Je fiets bijtellen vanaf 2020

Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
jberends
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 04 dec 2019 20:19

Ernie C. schreef:
04 dec 2019 18:47
Nu staat er bij mij op het werk een fiets die ik af en toe mee naar huis neem om een bammetje te doen als ik wat langer werk heb dan normaal. Die fiets is hooguit 2 tientjes waard maat volgens deze regeling zou ik nu dus 7% over de originele catalogusprijs moeten gaan dokken anders ben ik ook zo'n moreel verwerpelijke belastingontduiker?
Woon-werk verkeer is zakelijk. Zeker als dat incidenteel is en de fiets komt uit de pool van het bedrijf waarbij het bedrijf bepaald dat er alleen zakelijke kilometers mee worden gemaakt.

Maar zoals je al terecht aankaart, is het een grijs gebied. Als je iedere dag, of structureel 1 keer per week deze fiets leent, zal de bdienst zeggen dat het onvermijdelijk is dat het geen privekarakter heeft en zal de werkgever het opgeven als loon en daar heffingen op in moeten houden. De werkgever kan er voor kiezen dat je als werknemer daar niets van merkt (zg. eindheffing over alle hoofden heen). Dat handboek zal binnenkort wel uitkomen voor 2020.

Voor een oud barrel geld: "Als de oorspronkelijke consumentenadviesprijs niet te achterhalen is, dan moet u uitgaan van de consumentenadviesprijs (inclusief omzetbelasting) van de meest vergelijkbare fiets". ie. Voor hoeveel wordt het barrel bij de fietsenmaker verkocht.

Voor auto's, en lenen van auto's van de zaak is het ongeveer gelijkvormig. Om te zorgen dat je niet in de bijtellingsfeer komt, zul je in veel pool-auto's ook een rittenregistratie vinden (ook handig voor doorbelasten op een project). Naast dat de werkgever regels heeft dat je de auto niet mag gebruiken voor prive doeleinden (waarschijnlijk opgenomen in een 'Verklaring geen privégebruik auto').

Bijtelling is niet heel raar natuurlijk. Het wordt gezien als een deel van loon, maar dan in de vorm van een auto en niet in Euro credits. Als je dat uit prive (na belastingen) moet bewerkstelligen, zul je ook een deel van het loon daarvoor moeten gebruiken. Dus in de basis is het best eerlijk.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid
Berichten: 1227
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2019 21:10

[hypothese] Die fiets staat daar gewoon en niet van de werkgever of de bv of de stichting, het ding staat er gewoon en niemand weet waar hij vandaan komt of van wie hij ooit was. Er is binnen het bedrijf een cultuur ontstaan dat iedereen die fiets af en toe pakt om een boodschap te doen, even naar huis te rijden of wat dan ook. Het ding is geen stuiver waard maar gewoon handig[/hypothese]

De praktijk is gewoon iets weerbarstige dan de theorie. Er zijn echt wel dringendere zaken bij de belastingdienst of de accountant vermoed ik...

Een lease vereist een contract
Iets lenen niet

jberends
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 04 dec 2019 21:29

Enzzo schreef:
04 dec 2019 21:10
Er zijn echt wel dringendere zaken bij de belastingdienst of de accountant vermoed ik...
Dit is niet relevant. Het gaat erom wat de feitelijke regels worden. Irrelevant of er iets beters is te doen.
Een lease vereist een contract
Iets lenen niet
Onzin. Er wordt niet gesproken over 'lease'.

Er wordt iets ter beschikking gesteld en je kunt daar afspraken over maken (bijv mondeling of in arbeidsovereenkomst of in het personeelsreglement, allemaal bindend en onderdeel van je contract). De regeling lijkt op de bijtellingsregeling die je in combinatie met een leaseauto hebt, maar leasen gaat alleen maar over wie eigenaar is, en wie financier is van een auto (of fiets). Bijtelling van de waarde daarvan als loon gaat erover dat je werkgever eigenaar is (met of zonder een leaseconstructie) en dat aan een werknemer ter beschikking stelt om te gebruiken voor zakelijke doelen (wo woonwerk) en of prive doelen (buiten woon-werk, of naar klanten, of ten tijde van oproepdiensten, etc etc). Daar zijn gewoon regels over omdat het gezien wordt als verkapt loon wanneer het gebruik een prive karakter heeft of niet onredelijk kan worden aangenomen. Zelfde geldt voor ipads enzo.

Probeer het alleen zo scherp mogelijk neer te zetten, maar vind het lastig als er rommelige en niet-feitelijke argumenten (verjaardagfeestjes-praat) op tafel worden gebracht. Het is hier geen feesboek.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 04 dec 2019 21:29

Enzzo schreef:
04 dec 2019 21:10
[hypothese] Die fiets staat daar gewoon en niet van de werkgever of de bv of de stichting, het ding staat er gewoon en niemand weet waar hij vandaan komt of van wie hij ooit was. Er is binnen het bedrijf een cultuur ontstaan dat iedereen die fiets af en toe pakt om een boodschap te doen, even naar huis te rijden of wat dan ook. Het ding is geen stuiver waard maar gewoon handig[/hypothese]

De praktijk is gewoon iets weerbarstige dan de theorie. Er zijn echt wel dringendere zaken bij de belastingdienst of de accountant vermoed ik...

