ook prima als endurance op de weg te gebruiken. Alleen de wielbasis zal iets langer zijn.
Inderdaad :lol:

Hij gaat op de weg gebruikt worden (in de winter) maar ik neem een maatje kleiner zodat ik toch diep kan zitten zoals op de racer. Normaal heb ik 58 nodig maar de Scott wordt een 56 (voor mijn 1m88, BBL=91cm)

Dan zal hij afgesteld zijn zoals mijn Velobuild nu (die een -12° stuurpen heeft) en net een klein beetje hoger dan de BMC (kleine centimeter hoger, als ik alle maten juist heb, vooral de 'stack' van de stuurpen is wat lastig vinden)

Zou dus perfect moeten passen zonder spacers en met de stuurpen van een normale Addict (120mm)
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 jan 2022 17:35

TL@ schreef: 11 jan 2022 14:57 Dat is volgens mij de beste manier, heb ik ook zo gedaan maar dan met het Velobuild frame.

Nu weet ik vrij goed wat ik wil (heeft 3 jaar geduurd) en ga ik iets nieuw aanschaffen. Waarschijnlijk een Scott Addict Gravel. Het zal dan een los frame worden of de goedkoopste volledige fiets en weer custom opbouw met de onderdelen die ik al heb en tevreden van ben.

Die carbonwielen gaan er waarschijnlijk ook nog komen, gewoon voor de mooi en omdat het kan (maar gaat dat de gravelset of de wegset worden?, beslissingen voor later :D )
Ha, dan ben ik je nog net voor: mijn Velobuild frame wordt deze maand vervangen. Was niet nodig (erg tevreden over), maar was toe aan het anders, meer exotisch en nog meer toegespitst op avontuur (maar zo spannend zijn mijn avonturen dan ook weer niet). Frame schuif ik om niet door naar een maatje. Weet ik dat ie goed gebruikt gaat worden.

Ik heb al een carbon 650b setje van FFWD liggen, ga decals van 650B setje Crankbrothers Iodine 3 halen (blijft gaaf spaakpatroon) en heb nog een setje 28 inch DT Swiss Carbon liggen, waar nog geen 1000km mee gereden is. Misbruiken is altijd beter dan niet gebruiken…….

En dan over een jaartje een Ekar groep en de shamal gravel wieltjes.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie