Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Ronde van Vlaanderen 2020

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 29 mar 2022 11:12

Ik heb er veel zin in! Ik rijd de 257 km vanuit Antwerpen. Dat wordt best pittig denk ik daar mijn langste afstand ooit 180 km is. En ik ben heel benieuwd hoe het is over kasseien (nog geen ervaring mee anders de goedgelegde Noord-Hollandse straatjes).

Ik heb nog wel wat vraagjes:
- Is het verstandig om de bandendruk aan te passen om goed over de kasseitjes te gaan? En zo ja hoeveel ongeveer?
- zijn er nog bepaalde klimmetjes waar je echt tijdig voor het opdraaien moet terugschakelen naar je binnenblad? Ik wil graag voorkomen om af te stappen.

i-mac

i-mac 29 mar 2022 11:23

Als er doorkomen aan is, de Koppenberg op een kleiner verzet. Aan de voet van de Paterberg vooraan kleiner schakelen.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 29 mar 2022 14:28

Precies. Belangrijkste moment om te anticiperen en kleiner te schakelen is de haakse bocht voor de Paterberg.

Om de een of andere reden is het op de Koppenberg (bijna) altijd druk en loopt het vast. Zeker als de kasseien nat zijn is de kans groot dat je er een stukje moet lopen omdat er voor je iemand zijn capaciteiten overschat heeft.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 29 mar 2022 15:09

Top, dank! Dan zet ik die even in de fietscomputer.

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 29 mar 2022 15:22

marksi schreef: 29 mar 2022 11:12 Ik heb er veel zin in! Ik rijd de 257 km vanuit Antwerpen. Dat wordt best pittig denk ik daar mijn langste afstand ooit 180 km is. En ik ben heel benieuwd hoe het is over kasseien (nog geen ervaring mee anders de goedgelegde Noord-Hollandse straatjes).

Ik heb nog wel wat vraagjes:
- Is het verstandig om de bandendruk aan te passen om goed over de kasseitjes te gaan? En zo ja hoeveel ongeveer?
- zijn er nog bepaalde klimmetjes waar je echt tijdig voor het opdraaien moet terugschakelen naar je binnenblad? Ik wil graag voorkomen om af te stappen.
Uiteraard zal een lagere bandenspanning helpen gezien het aanzienlijke aantal kasseikilometers. Maar zonder gewicht / setup is daar heel weinig over te zeggen. Als je nu bv.7-8 bar in je banden pompt heb je zeker marge.

Qua klimmetjes zul je niet vaak je buitenblad nodig hebben. Schakel dus tijdig terug. Enkel de Paterberg komt heel abrupt na een snelle afdaling. Deze nemen ze op deze manier in elke koers, maar wel handig als je dat vooraf wat ingeprent hebt en wat voorzichtig blijft.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 mar 2022 15:26

Ga ervan uit dat de Koppenberg grotendeels te voet zal zijn. Niet omdat je er zelf niet op geraakt maar omdat het te druk is.

Ik heb zowel met de TCR (25mm Speci S-works bandjes) als met de gravelfiets (28mm Schwalbe One tubeless) gereden, telkens op dezelfde druk als anders. De 28mm bandjes (op lagere druk zoals ik altijd met die bandjes rijd) waren wel wat comfortabeler (duh ;-) ) maar ik ben met geen van beiden ooi lek gereden op de stenen (of op het asfalt)

Ik vond (met beide fietsen) de kasseien van de Mariaborrestraat het lastigste, het eerste stuk is stevig bergaf waar je tegen de 50km/u zit. Als er dan wat volk rond je zit, is dat alles behalve comfortabel.

En in het gootje kruipen waar het kan, deed ik ook :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 29 mar 2022 16:04

Haha, mooi!

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 29 mar 2022 17:42

TL@ schreef: 29 mar 2022 15:26 Ik vond (met beide fietsen) de kasseien van de Mariaborrestraat het lastigste, het eerste stuk is stevig bergaf waar je tegen de 50km/u zit. Als er dan wat volk rond je zit, is dat alles behalve comfortabel.
Klopt. Hetzelfde met de Haaghoek, maar die zit er denk ik niet in. Zeker als er mensen om je heen zitten die zelden of nooit kasseien rijden is het goed oppassen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 mar 2022 20:12

Juist niet door de gootjes, dan heb je voor niets 130€ afgetikt. Gewoon midden over de rug 😎

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 29 mar 2022 20:39

Tot aan de Muur meesurfen in groepjes, kan overigens erna nog. Muur is typisch zo een plaats waar vooral de drukte er kan voor zorgen dat je plots kleiner moet. Zoals de Pater. Koppenberg kan je normaal ook rondrijden - staat aangegeven. Zou ik doen want anders wandel je toch. Soms word je ook maar gelost in groepjes over de Koppenberg.

Druk - volledige gerden met 5-5,5 op 25mm zonder problemen. De meeste kasseien vallen best mee, niet te vergelijken met Roubaix.

Qua eten geef ik ook voorkeur aan eigen voeding zeker de eerste helft. Op deze route teouwens bakkers genoeg waar je kan stoppen voor rijsttaartjes etc.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 mar 2022 22:31

Hoe zit het trouwens met kleine bagage die je mag meegeven, is die op iedere stopplek bereikbaar?

i-mac

i-mac 30 mar 2022 08:40

galileo2 schreef: 28 mar 2022 22:11 Iemand enig idee van het aantal inschrijvingen?
Dit jaar niets over terug te vinden. Wel kon je tot op gisteren nog steeds inschrijven.

Plaats reactie