Woon-werkhybride

Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
velopierre
Forum-lid

velopierre 10 nov 2019 18:27

Ik fiets al weer een paar jaar dagelijks 44 km woon-werk maar schoonmaken van de fiets is niet echt een issue. Omdat ik er ook met slecht weer op fiets zitten er spatborden op dat scheelt al veel. Eventueel thuis een keer afspoelen met de tuinslang.
Het belangrijkste is om regelmatig met dry lube je ketting te smeren.
Verder moet je de ketting en cassette toch om zo’n 5000 km vervangen. Dan maak ik wel alles een keer goed schoon.
Laatst gewijzigd door velopierre op 10 nov 2019 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Domane 2.3

jberends
Forum-lid

jberends 10 nov 2019 19:21

Als ik hybride en lease in 1 zin lees, denk ik gelijk ook aan een fiets met electro ondersteuning. Zelf heb ik gekozen voor de Giant Prime E+. Ik heb op veel van die fietsen gezeten, waaronder de kalkhof (leve megafietsenwinkels, waar alles staat en je ze sans rancune kunt proberen.) Ik vond de Giant Prime zelf iets sportiever zitten dan de 'hybrides' in de links van de TS. Zeker als het stuur wat lager is ingesteld. Fiets heeft ook verende voorvork (monoshock) en zadelpen. Ik doe dagelijks tussen de 8 en 10 (ligt eraan waar ik zin in heb, zegmaar linksom of rechtsom om de plas / door het bos) en de fiets rijdt heerlijk.

Ik lees nu pas de rest van het topic en het is wel een totaal andere prijs categorie dan de ca 900-1200 EUR waarover we het hebben in het topic. Over onderhoud, ik heb nog nooit onderhoud gepleegd eraan in de afgelopen 1000 km. Misschien 10 minuten afgelopen jaar. En dezelfde fiets van mijn vrouw ook niet. Geen centje pijn. Maar moet wel voor 1e beurt naar de FM binnenkort.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 10 nov 2019 20:43

Ik twijfel nu tussen:
https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H
En
https://www.giant-bicycles.com/nl/anyto ... --gb--2020

(Beide niet zwart. Ik gruwel van een zwarte fiets.)

Ofwel een belt versus een ketting. 8speed naaf versus derailleur.
Zelf schat ik koga wat hoger in dan giant maar het kan ook zijn dat ik dan gewoon in marketinggeleuter trap.
De prijs voor de koga is in mijn geval niet zo heel veel hoger omdat mijn werkgever er tussenzit en de fiscus meehelpt. Dat is daarmee niet van doorslaggevend belang.

gene
Forum-lid

Gebruikersavatar gene 10 nov 2019 22:51

Koga is fijner afgewerkt oa geïntegreerde kabels, naafdynamo. (maar Koga heeft het imago van "fiets voor oudere mensen" :) Kwalitatief moet de Giant niet onderdoen, heeft zelfs XT onderdelen voor een scherpe prijs. Jij zal uiteindelijk de knoop moeten doorhakken: naaf- of derrailleurversn.

jberends
Forum-lid

jberends 11 nov 2019 06:56

Koga is gewoon duur. De afwerking (schuren van de lasrupsen op het frame) kan dan beter zijn ofzo maar altijd duurder. De giant heb je ook met naaf (CS versie, check de site). Die is onderhoudsarmer. Bij de giant gaan ook alle kabels door het frame en heb je smooth welds.

Plaats reactie