Ik heb een oude atb omgebouwd met een racestuur, mechanische remmen en ultegra shifters omgebouwd tot gravelbike. Het achterwiel heb ik opnieuw gericht. omdat er een flinke slag in zat en ik eens wilde experimenteren. Dus de spanning van de spaken af gehaald en helemaal opnieuw op spanning gezet. Het wiel is mooi recht dus zonder slag. het wiel staat nu niet recht achter de zitbuis als ik naar beneden kijk. Ook in het frame staat het wiel meer naar de non-drive side.
Nu vroeg ik me af of ik dus de drive-side vlakker moet maken om het wiel weer centraal te krijgen ? Maw moet een wiel altijd centraal in het frame staan en recht achter de zitbuis staan ?
Wiel altijd recht achter de zitbuis ?
Ja, tenzij je een asymmetrisch frame hebt (zoals Cannondale soms) maar dat is hier niet van toepassing. Het achterwiel zelf is assymetrisch; de hub offset aan de drive side is kleiner dan die aan de non-drive side. Hierdoor staan de DS spaken in een steilere hoek. Als je de spaken van de DS en NDS op dezelfde spanning zou zetten, dan wordt je velg door deze asymmetrie teveel naar de NDS getrokken. Concreet moet je de DS op maximale spanning zetten (meestal 1200 N) en dan de spanning aan de NDS zodanig afstellen dat de velg mooi in het midden staat. Deze spanning kan soms maar 50-60% bedragen van de spaakspanning aan de DS.
Wielen die niet sporen = zwaarder trappen.
Vermoedelijk moet je wiel terug gecentreerd worden.
Bij het spaken kan je je wiel een paar mm naar links of rechts zetten.
Het moet op de goede plaats komen (Maar ik pas hoe je dat juist doet....).
Walter
Bij het spaken kan je je wiel een paar mm naar links of rechts zetten.
Het moet op de goede plaats komen (Maar ik pas hoe je dat juist doet....).
Walter
Ik gebruik een oude voorvork als standaard dus een spaakspanningsmeter of centreerboog heb ik niet. Zoals ik al zei, ben aan het experimenteren.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
nippels aan de aandrijfzijde aandraaien en aan de niet-aandrijfzijde losdraaien (in stapjes), net zolang totdat de velg mooi in het midden van de achtervork staat
Website: https://www.maatwielen.nl
de voorvork is smaller dan de achterbrug. Dus de voorvork work 'opengeduwd' als je het wiel erin stopt. Maar dat gebeurt daarom niet symmetrisch. Probeer eens te kijken hoe onsymmetrisch je voorvork is als je het achterwiel erin stopt.
Zelfs als geen specifiek materiaal hebt kan je dat bij het bouwen/reparen wiel checken of het gecentreerd is. Bijvoorbeeld met wat muntjes of spacers. Het wiel aan twee kanten op iets laten rusten en dan de afstand tot de locknut meten. Dan wiel omdraaien. Zie afbeelding. (je moet wel meten t.o.v. de locknut en niet de as zoals op de foto). De afstand moet dan langs beide zijden even groot zijn.
OF het wiel om beurten juist en verkeerd om in het frame steken en afstand naar seatstay meten.
Stapsgewijs bijstellen totdat afstand in beide gevallen gelijk is.
Stapsgewijs bijstellen totdat afstand in beide gevallen gelijk is.
Als je de spanning aan de ds reeds in het begin op 1200N zet en je begint dan de nds aan te trekken tot de velg gecentreerd is (bijvoorbeeld 700N), hoeveel newton meet je dan aan de ds?