Een lease vereist een contract
Iets lenen niet
Yep kindertoeslag aanpakken is veel belangrijker.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid
Berichten: 1227
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 12:01

jberends schreef:
04 dec 2019 21:29
...
Probeer het alleen zo scherp mogelijk neer te zetten, maar vind het lastig als er rommelige en niet-feitelijke argumenten (verjaardagfeestjes-praat) op tafel worden gebracht. Het is hier geen feesboek.
Kun je dan ook in feitelijke termen uitleggen waarom het wel of niet toegestaan is om 4 gebruikte fietsen op je bedrijf over te zetten en die vervolgens aan (vermoedelijk) één persoon uit te leasen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 1537
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58

rikkert 05 dec 2019 12:36

jberends schreef:
04 dec 2019 21:29
...
Probeer het alleen zo scherp mogelijk neer te zetten, maar vind het lastig als er rommelige en niet-feitelijke argumenten (verjaardagfeestjes-praat) op tafel worden gebracht. Het is hier geen feesboek.
Nah, geen feesboek, maar in wetenschappelijk verantwoorde verhandelingen blinken we hier ook niet uit hoor (ik spreek voor mezelf).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 dec 2019 13:32

@enzzo Als ik het goed begrijp is het in mijn geval niet toegestaan. Ik heb een BV van waar ik management vergoeding factureer en waaruit ik mezelf salaris betaal. Dit zie je denk ik meer bij DGA's. De auto zit ook in die BV, verder eigenlijk geen kosten, behalve accountant, kvk. De auto gebruik ik zakelijk en privé en tel ik dus bij. De fietsen zou ik kopen (koop of lease maakt niet uit) en tot het zakelijke ondernemingsvermogen rekenen, en dit mag niet zegt c.cabaleza hier ergens een paar pagina's terug. Want de fietsen ga ik nooit zakelijk gebruiken. Ik ga dit nog dubbelchecken maar voor mij is hiermee in principe de kous af. Voor de medewerkers liggen er nog leuke mogelijkheden om bijvoorbeeld voor een speedpedelec te kiezen naast de auto. Dit om bij goed weer niet in de file te staan.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 05 dec 2019 13:49

jappiex schreef:
05 dec 2019 13:32
Voor de medewerkers liggen er nog leuke mogelijkheden om bijvoorbeeld voor een speedpedelec te kiezen naast de auto. Dit om bij goed weer niet in de file te staan.
Ook bij slecht weer sta je met de fiets niet in de file.... ;)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 1922
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 dec 2019 14:37

Ik kan het hele verhaal om een fiets te leasen nog niet voor mij interessant vinden, of mis ik iets?

Ik als loonslaaf a.k.a. werknemer woon 10km (enkele reis) van mijn werk. Ik krijg een onbelaste reiskostenvergoeding van 0.19/km = ~€1000 / jaar.
Als ik een leasefiets via mijn werkgever neem dan moet ik hierover 7% bijtelling betalen. Dit is op een fiets van €2000 netto zo'n €60 / jaar en de reiskosten komen te vervallen.

Dus in 3 jaar tijd "kost" deze fiets mij netto ca. €3180

Als ik zelf een fiets van €2000 koop dan kan ik deze in 2 jaar "terug verdienen" met mijn reiskostenvergoeding en heb geen geouwehoer met regelingen, verplichtingen etc.

Wat is nu het interessante om als werknemer een fiets te leasen?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 10244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 dec 2019 14:44

Het is inderdaad alleen interessant voor mensen die heel dicht bij het werk wonen of bij heel dure fietsen waarbij de leasemaatschappij bij voorkeur ook nog het onderhoud uit handen neemt.

Ook voor degenen die graag op de pof kopen en aan hun maximum krediet zitten is het een uitkomst.
Campagnolo Ultra Dork

jappiex
Forum-lid
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 dec 2019 14:58

Het is denk ik interessant bij dure fietsen met hoge afschrijvingen en hoge onderhoudskosten.

Een Stromer van € 9.000,- schrijf € 1.750,- per jaar af en je hebt ongeveer € 750 onderhoudskosten bij 20.000km per jaar. Als je hiervoor € 630 moet bijtellen en dus netto ongeveer € 350 betaald is dat wel welkom denk ik.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid
Berichten: 1227
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 15:20

@jappiex, bedankt voor de terugkoppeling, om maar eens een management term te gebruiken ;)
Ik denk dat er in dit topic tussen de regels door inmiddels heel veel interessante informatie staat en dat velen nu ook, beter of überhaupt op de hoogte zijn van de invoer van deze nieuwe regeling per 2020 en er hun voordeel mee kunnen doen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: djatwork69 en 11 gasten