N+1 of “one rig to rule them all?”
Geplaatst: 24 aug 2019 15:38
Advies of ervaringen gevraagd.
Sinds ruim 10 jaar rijd ik op de mtb en racefiets. Zelf vind ik dat ik goed (hard) kan fietsen.
Op dit heb ik een goede canyon aeroad maat M met ultegra (mechanisch) en velgremmen waarmee ik bijna alles doe. Zomer, winter, regen, zon, goede wegen, slechte wegen, kasseien, bergen enz. Geen offroad, ijs of gravel. Ik ondervind bijna nooit problemen. Als het donker en koud, slecht weer is dan zet ik hem binnen op een weerstands trainer binnen.
Qua geometrie zou ik een stack en reach van 57 om 39 moeten hebben, dus de aeroad is 1,5 cm te laag. De ruim 73 graden zitbuis en balhoofd vind ik fijn.
Voordelen van de huidige fiets vind ik:
De stijfheid met sprinten,
het gevoel dat ik gemakkelijk ruim 40km/u kan fietsen,
Het scherp sturen in de bochten,
Wielwissels,
Reparatie en vervangingskosten van onderdelen,
Het zelf kunnen onderhouden,
Nadeel,
Tot 25mm banden,
Lage wielen zien er niet zo mooi uit,
Alu remrand op winter, slechtweer, (daal)wielen.
Op den duur ben ik toe aan vervanging:
Staal of carbon:
Ik vind een stalen frame van bijvoorbeeld stjoris cycles of singlebe er erg mooi eruit zien,
Een canyon ultimate sl omdat de geometrie daarvan mij goed past en met ultegra kost dit niet teveel.
Disc of velg rem.
Disc is +600gram en €.
-Van de velgrem vind ik de greep iets mooier.
-Van disc heb ik het idee dat je niet meer hoeft na te denken over je remrand en de omstandigheden waarin je fietst. Nu zou ik voor die enkele keer in de Dolomieten alu wielen mee nemen. De rest kan gewoon op carbon. Voor die €600,- verschil kan je mooie alu wielen kopen.
-Afgelopen jaren heb ik maar een paar keer een bijna botsing of minder prettige afdaling in de bergen vanwege slechte remmen icm gribus weer gehad. Met disc was dit misschien iets minder geweest. Is die ervaring bij jullie ook zo?
-Velgrem blijft de komende 10 jaar nog wel.
Staal vs carbon canyon:
Ik zie mensen op een stalen fiets net zo hard meerijden, sturen en sprinten in de groep. Is er een verschil is rijeigenschappen tov carbon?
Zit er veel verschil tussen een ervaren bouwer zoals Alex van st joris vs een voor mij onbekende zoals Singlebe?
Wat zou het gewicht zijn van zo’n stalen frame?
Extra fiets naast de aeroad:
Een fiets voor slechte weersomstandigheden en bergen zou dan redelijk licht met schijfremmen en zo moeten zijn. Wat doe ik dan met die andere? Uiteindelijk rijd je toch op de fiets die je het fijnste vind en staat die andere te verstoffen. In mijn geval was dit zo omdat mijn goedweer fiets te duur was. Ik heb nu 1 fiets voor alles. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Kleur:
Henry Ford. Any color as long as it’s black. Ik geef niet zoveel om uiterlijk.
Budget:
Rond de €3000 vind ik goed genoeg. Ultegra onderdelen. Als het maar goed werkt en rond die prijs te vervangen is.
Het meeste neig ik naar 1 fiets voor alles die een lange tijd mee kan. Wat adviseren jullie en waarom?
Staal/carbon —> bij staal welke bouwer, waar moet ik op letten?
Disc/velgrem
Sinds ruim 10 jaar rijd ik op de mtb en racefiets. Zelf vind ik dat ik goed (hard) kan fietsen.
Op dit heb ik een goede canyon aeroad maat M met ultegra (mechanisch) en velgremmen waarmee ik bijna alles doe. Zomer, winter, regen, zon, goede wegen, slechte wegen, kasseien, bergen enz. Geen offroad, ijs of gravel. Ik ondervind bijna nooit problemen. Als het donker en koud, slecht weer is dan zet ik hem binnen op een weerstands trainer binnen.
Qua geometrie zou ik een stack en reach van 57 om 39 moeten hebben, dus de aeroad is 1,5 cm te laag. De ruim 73 graden zitbuis en balhoofd vind ik fijn.
Voordelen van de huidige fiets vind ik:
De stijfheid met sprinten,
het gevoel dat ik gemakkelijk ruim 40km/u kan fietsen,
Het scherp sturen in de bochten,
Wielwissels,
Reparatie en vervangingskosten van onderdelen,
Het zelf kunnen onderhouden,
Nadeel,
Tot 25mm banden,
Lage wielen zien er niet zo mooi uit,
Alu remrand op winter, slechtweer, (daal)wielen.
Op den duur ben ik toe aan vervanging:
Staal of carbon:
Ik vind een stalen frame van bijvoorbeeld stjoris cycles of singlebe er erg mooi eruit zien,
Een canyon ultimate sl omdat de geometrie daarvan mij goed past en met ultegra kost dit niet teveel.
Disc of velg rem.
Disc is +600gram en €.
-Van de velgrem vind ik de greep iets mooier.
-Van disc heb ik het idee dat je niet meer hoeft na te denken over je remrand en de omstandigheden waarin je fietst. Nu zou ik voor die enkele keer in de Dolomieten alu wielen mee nemen. De rest kan gewoon op carbon. Voor die €600,- verschil kan je mooie alu wielen kopen.
-Afgelopen jaren heb ik maar een paar keer een bijna botsing of minder prettige afdaling in de bergen vanwege slechte remmen icm gribus weer gehad. Met disc was dit misschien iets minder geweest. Is die ervaring bij jullie ook zo?
-Velgrem blijft de komende 10 jaar nog wel.
Staal vs carbon canyon:
Ik zie mensen op een stalen fiets net zo hard meerijden, sturen en sprinten in de groep. Is er een verschil is rijeigenschappen tov carbon?
Zit er veel verschil tussen een ervaren bouwer zoals Alex van st joris vs een voor mij onbekende zoals Singlebe?
Wat zou het gewicht zijn van zo’n stalen frame?
Extra fiets naast de aeroad:
Een fiets voor slechte weersomstandigheden en bergen zou dan redelijk licht met schijfremmen en zo moeten zijn. Wat doe ik dan met die andere? Uiteindelijk rijd je toch op de fiets die je het fijnste vind en staat die andere te verstoffen. In mijn geval was dit zo omdat mijn goedweer fiets te duur was. Ik heb nu 1 fiets voor alles. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Kleur:
Henry Ford. Any color as long as it’s black. Ik geef niet zoveel om uiterlijk.
Budget:
Rond de €3000 vind ik goed genoeg. Ultegra onderdelen. Als het maar goed werkt en rond die prijs te vervangen is.
Het meeste neig ik naar 1 fiets voor alles die een lange tijd mee kan. Wat adviseren jullie en waarom?
Staal/carbon —> bij staal welke bouwer, waar moet ik op letten?
Disc/velgrem