Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling balhoofd

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 05 dec 2019 18:26

Hallo iedereen

Ik krijg continu opnieuw speling op mijn balhoofd. Na ongeveer 1 week komt de speling telkens opnieuw terug.
Ik heb al veel geprobeerd: nieuwe lagers geplaatst, microspacers, nieuwe topcap... maar niets helpt.
Wat raar is, is dat wanneer ik de stuurpen losdraai om de speling eraf te halen, de speling verdwijnt...

Weet iemand iets wat ik nog kan doen? Of waar ik op moet letten?

Bedankt!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 dec 2019 19:15

Is je vorkbuis misschien net ietsje te lang ?
Probeer eens een extra spacer op je stuurpen te plaatsen, dan kan de topcap zeker niet meer tegen de vorkbuis komen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 dec 2019 20:06

En/of de vorm van de topcap zodanig dat ie de stermoer/expander raakt. Of zet die wat lager.
Overigens de spacer waar @dwangarbeider het over heeft moet op de vorkbuis, niet op de stuurpen (hoe zou dat ook moeten?)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 dec 2019 20:25

Ik heb dat ook ooit eens gehad. Uiteindelijk bleken de bouten van de stuurpen zo zacht dat ze steeds los kwamen, ook met blauwe Loctite.

Ik heb ze vervangen door nieuwe RVS bouten en geen probleem meer gehad daarna.
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 dec 2019 20:57

Zet je hem vast met momentsleutel? Ik zette hem altijd met de hand vast en moest dit iedere maand bijna opnieuw doen.

Dan met een momentsleutel mijn stuur vastgezet en geen probleem meer gehad.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 dec 2019 21:59

Speling op een balhoofd kan diverse oorzaken hebben:
1-de vorkpijp is te lang en de topcap kan de lagers niet goed voorspannen.
Is hier niet aan de orde, want het duurt een tijdje voor er speling komt...
2 -De expander of stermoer , waarin de spanbout zit , zit niet goed vast.
De meest waarschijnlijke oorzaak in dit geval
Verder zijn er nog wat dingetjes die wel invloed kunnen hebben:
Lagers die zich zetten in de zittingen of frame, een vorkconus die niet goed op z'n plek zat , een centreerring die niet goed zit bij montage, slijtage der lagers.
Of een stuurpen al dan niet vast zit, laat staan vastgetrokken met een momentsleutel, heeft geen invloed op de voorspanning of speling.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 22:17

Ik zou beginnen met een nieuwe stermoer en spanbout. De draad kan versleten zijn,
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 05 dec 2019 22:28

Oke, bedankt voor de vele reacties.
De voorvorkbuis is weldegelijk lang genoeg.
In verband met de topcap die de expander zou kunnen raken? Moet ik dan gewoon de expander wat losser draaien en wat dieper in de voorvork laten zakken?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 22:37

Dat kun je in elk geval eenvoudig controleren door een revetje (ringetje) op de bout te doen en dan aandraaien.
Als je hem dan niet dicht krijgt weet je dat hij iets dieper moet.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 dec 2019 23:17

Nee ,er moet dan een extra spacer(tje) onder of boven de stuurpen, niet onder de bout ...
Ahead is een wel heel simpel systeem, maar toch nog niet begrepen door sommigen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 dec 2019 00:50

Ik heb eens een barst gehad in het frame waar de onderste lager zit van het balhoofd.
Dat gaf ook die ervaring; alles zit mooi vast en na een paar ritjes zat het weer losser. Je zette het terug vast en dan weer later een niet vast balhoofd. Maar uiteindelijk dus de scheur gevonden die vermoedelijk iedere keer groter werd.

En ook eens gehad dat de expander idd omhoog was gekomen in een carbon vork waardoor idd topcap en expander elkaar raken. Eventueel lijkt het dan ok; maar na een paar meter fietsen merk je snel dat het niet klopt.
Om te testen of er een probleem is met expander of topcap die elkaar raken (of topcap die die vork raakt: draai de topcap eens wat harder aan. Er moet een punt zijn waarop de lagers stroef gaan lopen door te veel spanning. Als dat gebeurt dan wil dat zeggen dat de lagers goed onder druk gezet kunnen worden en dat de opbouw correct is.

Walter

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 06 dec 2019 04:00

Loszitten van de expander is niet de oorzaak van latere speling. De expander en bout zijn voor het afstellen. Voor het fixeren dient de stuurpen vast genoeg gedraaid te worden.
Er hoort ook geen vet tussen vorkbuis en stuurpen te zitten.
I.g.v. een carbon vorkbuis misschien wat carbonpasta?

Plaats reactie