Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Compex

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 nov 2019 12:19

Overweeg een Compex aan te schaffen maar zie door alle types/modellen het bos niet meer.... Zou het enkel willen gebruiken voor herstel. Na een training lekker een uurtje op de bank liggen terwijl de techniek z'n werk doet.

Wie heeft er ervaring, welke modellen zijn geschikt, welke programma's zijn goed om te gebruiken ?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 jan 2022 22:40

Hier ook interesse in een compex(achtig) toestel. Ben al zover dat ik TENS en NMES mogelijkheden wil hebben (denk ik).
Sport 3-5x per week, soms woon-werk ritten van 30km per stuk, dan weer langere afstanden van 120-170km en klimtochten (zuid Limburg alaaf). Merk dat ik heel veel baat heb bij massage, zelfs zo erg dat ik nu mijn vaste masseur niet mag werken, maar een Thaise massagesalon heb opgezocht over de grens (blèh, NO handjob for me please). Maar dan ga ik als nieuw naar buiten na de massage, zeker als ik het een tijdje heb laten versloffen.
Wat ik wil is zelf thuis de massage/relaxatie kunnen doen en aan opbouw werken. De Massagetherapeut is prima maar vaak lastig af te spreken en kost ook €40-€60 per keer afhankelijk van de dienstverlener en de hoeveelheid massage die ik wil (jaja, de Thaise massagesalon was zelfs goedkoper dan mijn gebruikelijke therapeut).
Wat is mogelijk met zo'n apparaat, heb ik er werkelijk profijt van, en welke neem je? Een Compex SP8.0 kost €850 en da's best gortig. Een Fit heb je al voor €150.
Nou lijkt de fit niks voor mij maar een SP2.0 of 4.0 misschien wel?

Help, een hele hoop vragen en de antwoorden die ik zie zijn allemaal bij leveranciers te vinden. Gekleurd dus.
Dogma F

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 11 jan 2022 07:26

TENS is achterhaald, gisteren nog met de fysio er over gehad, werking ongeveer 30 minuten!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 12 jan 2022 09:18

Ik heb destijds een Compex Sport Elite gekocht (voor €219), gebruik eigenlijk alleen maar één programma (active recovery).

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mar 2022 05:46

Inmiddels een Compex Sport 3.0 op de kop getikt, gebruikt. Een ouder apparaat maar daardoor kon ik het voor een kleine prijs overnemen, nieuwe elektroden erbij gekocht want de oude ga ik niet gebruiken. Wat een andere onbekende op zijn lijf gehad heeft gaat de vuilnisbak in.....
Gisteren even kort gebruikt, is wel een apart gevoel en vreemde gewaarwording om je spieren te zien samentrekken en ontspannen door de elektrische signalen. Natuurlijk deed ik de actieve ontspanning al verkeerd, elektroden correct geplaatst maar ik ontdekte achteraf pas dat ik had moeten gaan liggen. Ik had bedacht om fijn in de luie stoel te zitten.
Enfin, de bovenbenen zijn goed hersteld. Daarna had ik geen zin meer om de onderbenen te doen.
Ben er wel blij mee, voor €85 met een zwik elektroden (nieuw en afzonderlijk gekocht) is het een goede aanschaf. Nieuw voor de nodige 100-en euro's zou ik het minder geslaagd vinden. Je ben per lichaamsdeel 20-30 minuten bezig. Ga ik de trilplaat gebruiken dan ben ik in een kwartiertje of beetje meer klaar, geen elektroden plakken (eraf halen is benen scheren!).
Voor de vakantie wel fijn, de compex kan wel mee waar de trilplaat veel te groot is.

Edit:
Inmiddels tijdje verder. De Compex gebruik ik zeer regelmatig, zelfs nieuwe accu gekocht omdat de oude na 3 beurten leeg was. De actieve recuperatie na het fietsen is erg fijn, veel minder dooie benen. Toegegeven, een massage doet dat nóg beter maar is telkens €45 per beurt. In dat licht gezien haal je de aanschaf er altijd uit.
Tussen trainingen door gebruik ik het kracht programma voor de bovenbenen, kan daar nog niet van zeggen dat het nou echt merkbaar is, heeft ook 6 weken nodig en ik zit pas in week 2. Soms heb ik daar wel iets spierpijn van, doet dus toch wel iets. Leuk om bij te blijven als je geen gelegenheid hebt om te sporten. Tijd zal het leren of er verschil merkbaar is. Mijn benen zien er wel iets magerder/strakker uit, spieren meer zichtbaar. Al kan dat ook aan het scheren liggen, met die plakkers zijn behaarde poten niet fijn :(

Edit 2:
Omdat ik de Compex vrij vaak gebruik (nagenoeg dagelijks) besloten om de tweedehands gekochte in te ruilen voor een draadloze. Elektroden plakken en verbinden is best wel een beetje werk. Compex geeft 30% korting bij inruil en dat kwam in mijn geval op ongeveer €300 inruilwaarde, voor mijn toestel heb ik totaal ongeveer €100 uitgegeven dus dat is een zinnige stap. Blijkt echter dat dealers van Compex apparatuur soms lagere prijzen hanteren, dus mijn toestel te koop aangeboden. Nóg meer voordeel, het kan niet op.
Mocht iemand interesse hebben in een toestel, probeer dan ergens on the cheap een oude compex, cefar of bluetens te scoren. Zelfs elk elektronisch apparaat dat je training/herstel bevorderd geeft korting, ook massageguns. Let wel: de inruiler moet je terugsturen naar DJO in Frankrijk, eigen kosten.
Dogma F

Plaats reactie