Full Carbon of carbon met alu velgrand
Hallo,
Ik ben opzoek naar een set carbon wielen voor mijn racefiets. Ik zou graag een setje hebben van 60mm hoog, maar ben er niet goed uit of ik volledig carbon wil halen of toch met alu velgrand (velgrem) aangezien ze wel wat goedkoper zijn maar ik ze minder mooi vind. Ik fiets meestal alleen bij droog weer, niet in de winter en niet meer dan 5000km per jaar. Alvast bedankt
Ik ben opzoek naar een set carbon wielen voor mijn racefiets. Ik zou graag een setje hebben van 60mm hoog, maar ben er niet goed uit of ik volledig carbon wil halen of toch met alu velgrand (velgrem) aangezien ze wel wat goedkoper zijn maar ik ze minder mooi vind. Ik fiets meestal alleen bij droog weer, niet in de winter en niet meer dan 5000km per jaar. Alvast bedankt
60 mm? Dan mag ik hopen dat je in bosrijk gebied woont.
Verder zou ik kiezen voor full carbon. Ziet er ongeveer 253x beter uit (voorzichtige schatting) en is ook nog eens stukken lichter. Nadeel is dan weer dat je er alleen mee in de bergen kunt rijden als je weet wat je doet (bij velgremmen dan).
Verder zou ik kiezen voor full carbon. Ziet er ongeveer 253x beter uit (voorzichtige schatting) en is ook nog eens stukken lichter. Nadeel is dan weer dat je er alleen mee in de bergen kunt rijden als je weet wat je doet (bij velgremmen dan).
De zoekfunctie had je gids kunnen zijn...
De juiste wielen in 60mm kunnen perfect voor een ietwat stuurvaste rijder. Door de constructie zijn carbon velgen met alu remrand zwaarder en ook wat minder stevig. Allemaal gemiddeld gezien natuurlijk.
De juiste wielen in 60mm kunnen perfect voor een ietwat stuurvaste rijder. Door de constructie zijn carbon velgen met alu remrand zwaarder en ook wat minder stevig. Allemaal gemiddeld gezien natuurlijk.

Waarom bosrijk gebied?havana schreef: ↑18 dec 2019 13:43 60 mm? Dan mag ik hopen dat je in bosrijk gebied woont.
Verder zou ik kiezen voor full carbon. Ziet er ongeveer 253x beter uit (voorzichtige schatting) en is ook nog eens stukken lichter. Nadeel is dan weer dat je er alleen mee in de bergen kunt rijden als je weet wat je doet (bij velgremmen dan).
Ik ga niet in de bergen gaan rijden dus waarom zou ik kiezen voor 30-35mm hoogte?
60 mm is zeer zijwindgevoelig, ik zou daar echt niet mee door de weilanden gaan rijden... ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het niet ideaal is.
Het woord "perfect" betekent in het Nederlands overigens iets anders dan in het Vlaams, maar dit terzijde.
Het woord "perfect" betekent in het Nederlands overigens iets anders dan in het Vlaams, maar dit terzijde.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14240
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die mening had ik ook, maar ik rijd nu twee jaar met 55mm (is geen 60).
Maar met 80 kilo gaat dat best in zuid holland.
Tot een bf4 a 4,5 rijd ik daar echt prima mee. Als het echt hard waait steek ik voor 33mm. Achter merk je niets van.
Maar het is wel handig om even makkelijk een voorwiel te kunnen wisselen. Is het je enige set zou ik het niet doen.
Een naar de initiële vraag, zeker full carbon, echt duurder is het tegenwoordig niet en het staat veel beter.
Maar met 80 kilo gaat dat best in zuid holland.
Tot een bf4 a 4,5 rijd ik daar echt prima mee. Als het echt hard waait steek ik voor 33mm. Achter merk je niets van.
Maar het is wel handig om even makkelijk een voorwiel te kunnen wisselen. Is het je enige set zou ik het niet doen.
Een naar de initiële vraag, zeker full carbon, echt duurder is het tegenwoordig niet en het staat veel beter.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik rij al enkele jaren met 60 mm hoge full carbon velgen, vroeger met velgremmen en nu al enige jaren met discs.
Enkel bij heel veel wind wissel ik mijn voorwiel voor een met lage velg.
En in de bergen reed ik voor dat ik discs had met alu velgen
Enkel bij heel veel wind wissel ik mijn voorwiel voor een met lage velg.
En in de bergen reed ik voor dat ik discs had met alu velgen

