Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietskoffer voor trekhaak

grezly
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 jun 2016 20:01

grezly 13 jan 2020 14:48

Deze zomer ga ik een langere reis ondernemen waarbij ik mijn (carbon) race fiets mee wil nemen. Deze kan helaas niet in de auto (ook niet uit elkaar gehaald) ivm de overige spullen die mee moeten.
Op het dak gaat helaas ook niet (ivm dakkoffer). Nu wil ik dus mijn fiets achterop vervoeren, de een zegt dat dit prima kan met een carbon fiets, de ander zegt liever niet doen (ivm wind, schokken, etc).

Nu zat ik zelf te denken dat er ook fietskoffers te koop zijn (zowel soft- als hardcase).
Ik vroeg me echter af of er ook dergelijke koffers zijn waar ik mijn fiets in kan stoppen (mag ook best uit elkaar gehaald), die wel achter op de trekhaak past.

Google heeft me tot nu toe geen (bevredigend) antwoord gegeven, vandaar dat ik het bij de kenners even navraag :roll:

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 13 jan 2020 14:58

(Carbon) fiets achter op de auto is op dit forum uitvoerig aan bod geweest (zoekfunctie). Een fietskoffer achter op de trekhaak (mocht die er al zijn) lijkt mij niet echt bevorderlijk voor het brandstofverbruik en de krachten die er dan op de trekhaak zullen worden uitgeoefend!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2020 15:11

alliance_0 schreef: 13 jan 2020 14:58 ... en de krachten die er dan op de trekhaak zullen worden uitgeoefend!
Die snap ik dan weer niet. Een normale fietsendrager met 2 of 3 fietsen erop gaat prima.., Dan is een fiets + koffer toch ook niet echt een bijzonder zware last voor een trekhaak?

Anyhoe, een carbonfiets is niet van glas, kan gewoon op een drager op je trekhaak. Bevestigen: vast is vast, dan hoef je niet verder te draaien. Doekje tussen klem en frame. Of als je de mogelijkheid hebt, klemmen aan je aluminium zadelpen. Eventueel gooi je een bike cover / velo sock, oid om je fiets heen als hij ook niet nat zou mogen worden.

Wat ik niet weet natuurlijk of je die langere reis alleen maakt, of een auto vol met mensen. Maar minder spullen meenemen is geen optie? auto vol, en dakkoffer nodig, klinkt als vrij veel spullen. En optie fiets naast de dakkoffer. Afhankelijk van de auto en de koffer, kan dat ook nog wel eens passen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jan 2020 15:18

alliance_0 schreef: 13 jan 2020 14:58 (Carbon) fiets achter op de auto is op dit forum uitvoerig aan bod geweest (zoekfunctie). Een fietskoffer achter op de trekhaak (mocht die er al zijn) lijkt mij niet echt bevorderlijk voor het brandstofverbruik en de krachten die er dan op de trekhaak zullen worden uitgeoefend!
Trekhaken zijn zo ongeveer de sterkste onderdelen van een autochassis, wat dacht je van caravans van 1500+kg, tegenwoordig heel normaal en gangbaar.
Een doorsnee trekhaak lacht om een koffer met een paar fietsen.
Het verbruik zal iets stijgen, maar veel minder dan met fietsen op het dak.
Voorzover mij bekend bestaan ze niet, maar veel bezwaren ertegen zijn er IMO ook niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2020 15:30

Nu wil ik dus mijn fiets achterop vervoeren, de een zegt dat dit prima kan met een carbon fiets, de ander zegt liever niet doen (ivm wind, schokken, etc).
Ik ken die mensen persoonlijk niet. Kan echt geen enkele kwaad. Zelf al tienduizenden kilometers ervaring, met 1, 2 en 3 fietsen. Nooit één probleem. Drager van 50 euro van MP (Spinder Falcon).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2020 15:54

Ik rij vrolijk met 150km/u over de Autoroute du Soleil of over de Autobahn (tussen de baustellen door....). Gewoon met 2 high end carbon racefietsen achterop.
Echt geen enkel probleem. Ding is niet van suiker.
Less is bore

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 13 jan 2020 16:16

Zelfde hier, al tienduizenden probleemloze kilometers door weer en wind met meerdere carbon fietsen achterop. Fietsen hebben nog geen krasje opgelopen en zijn ook meteen rijklaar als je ze van het rek afhaalt.

Mocht je het nodig vinden kun je zoals eerder aangehaald iets van een zgn velosock gebruiken tegen de elementen, maar dat heb ik zelf nooit gedaan.

Jouw gezochte oplossing heb ik nog nooit gezien en lijkt me overigens ook geen oplossing voor jouw zorg: in het geval van een fietskoffer voor de hele fiets zul je de fiets ook gewoon moeten fixeren en ondergaat het dezelfde krachten en beweging als op een fietsenrek. Een fietskoffer waar je bepaalde onderdelen demonteert lijkt me helemaal een crime, dan moet je er ook nog voor zorgen dat deze onderdelen niet tegen elkaar schavielen ed.

Dus gewoon een goede fietsendrager regelen, stukje CV buis oid als bescherming bij de klem, handvast draaien en niet meer over nadenken & lekker fietsen op de uiteindelijke bestemming.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jan 2020 16:32

Drager + goed passende hoes lijkt me het beste, al hoewel het gedrag van zo'n hoes bij hogere snelheden onvoorspelbaar is (herrie).
Een koffer moet je zelf bouwen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2020 18:04

Hoes gaat klapperen, schuren....
Less is bore

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 13 jan 2020 18:42

Ze zijn er natuurlijk wel, maar past je fiets niet in: https://www.dakdragerland.nl/Trekhaak-b ... gIOCPD_BwE

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jan 2020 18:57

Dat is niet wat de TS wil, maar het komt in de buurt......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2020 21:06

walters schreef: 13 jan 2020 18:42 Ze zijn er natuurlijk wel, maar past je fiets niet in: https://www.dakdragerland.nl/Trekhaak-b ... gIOCPD_BwE
50 kg max, zal op het randje zijn met de schoonmoeder...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie