Stack en Reach, Doe ik het juist?
Hoi allen,
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor misschien een andere fiets. Nu ben ik mij een beetje aan het verdiepen in de stack en reach en wil even toetsen of ik het juist heb:
Wanneer je een spacer (van bv 1 cm) plaatst, dan neemt de stack ook toe met 1 cm?
Wanneer je een stuurpen van 1 cm meer neemt, dan neemt de reach ook +/- met 1 cm toe (even afhankelijk of je stuurpen horizontaal staat of iets omhoog/naar beneden. In dat geval zal je stack ook minimaal afnemen/toenemen?
Klopt mijn beredenering?
Dank alvast!
Groet,
Chris
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor misschien een andere fiets. Nu ben ik mij een beetje aan het verdiepen in de stack en reach en wil even toetsen of ik het juist heb:
Wanneer je een spacer (van bv 1 cm) plaatst, dan neemt de stack ook toe met 1 cm?
Wanneer je een stuurpen van 1 cm meer neemt, dan neemt de reach ook +/- met 1 cm toe (even afhankelijk of je stuurpen horizontaal staat of iets omhoog/naar beneden. In dat geval zal je stack ook minimaal afnemen/toenemen?
Klopt mijn beredenering?
Dank alvast!
Groet,
Chris
Ja in de basis heb je gelijk. Althans. Je kan inderdaad je stack en reach compenseren met respectievelijk spacers en stuurpen lengte. Door de hoek van de vork, de hoek en stand van de stuurpen heb je vaak bij elke aanpassing ook op de andere dimensie een klein verschilletje (Bij 1 spacer erbij, komt je stuur net even dichterbij, en bij een langere stuurpen komt het stuur ietsje hoger). Met wat gePythagoras kan je de invloed daarvan berekenen.
Stack en reach is een goede ontwikkeling geweest. De volgende stap is het publiceren van gegevens over de stack en reach naar de shifters toe. Daarmee neem je ook de verdere opbouw van stuurpen en stuur mee.
Stack en reach is een goede ontwikkeling geweest. De volgende stap is het publiceren van gegevens over de stack en reach naar de shifters toe. Daarmee neem je ook de verdere opbouw van stuurpen en stuur mee.
Leuke website om het plaatsen van spacer en andere stuurpennen correct uit te rekenen:
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Supersite voor berekening aantal spacers en stuurpenlengte:
https://app.velogicfit.com/frame-comparison
https://app.velogicfit.com/frame-comparison
Vraagje,
wanneer er op deze geometrie-sites vermeld staat: "stem -6", dus minus 6, betekent dit dan dat de stuurpen naar beneden toe afbuigt, of net naar boven ?
Ik begrijp uiteraard dat je de stuurpen ook kan omdraaien, maar in functie van het berekenen van de juiste zitposities op deze sites, had ik dit graag geweten.
dank je,
K
wanneer er op deze geometrie-sites vermeld staat: "stem -6", dus minus 6, betekent dit dan dat de stuurpen naar beneden toe afbuigt, of net naar boven ?
Ik begrijp uiteraard dat je de stuurpen ook kan omdraaien, maar in functie van het berekenen van de juiste zitposities op deze sites, had ik dit graag geweten.
dank je,
K
Even dit topic weer omhoog halen met een vraag. Wanneer ik 2 verschillende frames heb (2 verschillende merken), met dezelfde stack en reach, zit ik dan ook precies hetzelfde (mits stuurpen/zadel etc gelijk staat). Ik denk van wel, waarom heb je anders stack en reach .
De reden vd vraag, ik zie soms best verschillende maten in frames, maar wel met dezelfde stack/reach. Bv een bovenbuis waar 1 cm verschil in zit terwijl de reach gelijk is. Ik ben mij aan het orienteren op een andere fiets en dit maakt het vergelijken wat makkelijker .
Dank alvast!
Groet,
Chris
De reden vd vraag, ik zie soms best verschillende maten in frames, maar wel met dezelfde stack/reach. Bv een bovenbuis waar 1 cm verschil in zit terwijl de reach gelijk is. Ik ben mij aan het orienteren op een andere fiets en dit maakt het vergelijken wat makkelijker .
Dank alvast!
Groet,
Chris
Niet helemaal. Twee frames met identieke reach kunnen verschillen qua "effectieve" bovenbuislengte. Het verschil wordt veroorzaakt door de hoek van de staande buis. Naarmate je zadel hoger staat, worden de verschillen groter.
In mijn geval betekent een hoek van 72 in plaats van 73 graden dat het midden van mijn zadel ca. 15mm verder achter de trapas uitkomt. Je kunt je er dus lelijk op verkijken!
Over het algemeen zijn die verschillen niet heel groot tussen racefietsen. Echter, tussen fietssoorten (racefiets, mtb, cx, gravel bike) kunnen de verschillen qua zitbuishoek wel aanzienlijk zijn.
In mijn geval betekent een hoek van 72 in plaats van 73 graden dat het midden van mijn zadel ca. 15mm verder achter de trapas uitkomt. Je kunt je er dus lelijk op verkijken!
Over het algemeen zijn die verschillen niet heel groot tussen racefietsen. Echter, tussen fietssoorten (racefiets, mtb, cx, gravel bike) kunnen de verschillen qua zitbuishoek wel aanzienlijk zijn.
t.a.f.k.a.e.h.
Dank voor de uitleg. Ik dacht al dat het te maken had met de hoek van de staande buis. Dan zal ik daar ook even op moeten letten. En het viel mij dus idd op door de verschillen in lengte vd effectieve bovenbuizen. En mijn zadel staat redelijk hoog aangezien ik 189cm ben .
Zo ben ik weer wat wijzer geworden in elk geval.
Zo ben ik weer wat wijzer geworden in elk geval.