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Onlangs ook geupgrade van 45mm naar 58mm. Waar je bij 45mm nauwelijks hoeft op te letten, moet je bij 58/60mm dus wel echt even je stuur goed vasthouden. Tot 4bft gaat het m.i. wel prima. Daarboven heb ik geen prestatie ambities meer en pak ik gewoon m'n winterfiets.
+1 voor full carbon, is gewoon vele malen mooier en je koopt zulke wielen voor de looks. Als je voor een alu remrand gaat dan kun je qua looks net zo goed voor een mooie lage set gaan.
+1 voor full carbon, is gewoon vele malen mooier en je koopt zulke wielen voor de looks. Als je voor een alu remrand gaat dan kun je qua looks net zo goed voor een mooie lage set gaan.
Ik rijd ook met 60mm, voor mijn 85-90kg is dat nog nooit een probleem geweest (U-vorm), ook in de bergen niet (schijfremmen) en ook niet met veel wind (windkracht 8 is het ergste dat ik gehad heb, ja je hangt wat schuin en je moet zonder handen willen rijden, maar het gaat wel goed, lage wielen zullen dan wel aangenamer zijn natuurlijk)
Ik zou voor de FCC gaan als je toch nooit in de regen rijdt. Ik het droge remt dat best ok (met de juiste blokken). In de regen is het natuurlijk iets helemaal anders. Sommige velgen remmen dan nog goed maar meestal is het behelpen en anticiperen.
Zelf heb ik pas carbon wielen gekocht toen ik ben overgestapt op schijfremmen. Ik rijd altijd ongeacht het weer. Ik ben te lui om wielen/remblokken te wisselen. Dat icm 85-90kg maakt dat FCC pas enkel haalbaar is met schijfremmen (voor mij)
Ik zou voor de FCC gaan als je toch nooit in de regen rijdt. Ik het droge remt dat best ok (met de juiste blokken). In de regen is het natuurlijk iets helemaal anders. Sommige velgen remmen dan nog goed maar meestal is het behelpen en anticiperen.
Zelf heb ik pas carbon wielen gekocht toen ik ben overgestapt op schijfremmen. Ik rijd altijd ongeacht het weer. Ik ben te lui om wielen/remblokken te wisselen. Dat icm 85-90kg maakt dat FCC pas enkel haalbaar is met schijfremmen (voor mij)

Bedankt voor de nuttige info, juist weet ik niet ja bedoeld met FCC.TL@ schreef: ↑18 dec 2019 15:38 Ik rijd ook met 60mm, voor mijn 85-90kg is dat nog nooit een probleem geweest (U-vorm), ook in de bergen niet (schijfremmen) en ook niet met veel wind (windkracht 8 is het ergste dat ik gehad heb, ja je hangt wat schuin en je moet zonder handen willen rijden, maar het gaat wel goed, lage wielen zullen dan wel aangenamer zijn natuurlijk)
Ik zou voor de FCC gaan als je toch nooit in de regen rijdt. Ik het droge remt dat best ok (met de juiste blokken). In de regen is het natuurlijk iets helemaal anders. Sommige velgen remmen dan nog goed maar meestal is het behelpen en anticiperen.
Zelf heb ik pas carbon wielen gekocht toen ik ben overgestapt op schijfremmen. Ik rijd altijd ongeacht het weer. Ik ben te lui om wielen/remblokken te wisselen. Dat icm 85-90kg maakt dat FCC pas enkel haalbaar is met schijfremmen (voor mij)
FCC = Full Carbon Clinchers ofwel volledig carbon.
Rij zelf overigens met 60 mm FCC en velgrem bij mooi weer (niet te veel wind) en vlak tot heuvelachtig terrein (Ardennen) en 38 mm bij overige omstandigheden
Rij zelf overigens met 60 mm FCC en velgrem bij mooi weer (niet te veel wind) en vlak tot heuvelachtig terrein (Ardennen) en 38 mm bij overige omstandigheden
Time is on my site.