Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

welke racefiets voor slechte rug

kopkuhhhh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2019 16:58

kopkuhhhh 29 dec 2019 15:45

beste wieler fanaten.

naar lang zoeken op het internet forums afspeuren enz.
weet ik het niet meer wat voor mij het beste is.

waarom ik het niet meer weet ga ik u nu uitleggen.

het is al weer een jaar geleden dat het wielrenvirus mij ook te pakken heeft gekregen.

ik heb een racefiets gekocht een cannondale caad (oud beesie) omhet te proberen.
omdat ik een rug probleem heb heb namelijk een scheur in me rug. ook doe ik stabilisatie traingen in de sportschool.dat gaat me goed af.
nu dat ik het wielrennen zo leuk vind. ben ik naar een andere racefiets aan het kijken.

maar welke racefiets is rugbesparend.

mijn buget is tussen de 4000-6000 euro.

hij moet ook verend zijn inverband met de schokken die het op moet vangen.

ik hoop dat jullie me hier adviezen kunnen geven en welke merken rugbesparend zijn

alvast bedankt voor alle info en adviesen

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 29 dec 2019 16:23

Specialized Roubaix

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 dec 2019 17:40

Vering is niet genoeg: je hebt vooral ook demping nodig -> een fully dus.

kopkuhhhh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2019 16:58

kopkuhhhh 29 dec 2019 17:51

en welke racefiets heeft een fully dan

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 dec 2019 17:57

Een racefiets heeft geen vering en dus ook geen demping.
Een andere fiets kun je kopen, een andere rug niet.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 dec 2019 18:26

kopkuhhhh schreef: 29 dec 2019 15:45 ik heb een racefiets gekocht een cannondale caad (oud beesie) omhet te proberen.
omdat ik een rug probleem heb heb namelijk een scheur in me rug. ook doe ik stabilisatie traingen in de sportschool.dat gaat me goed af.
nu dat ik het wielrennen zo leuk vind. ben ik naar een andere racefiets aan het kijken.

maar welke racefiets is rugbesparend.
Er zijn helaas geen racefietsen die je rug sparen. Ook volgeveerde mountainbikes geven geen garantie dat ze zorgzaam met jouw rug omgaan. Zo te lezen (scheur in je rug) moet je zorgvuldig kiezen. Daarvoor kun je het beste goede vrienden met een fietsenzaak worden die je de tijd en de ruimte geeft jou een fiets die goed lijkt een tijdje uit te proberen.

kopkuhhhh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2019 16:58

kopkuhhhh 29 dec 2019 18:39

heb inderdaad een scheur in me rug.

maar goed wat hier boven werd gemeld een specialized roubaix heb ik net al beken en ja heef een futeschok denk dat ik die eens ga proberen.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 29 dec 2019 19:03

Trek heeft de domane met demping in zadel en stuur

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 dec 2019 19:13

Maar is dat dan echt beter voor de rug.

Ik heb ook een fragiele rug en voor mij is dieper en langer zitten net een oplossing gebleken. Ik heb nu een TCR, stuurpen volledig naar beneden en 13cm lang. Zit heerlijk voor mij (zelfs na Milaan-San Remo had ik weinig last van mijn rug)

Ik kom van vrij hoge Orbea in een maat te groot (om toch maar rechter te kunnen zitten want dat was volgens de FM de oplossing om van de rugproblemen af te komen) en met veel spacers.

Ik ben dus is veel stapjes tot aan de TCR gekomen (eerst spacers weg, dan nieuw, lager, frame met spacers, spacers weer weg gewerkt, weer nieuw frame met spacers, alle spacers weg => perfect)

Als je nu al goed zit op de CAAD, dan gaat de Roubaix/Domane niets voor jouw zijn. De CAAD is echt racy, vrij laag, vrij lang. De Roubaix/Domane zijn kort en (heel) hoog
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 dec 2019 19:15

Ik weet niet wat ik mijzelf bij een scheur in de rug moet voorstellen, dus ik roep maar eens wat.
Je kunt eens een verende zadelpen proberen, voor de mtb zijn er diverse systemen te koop.
Ook een wat bredere band b.v. 28 of naar een gravelracer 40+mm welke je met een lage druk gaat rijden kunnen de schokken flink doen afnemen. Hiervoor is het bijna zeker dat je naar een fiets met schijfremmen gaat.
Laatst gewijzigd door vincent75 op 30 dec 2019 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 29 dec 2019 19:21

Ik zou een fietsmeting laten doen bij een bewegingswetenschapper/arts. Edwin Achterberg is zo’n persoon.
Ook rugpatient, ik moest korter zitten en uiteindelijk zit ik nu zelfs dieper (dan span je je buikspieren beter aan)

Succes :winkthumb:

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 29 dec 2019 20:45

Niet diep zitten is niet per definitie comfortabeler dan wel diep zitten heb ik ervaren.
Maar ik zou kijken naar een klim fiets. Met een ronde zadel pen. Dus geen aero racer.
En waar 28 mm bandjes in kunnen want dat levert veel comfort op. Of voor een gravel racer gaan. Synapse of topstone. Zoiets.

Plaats reactie