Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

fietstrainer en cassette vraagje

djonathaninjo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2019 13:25

djonathaninjo 22 okt 2019 19:28

Ik heb een specialized tarmac pro disc 2019 met een shimano ultegra DI2 R8050 GS medium range achterderailleur + schijfremmen en achteraan steekas 12x142 true axel.

ik zou graag de volgende fietstrainer kopen op de futurumshop:
ELITE DIRETO X FIETSTRAINER
Hierbij is een 11 speed cassette geleverd van shimano.

Als ik mijn achterwiel eruit neem, en deze op de nieuwe fietstrainer plaats. Is de cassette niet hetzelfde als deze op mijn fiets. Moet dan telkens de DI2 opnieuw ingesteld worden als ik van gewoon op de weg rij, mijn fiets terug op de fietstrainer plaats?

Of moet ik daar geen rekening mee houden?

ik denk namelijk dat die 11 speed die ik op de fietstrainer zou meekrijgen niet helemaal dezelfde zal zijn als mijn huidige 11 speed verdeling op de fiets. De DI2 die weet dat niet en dan kan ik op mijn fietstrainer misschien niet goed schakelen. Of zie ik dit verkeerd?

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 01 nov 2019 23:09

Afhangend van de vertanding van het cassette zal dit inderdaad impact kunnen hebben, ik raad zelf aan om gewoon het cassette los te halen met de bijbehorende sleutels. Kost amper tijd maar zorgt wel voor optimale performance in mijn ogen. Ook kan een eventueel al wat versleten ketting dan geen impact hebben op een nieuwe cassette.
Ik weet niet hoe bekend je bent met trainers.. mocht je met je schijfrem fiets op een trainer gaan dan raad ik aan een bleedblock of dergelijk in de remhoef te doen zodat je zuigers niet tegen elkaar komen...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 nov 2019 15:53

In principe hoef je de achterderailleur niet opnieuw af te stellen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 nov 2019 10:49

flowik schreef: 01 nov 2019 23:09 Ik weet niet hoe bekend je bent met trainers.. mocht je met je schijfrem fiets op een trainer gaan dan raad ik aan een bleedblock of dergelijk in de remhoef te doen zodat je zuigers niet tegen elkaar komen...
Ik zou een pad spacer gebruiken. Dan kun je de blokken laten zitten.
Bij bleedblock moeten die eruit.

Overigens zullen je zuigers er eerder uitvallen dan dat ze elkaar raken.

Plaats reactie