Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

ERG-mode zwaarder?!

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 17 jan 2020 12:34

Na de overstap naar een Tacx Neo 2 na overlijden van mijn Tacx Flow kon ik ook m'n draai niet vinden omdat alles zwaar aanvoelde in de ERG mode. Door enerzijds gewenning en anderzijds de bewustwording dat je moet zorgen dat je een goede cadans blijft houden ben ik nu wel redelijk gewend en zit ik weer lekker in m'n vel tijdens het binnen fietsen. Het heeft overigens wel even geduurd voor het kwartje viel :)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 jan 2020 21:58

I love ERG mode.... 😍! Althans, voor gerichte workouts dan. Draai m ook altijd gewoon op het binnenblad. Overgang van blokje naar blokje is een paar seconden, even opletten dat je je beentempo gelijk houdt en dan komt de weerstand vanzelf.

Als ik langere workouts doe dan schakel soms naar het grote blad om te gaan staan en de rug te ontlasten. Is eigenlijk niet nodig natuurlijk (je zou gewoon je beentempo kunnen aanpassen) maar gevoelsmatig vertraag ik mijn omwentelingen dan natuurlijker. Op de weg doe ik dat met lange duurtrainingen ook (paar tandjes bijtikken en even 30 sec op de pedalen lopen).

Heb overigens niet het gevoel dat mijn wattage zo vlak is als in de video, dat schommelt nog best wel wat. Ook op binnenblad dus.

Woutjedevries
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2019 04:48

Woutjedevries 11 mar 2021 21:37

Beetje een oud topic, maar heb een vraagje. Ik zie bij sommige mensen een onwijs strakke wattage lijn bij het trainen met ERG mode. Als ik ERG mode aan heb staan krijg ik hem wel redelijk vlak, maar het vermogen schommelt toch nog zeker wel zo'n 20 a 25 Watt. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik rijd met een Elite Direto XR.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mar 2021 08:16

Woutjedevries schreef: 11 mar 2021 21:37 Beetje een oud topic, maar heb een vraagje. Ik zie bij sommige mensen een onwijs strakke wattage lijn bij het trainen met ERG mode. Als ik ERG mode aan heb staan krijg ik hem wel redelijk vlak, maar het vermogen schommelt toch nog zeker wel zo'n 20 a 25 Watt. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik rijd met een Elite Direto XR.
Dat heet power smoothing en kan je bij Wahoo uitzetten in de app. Ik weet niet hoe dat met Elite moet. Die vlakke lijn is niet de werkelijkheid, maar een software matige aanpassing van je vermogen. Ik heb dat dan ook uitgezet. Je vermogen is nooit vlak maar altijd een grillige lijn. Bij schommelt het vermogen nu rond de waarde die ik met ERG heb ingesteld, zoals de werkelijkheid is.

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 25 mar 2022 18:11

Wederom een reactie op een wat ouder topic. Ik ervaar hetzelfde als hier door mensen wordt beschreven. Heb een Kickr Core en tijdens workouts met ERG merk ik dat het vooral zwaarder is vanaf de hogere tempo/sst blokken. Een rondje op de weg (enkelzijdige powermeter) voelen de hogere blokken minder zwaar. Is dit vanwege een combinatie van verkoelende rijwind/afleiding/wisselende power? Wel jammer want ERG is ideaal om easy in de juiste zones te blijven.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 mar 2022 18:22

Gebruik je binnen ook je enkele zijdige pm?
Of de pm van de Wahoo?
Kan natuurlijk een verschil in powermeter output zitten als je binnen uitgaat vd Wahoo en buiten je crank?!

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 25 mar 2022 18:55

Ik heb inderdaad 2 verschillende powermeters, één in de kickr (met andere fiets erop) en één op de racefiets voor buiten (nieuwe van Stages). Wellicht is een workout zonder ERG mode proberen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 mar 2022 18:57

Of je fiets op trainer en de powermeter vd fiets koppelen ipv de kickr

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 apr 2022 10:23

Ik heb twee Quarq powermeters en die heb ik met de tacx geijkt.
zit na een rit 1 of 2 watt verschil in. De quarq geeft in beide gevallen meer aan.

Eigenlijk ook logisch omdat daar niets tussen zit en de tacx wel.
Die paar watt geloof ik wel.

Jorrr2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:09

Jorrr2 09 mei 2022 12:18

Ik vind het juist lekker dat je binnen een bepaald wattage aan kan aanhouden (bijv 10min op 300watt) en verder niet op hoeft te letten. Buiten zit je dan om de 5 sec op je metertje te kijken, wat heel onrustig rijdt.
Dat het misschien iets zwaarder is kan wel zijn, maar dat is toch geen probleem als je toch aan het trainen bent? 😉
Ik train binnen eigenlijk alleen maar met ERG mode. Zo kan je je trainingen heel nauwkeurig afwerken. En het scheelt een hoop geschakel

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mei 2022 15:06

Jorrr2 schreef: 09 mei 2022 12:18 Ik vind het juist lekker dat je binnen een bepaald wattage aan kan aanhouden (bijv 10min op 300watt) en verder niet op hoeft te letten. Buiten zit je dan om de 5 sec op je metertje te kijken, wat heel onrustig rijdt.
Dat het misschien iets zwaarder is kan wel zijn, maar dat is toch geen probleem als je toch aan het trainen bent? 😉
Ik train binnen eigenlijk alleen maar met ERG mode. Zo kan je je trainingen heel nauwkeurig afwerken. En het scheelt een hoop geschakel
Daar zijn de meningen over verdeeld: https://discuss.360velo.com/t/why-i-don ... -mode/1255

Buiten hoef je ook niet constant naar je vermogen te kijken. Op een gegeven moment weet je wel hoe een bepaalde zone voelt. Je hoeft hem echt niet strak op de wattage te zitten voor de juiste trainingsprikkel. Juist door zonder ERG te trainen leert je lichaam beter hoe een bepaald vermogen aanvoelt en train je ook direct de aansturing vanuit de hersenen. Heb je buiten weer voordeel van.

Trek737
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jul 2013 20:06

Trek737 10 mei 2022 14:38

Heeft iemand het volgende wel eens gehad, mijn power bleef eerst constant op de watt nauwkeurig in ERG mode, maar nu schommelt ie met 20-30 watt om de target heen. Berg op of berg af in zwift maakt geen verschil.

Plaats reactie