Pagina 1 van 3
Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 04 okt 2019 15:38
door ckeckin
Ben mij aan het oriënteren naar een nieuwe racefiets.
Op de oude racefiets zit een triple, met achter een 10 speed cassette.
De racefiets die ik op het oog heb heeft een compact met een 11 speed cassette.
Ik fiets toch wel regelmatig in de Franse alpen, waar ik de triple altijd heb gebruikt, hoe gaat mij zo'n compact met een 11 speed bevallen ?
Wat zijn hierin de adviezen ?
Alvast bedankt.
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 04 okt 2019 15:42
door TL@
Ik ben jaren geleden van 3x10 naar 2x11 gegaan. Met een 50-34 en achteraan een 11-34 (of 11-32) heb je ongeveer dezelfde verhoudingen. Ik heb die overstap probleemloos gedaan en nooit terug gewillen naar de triple.
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 04 okt 2019 15:47
door ckeckin
Thx TL@
Nieuw fiets is uitgerust met een Cassette Shimano 105, 11x34 , Crankset Shimano Ultegra, 34/50
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 04 okt 2019 16:17
door Racemuis
Dan kom je overal heel makkelijk boven.
Ik heb 11/32 en 50/34 en heb in principe ook altijd nog wel over. Dus met een minimaal verzet van 1,0 kom je zeker boven. Het zal me niks verbazen als het lichtste bij je compact hetzelfde of zelfs zwaarder is.
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 04 okt 2019 16:40
door TL@
ckeckin schreef: ↑04 okt 2019 15:47
Thx TL@
Nieuw fiets is uitgerust met een Cassette Shimano 105, 11x34 , Crankset Shimano Ultegra, 34/50
Dat gaat dan een makkelijke overgang zijn

Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 05 okt 2019 10:48
door Oppbogga
Heb jaren geleden ook getwijfeld bij de overstap naar compact maar achteraf heb ik daar geen enkele nadeel van ondervonden.
50*34 en 11-32.
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 05 okt 2019 11:58
door walter-
Het hangt er vanaf wat er nu op je triple zit wil je kunnen vergelijken: is het kleinste verzet een 30-23 of een 28-30?
Het de verhouding die telt.
Als je nu 34-34 kan rijden is dat een kleiner verzet dan 99% van triples die ooit op de markt gekomen zijn.
Dus klimmen wordt geen probleem.
Wel is het wel eens een probleem om rustig op het vlakke te rijden zonder te schuine kettinglijn met een compact.
Rond 30 per uur zit je soms ofwel klein-klein te rijden danwel groot-groot.
Thuis ben je dan soms beter af met bv een 14-28 cassette.
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 05 okt 2019 12:10
door sge
walter- schreef: ↑05 okt 2019 11:58
Het hangt er vanaf wat er nu op je triple zit wil je kunnen vergelijken: is het kleinste verzet een 30-23 of een 28-30?
Het de verhouding die telt.
Als je nu 34-34 kan rijden is dat een kleiner verzet dan 99% van triples die ooit op de markt gekomen zijn.
Dus klimmen wordt geen probleem.
Wel is het wel eens een probleem om rustig op het vlakke te rijden zonder te schuine kettinglijn met een compact.
Rond 30 per uur zit je soms ofwel klein-klein te rijden danwel groot-groot.
Thuis ben je dan soms beter af met bv een 14-28 cassette.
Gewoon die 34 voor een 39 vervangen op het vlakke kan met de zelfde ketting, klusje van niets.
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 05 okt 2019 12:13
door Hanz Bé
Racemuis schreef: ↑04 okt 2019 16:17
Dan kom je overal heel makkelijk boven......
Zo een leuke, maar weinig realistische uitspraak!
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 05 okt 2019 12:32
door walter-
sge schreef: ↑05 okt 2019 12:10
...
Gewoon die 34 voor een 39 vervangen op het vlakke kan met de zelfde ketting, klusje van niets.
[/quote]
Idd; of zelfs een 42t steken als kleine blad.
Het schakelen gaat eens zo makelijk;-).
Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 05 okt 2019 18:30
door patrickvb
Walter heeft heimwee naar 52/42?

Re: Nieuwe fiets, van triple naar compact
Geplaatst: 05 okt 2019 19:30
door sge
walter- schreef: ↑05 okt 2019 12:32
sge schreef: ↑05 okt 2019 12:10
...
Gewoon die 34 voor een 39 vervangen op het vlakke kan met de zelfde ketting, klusje van niets.
Idd; of zelfs een 42t steken als kleine blad.
Het schakelen gaat eens zo makelijk;-).
[/quote]
42 naast een 50 is niet zo nodig lijkt mij, schakelen zal het vast wel, maar over tandwiel verhoudingen en schakel "comfort" wordt door de meesten meer gelult dan er echt mee wordt gereden.
Ultegra 39_50 of 34_50 met dezelfde ketting schakelt probleemloos.