Over de wielersport en zijn beoefenaars.

regelgeving Tijdrijden/Triathlon

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 14 okt 2019 20:01

Mogelijk heb je hier wat aan:
https://www.uci.org/inside-uci/constitu ... /equipment
Voornamelijk de video in deze pagina, deze geeft instructie over hoe je de TT fiets moet meten en welke maten erbij horen... wil je het op papier:
https://www.knwunoord.nl/download/file/fid/328

De graden/hoek van je zadel meten kan gemakkelijk door een appje op je telefoon... je legt je telefoon erop en hij geeft een hoek aan. Mogelijk helpt dit je. (gebruik zelf deze: https://play.google.com/store/apps/deta ... l&hl=en_US )

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 15 okt 2019 09:21

@ Walter - bedankt.

Ik zal mijn fiets hier eens mee vergelijken tegen die tijd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 okt 2019 10:22

flowik schreef: 14 okt 2019 20:01 Mogelijk heb je hier wat aan:
https://www.uci.org/inside-uci/constitu ... /equipment
...
En zoals je leest loop je dan ook nog op de regels dat je enkel met UCI toegelaten materiaal mag fietsen. Dus enkel frames, vorken en wielen die op de UCI lijst staan.
Minstes bij junioren wedstrijden heb ik daar nog niet weten op controleren.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 okt 2019 10:24

lunitic schreef: 14 okt 2019 18:58 Ok.. ik zal de setback nog eens nameten tegen die tijd en ga er nu maar vanuit dat het kantelen van het zadel op zich niet zo probleem is.
Was ik niet duidelijk?
Kantelen mag TIJDENS DE SETBACKMETING in vastgelegde mate.
Is de setback geaccepteerd, dan mag het zadel vertikaal zetten als je dat fijn vind.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 okt 2019 10:32

Nee, zadel mag maximaal 3 graden afwijken van horizontaal. 5 cm setback is niet in alle gevallen van toepassing, bij kleine renners en rensters mag je tot 0 cm gaan, maar dan mag het stuur weer 5 cm minder uitsteken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 okt 2019 10:45

Volgens flowik zijn document controleren ze in Nederland niet op de zadelhoek.

In Belgisch documenten die 3 graden Maar de UCI praat dan weer over 9 graden....

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 15 okt 2019 21:48

walter- schreef: 15 okt 2019 10:45 Volgens flowik zijn document controleren ze in Nederland niet op de zadelhoek.

In Belgisch documenten die 3 graden Maar de UCI praat dan weer over 9 graden....
Eigenlijk nu al verschillende keren in clubcompetitie tijdritten en dergelijk. De fiets laten meten en er is nooit controle geweest op zadelhoek. Vaak gaat er een waterpas op en dan is het wel ok.
Maar nooit een precieze hoek, waar ze vaak gefocust op zijn is de afstand van het zadel/shifter. 9/10 keer kan je je eruit lullen door te zeggen dat je bijv. 1.80 bent en je shifters 5cm verder uitsteken want anders komen je ellebogen tegen je knieën terwijl je maar 1.75 bent, ze gaan je echt niet ter plekke opmeten. Dus als het geen extreme hoek is kan je er mee weg komen. Maar onthoud wel dat als je op een NK of dergelijk komt je gewoon de sjaak bent, want daar hebben ze wel aandacht voor je lengte materiaal etc.

Echter vraag ik mij af waarom je je zadelhoek wil veranderen, ik ga er vanuit dat je een normaal zadel gebruikt samen met een los opzetstuur? Mocht dat zo zijn zorgt een triathlon/tijdrit specifiek zadel ervoor dat je meer naar voren kunt zitten en in theorie dus dieper, uit ervaring kan ik vertellen dat dat ook wat zadelpijn oplost...

Klopt inderdaad dat ze niet op materiaal checken bij kleine wedstrijden puur omdat ze dan in tijdsnood raken. Bij wedstrijden als het NCK word de fiets helemaal niet meer gecheckt wat een schande is in mijn ogen. Materiaal en dergelijke word goedgekeurd als je maar geen rare fratsen als karton in je achterwiel stopt etc.

UCI=leidend zo simpel is het gewoon. Mochten ze anders denken erover pak je de video & website er bij...
De UCI praat over dat het verschil tussen het hoogste punt van het zadel aan de achterkant en het laagste punt aan de voorkant nooit +9 graden of -9 graden mag zijn.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 okt 2019 08:48

Allemaal zeer gedetailleerd en interessant, maar waarom zijn al deze regeltjes er?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 okt 2019 11:18

Om de boel zoveel mogelijk gelijk te houden, iedereen dezelfde “omstandigheden”
Do or don’t, there is no try

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 okt 2019 12:14

Met omstandigheden heeft het niks te maken, zonder regels zou er in supermanhoudingen of nog extremer worden gereden , het zou een expirimenteerslag worden zoals in de jaren '90 met het wereldurrecord.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 okt 2019 12:18

De aanhalingstekens in combinatie met de context waarin de vraag gesteld wordt wijst toch duidelijk op de impliciete betekenis van het gebruikte woord omstandigheden.
Do or don’t, there is no try

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 18 okt 2019 22:00

@ Door - De reden waarom ik met een schuin staand zadel zou willen fietsen is dat dit mij goed is bevallen tijdens de laatste triathlons die ik gedaan heb,

In de voorbereiding van de triathlon was ik mijn tijdritpositie aan het testen met idd een opzetstuur. En toen merkte ik dat ik in eerste instantie niet lekker zat. Eerst heb ik toen mijn zadel gekanteld en dat was al beter. Daarna het zadel ook wat hoger gezet en toen was het helemaal prima.

Plaats reactie