Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Cube CUBE RA 0.8 CX wielen tubeless te maken?

dream
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 27 nov 2019 14:55

Nadat mijn dealer mij vertelde sdat de velgen niet tubeless ready zijn toch nog even verder gezocht. volgens mij is de velg gelijk aan dit wielsetje van alexrims. https://alexrims.com/products/boondocks-5/
deze heeft ook de 21 mm binnenbreedte. daar staat inderdaad bij dat de velg tubeless ready is.
Dat betekent dar in de praktijk de schwalbe performance banden vervangen moeten worden door een tubeless setje banden incl. ventielen en velglint.

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 27 nov 2019 15:34

Ik heb de WTB Cross Boss 35mm op mijn CX zitten, perfect bandje en redelijk makkelijk tubeless te maken.
Rij met mijn 82 kg op 1.6/1.8 bar.
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 27 nov 2019 15:45

Ik heb zelf ook nog eens goed zitten kijken naar de banden, Er staat niet op gedrukt dat ze tubeless-ready of -easy zijn. Er staat een P op gedrukt en in relief staat er addix op. Dat zou er m.i. op kunnen duiden dat het de bruine band is op de Schwalbe-site https://www.schwalbe.com/nl/road-reader ... e-allround die met zwarte wangen is uitgevoerd. bij die band staat op de site dat ie wel tubeless-easy is. In een review op 12gobiking meldt ook iemand dat het een fluitje van een cent was de band tubeless te maken, gaat ook over een goedkope variant.
Misschien toch maar eens een gokje wagen en gewoon proberen...

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 27 nov 2019 19:49

Volgens mij staat die P voor Performance. Dat is de voordeligere band van Schwalbe. Velgen zijn makkelijk tubeless te maken. Op mijn racefiets heb ik dat eerder gedaan met non-tubeless (ready) velgen. Dat heeft nooit een probleem gegeven. Belangrijk was wel dat ik een tubeless (ready) band monteerde.

Ik zou je velgen gewoon tubeless maken met tape en tubeless ventielen. Met de banden kun je het best proberen. De druk zal niet zo hoog zijn al bij racefiets banden. Dus de band zal gewoon "veilig" blijven zitten. Op mijn mountainbike heb ik vaak genoeg non-tubeless ready banden tubeless gemonteerd. Vaak waren die ook lichter. Sommige merken bleven niet altijd goed tubeless (liepen snel leeg) of lekte waren erg aan het zweten via de wangen. Maar de goedkopere banden zijn vaak al degelijk en zullen niet zo snel zweten. En monteren juist vaak makkelijk tubeless.

Normale racefietsbanden zou ik nooit tubeless monteren, omdat de druk te hoog is in racefiets banden. En niet veilig zal zijn dat de band blijft zitten.

bucharestblues
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2018 09:34

bucharestblues 04 jan 2020 15:19

Ik heb deze wielen op mijn cube nuroad race zitten. Nadat ik noch van Cube noch van Alexrims een reactie op deze vraag had gehad heb ik het gewoon geprobeerd. Resultaat 100% positief, gebaseerd op twee dedicated gravel tochten in NL + 2x de lange ronde van de LtD Gravel Raid. Volgende manier/punten:
- Van dat blauwe schwalbe tubeless tape aangebracht
- De gewone banden laten zitten (TLE, G-One 25mm)
- Met gewone pomp, 1 van de twee plopte zoals het hoort, de ander plopte niet, maar zit toch goed
- 1 band 1x latex bijgevuld na een paar weken
- Nu ruim half jaar verder en alles blijft redelijk op druk.
- Ik rij meestal op 3 bar, de ondergrens die op de buitenband staat, maar zou nog best iets lager kunnen.
- Nul keer lek. Touch wood.

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 06 jan 2020 21:17

Bedankt voor jullie reacties! Ik wilde het eigenlijk ook maar eens gaan proberen. Na jullie reacties en wat internet-onderzoek heb ik er eigenlijk ook wel vertrouwen in dat het zou moeten lukken, ondanks dat op de banden niet staat dat ze TLE zijn. Het is er echter nog niet van gekomen. Ik heb sindsdien niet meer lekgereden, daarom voel ik de noodzaak niet meer zo. Ik rijd de veldtoertochten nu wel met een vrij hoge bandenspanning (3,5 -3,7 bar bij 82kg) tegen stootlekken. Ik zou wel eens willen voelen wat het effect is van tubeless rijden en een lagere bandenspanning. Misschien toch maar eens wat materialen bestellen....

mcdude
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2020 16:57

mcdude 09 sep 2020 17:20

....en het verhaal gaat voort, ik heb onlangs een Nuroad Pro 2021 gekocht (zalige fiets), ook met CUBE RA 0.8 CX wielen.

Mijn dealer zei dat ik hem tubeless kan maken met een tubeless kit, en dat de banden tubeless zijn. Ik had de banden opgezocht, schwalbe g one allround classic wall, deze worden enkel als TLE verkocht.

Ik ben dan begonnen aan de tubeless conversie. Ik had besloten om een andere voorband te gebruiken, Schwalbe Ultrabite evo TLE.

Velgen gereinigd, dubbel getaped (Tesa 4289), muc off ventielen aangebracht.
De voorband (ultrabite) popte er direct op met mijn simpele vloerpomp, geen lekken, sealant toevoegen (orange seal), perfect.

De achterband (allround) popte erop, maar er was een lek bij het ventiel en bij het punt waar velg gelast is, 2 keer gehertaped, geen verschil, dan toch sealant toegevoegd, het wiel even laten draaien, lekken gedicht, perfect.

Dan zag ik op de achterband staan in het klein "tube only"... blijkbaar maakt schwalbe speciaal OEM non tubeless varianten van de g one allround voor cube.
Ik heb schwalbe gecontacteerd en ze zeiden dat een non tubeless band als tubeless gemonteerd van de velg kan schieten.

In ieder geval, ik heb er al enkele ritjes mee gemaakt (3.2bar) in de laatste week en geen enkel probleem of luchtverlies. 1 week mijn banden niet opgepompt en nog 3 bar.

Ik ga de achterband nu voor de zekerheid vervangen door een TLE variant voor piece of mind.

Ik veronderstel dat de velgen tubeless ready zijn, want de hiel van de band grijpt sterk in de rand van de velg.
Maar ik blijf tubeless horrorverhalen lezen..... misschien toch sparen voor een tubeless wielenset

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 sep 2020 19:53

Vroeger..... op de MTB maakte ik gewone velgen tubeless met gewone banden. , dus niks ready! Dat kan prima gaan, maar soms lukt het ook gewoon niet. Je had toen nog geen TLE banden, alleen enkele UST banden.
(Let op doe dit nooooooit met race velgen en race banden, de druk is daar te hoog voor!!!)

Bij jouw is het wel gelukt, dus is dat prima. De vraag is hoe makkelijk de band op de velg ging, als dat te makkelijk is kan die er inderdaad afknallen.

Zolang je op een lage spanning blijft rijden gaat het waarschijnlijk goed. Als de band achter zit enje rijd ermee in het vlakke nederland zou ik me niet druk maken

mcdude
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2020 16:57

mcdude 09 sep 2020 20:39

De band ging heel moeilijk op de velg, met veel gevloek en kracht is het gelukt. Bij het demonteren (heb enkele weken met binnenband gereden) plakte de hiel van de band als het ware in de velg rand, moest deze helemaal rond eerst losduwen.

Ik rij meestal rond de 3-3.5 bar, heb nog niet geprobeerd om te rijden op 2-2.5bar.

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 09 sep 2020 21:01

Leuk dat er weer gereageerd wordt op mijn topic. Ik ben er zelf nog steeds niet aan toegekomen om de boel tubeless te maken. Mijn banden zijn inmiddels ook zo ver versleten dat ik er maar mee wacht totdat ik ze vervang. Kan ik meteen geschikte banden kopen.
Bij mij zitten de banden ook vast in de velg geklemd dus daar heb ik wel een goed gevoel bij.
Maar ook belangrijk: merk je het verschil Mcdude? Comfort / weerstand?

mcdude
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2020 16:57

mcdude 09 sep 2020 21:24

Ik kan nog niet zoveel zeggen over de rijervaring, ik heb er nog maar enkele tochtjes mee gemaakt, tot nu toe op 3.2bar. Moet nog experimenteren met lagere druk.

Maar doordat ik tubeless rij, heb ik meer vertrouwen, ik durf nu snel door te fietsen op gravel/onverhard/veldwegen/gras zonder de stress dat ik een snakebite krijg of een lekke band krijg door scherpe voorwerpen.

Ik heb de velg nog eens vergeleken met de boondocks 5 wheelset van Alexrims (merk velgen cube), afmetingen komen overeen:
breedte cube velg: 25,2mm gemeten - boondocks 5: 25,3mm
breedte intern cube: 20,9 gemeten - boondocks 5: 21mm
diepte cube velg: 26mm gemeten - boondocks 5: 26mm
Profiel velg is ook hetzelfde (ook concave strook in het midden)
Enkel heeft de cube 28 spaken en de boondocks 24 spaken.
Naven en spaken zien er ook zelfde uit.
De boondocks 5 is tubeless ready, dus ik veronderstel de cube velgen ook.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 sep 2020 12:43

mcdude schreef: 09 sep 2020 20:39 De band ging heel moeilijk op de velg, met veel gevloek en kracht is het gelukt. Bij het demonteren (heb enkele weken met binnenband gereden) plakte de hiel van de band als het ware in de velg rand, moest deze helemaal rond eerst losduwen.

Ik rij meestal rond de 3-3.5 bar, heb nog niet geprobeerd om te rijden op 2-2.5bar.
Oh nou dan zou ik me geen zorgen dat de band eraf knalt. Klinkt prima.
Is heel normaal dat je een band rondom uit de velg moet duwen.

Ik heb geen enkele TL(R) combo waarmee dat niet hoeft, maar het moet wel redelijk met de hand gaan. Als een band die je tubeless wilt monteren zelf los schiet nadat je erop gereden hebt, dan zou ik er niet meer tubeless op gaan rijden.

Plaats reactie