Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram 12 speed race casette op mtb

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2019 23:31

De splines op XDR zijn 1,5mm langer. De body zelf is volgens mij wel even breed. Andersom zou dus wel kunnen met een spacer maar nu zul je van body moeten wisselen.
Campagnolo Ultra Dork

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 07 aug 2019 00:19

Rob71 schreef: 05 aug 2019 13:47 De casette past wel hoor. Dat is het probleem niet. Maar volgens mij is het tandprofiel van race tov mtb iets anders. De race gebruikt ook flattop kettingen. Maar of dat tandprofiel anders is of niet, dat wil ik dus graag weten

Mvg Rob
De race gebruikt ''ook'' flattop, heeft de mtb dat ook dan? Ik heb hier namelijk een mtb met nx eagle maar geen flattop ketting.

Edit: Ik las je bericht verkeerd.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 aug 2019 00:49

Najieto schreef: 07 aug 2019 00:19 .....gebruikt ''ook'' flattop, heeft de mtb dat ook dan? Ik heb hier namelijk een mtb met nx eagle maar geen flattop ketting.
De X0 eagle ketting is wel flattop. Wat de meerwaarde is, is voor mij nog geheim.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 aug 2019 06:01

daniel1975 schreef: 06 aug 2019 15:15 Sunrace heeft een 11-36, geschikt voor 11sp ATB body. Prima alternatief.
Shimano heeft de HG 700-11 en 800-11 in 11-34t, passend op 10v body (en dus MTB) en met spacer ook op 11v racebody.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2019 07:34

Weer wat geleerd :-)
Zitten de laatste 3 aan elkaar vast geklonken?
Dan zou ik van 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 met twee losse chineese kransjes naar 11-12-13-14-15-17-19-23-27-30-34 kunnen gaan.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2019 08:38

Pollekes schreef: 06 aug 2019 13:49
daniel1975 schreef: 06 aug 2019 13:36 Is sram niet de enige mee hoor. Bij. Shimano heeft ook geen fatsoenlijke wegcassette voor 11sp op de atb.
Shimano en SRAM gaan echt geen speciale "weg" cassette maken voor op de MTB, de markt daarvoor is te beperkt (Nederland).

Als je een MTB inzet waarvoor hij ontworpen is (geen veredeld boswielrennen dus) heb je de range van de cassette echt wel nodig.
Shimano geeft met de nieuwe 12 speed groepen wel enige keus met de nieuw geïntroduceerde 10-45 cassette t.o.v. 10-51. Alleen jammer dat het verschil enkel in de 4 grootste kransen zit.

En tja dat boswielrennen is nu eenmaal wat het in het grootste deel van Nederland is zonder significant hoogte verschil. Ik zou liever ook dagelijks in de bergen rijden (dan zou ik veel vaker de MTB pakken), maar die hebben we hier nu eenmaal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 07 aug 2019 08:46

daniel1975 schreef: 07 aug 2019 07:34 Weer wat geleerd :-)
Zitten de laatste 3 aan elkaar vast geklonken?
Dan zou ik van 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 met twee losse chineese kransjes naar 11-12-13-14-15-17-19-23-27-30-34 kunnen gaan.
Ja dat kan dus vanaf een 11 speed. Dan draai je aan de binnenkant van de grootste drie net zo veel af dan de breedte van een tandwiel + spacer en dan heb je voldoende..

En ik ben het er niet mee eens dat elke serieuze mtb-er 50 tanden nodig heeft. Waarom heeft een 11 speed dan 46 tanden. Dan zou dat betekenen dat dit geen serieuze mtb casette is. Maar als je een 46 als grootste doet dan kun je wel de sprongen onderin wat kleiner houden. Ik vind shomano daar eerlijk gezegd meer rekening mee houden. Maar ik heb nu de agle dus die ga ik niet verwisselen.

Rob

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2019 08:50

klimmer schreef: 07 aug 2019 00:49
Najieto schreef: 07 aug 2019 00:19 .....gebruikt ''ook'' flattop, heeft de mtb dat ook dan? Ik heb hier namelijk een mtb met nx eagle maar geen flattop ketting.
De X0 eagle ketting is wel flattop. Wat de meerwaarde is, is voor mij nog geheim.
Nee de MTB 12speed kettingen zijn geen flattop iig niet de xx1 eagle die ik heb, dat is alleen de powerlink in de ketting.

Ik denk dat mogelijk flattop zorgt voor een stillere drivetrain. En ik denk dat een flattop ketting niet uitwisselbaar is omdat het bovenste derrie wieltje wel iets ander zal moeten zijn. Maar dat blijft bij denken ;)
De blijft de vraag nog of een eagle ketting werkt.

Ik denk wel dat de afstand tussen de kransen gelijk is, omdat de MTB en race AXS derrie,s uitwisselbaar zijn, dat heb ik ergens gelezen maar kan het niet meer vinden.
Ik zoek nog even naar het artikel........

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 aug 2019 13:38

daniel1975 schreef: 07 aug 2019 07:34 Weer wat geleerd :-)
Zitten de laatste 3 aan elkaar vast geklonken?
Dan zou ik van 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 met twee losse chineese kransjes naar 11-12-13-14-15-17-19-23-27-30-34 kunnen gaan.
hg700 is iets anders opgebouwd dan hg800, maar ook flink goedkoper. De 700 heb ik gebruikt. 3 op een spider. Ik dacht dat de 800 twee spiders heeft.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2019 14:35

Ik heb eindelijk een deel van de materialen om dit te kunnen testen.

Wat heb ik gemeten/getest

Ketting XX1 eagle 12speed MTB
5.25mm buitenmaat breedste schakel
2.25mm binnenmaat smalste schakel

Ketting RED 12speed road
5.05mm buitenmaat breedste schakel
2.15mm binnenmaat smalste schakel

Het valt op dat de buitenste platen van de ketting van de 12 speed road echt wel dun zijn. De ketting voelt heel smooth. Een andere nieuwe ketting voelt altijd een beetje stroevig. (kan de smering zijn natuurlijk)

Omdat ik nog niet de beschikking had over een XDR body voor de carbon Ti hubs heb ik het volgende gedaan.

AXS road derrie op de MTB gemonteerd in de standaard. Je kan dan niet de hele cassette schakelen omdat de derrie niet ver genoeg naar beneden kan om de 40,45 en 50T te schakelen.

Maar op 8 versnelling kreeg ik hem redelijk schakelend met de XX1 ketting. De Red 12 speed road ketting werkt niet op een XX1, hierboven staat de reden, hij is te smal voor de "wide" tanden op de "narrows" gaat het wel goed.

Het derrie wieltje van de RED derrie is ook narrow wide uitgevoerd! heb ik nog niet eerder gezien bij een road groep.

Helaas dus nog niet alleen de RED 12 speed cassette kunnen testen op de gehele XX1 setup. Ik heb het idee dat het moet gaan. Maar ik zou dan zeggen voor op de weg.

Even simpel rekenend. Je stelt hem perfect af op een van de twee middelste cassette kransjes, dan loopt de ketting maximaal 1mm uit het lood. Binnenkort (weekje of twee drie) heb ik ook een xdr body en ga ik verder testen.

Voor mijn doel, met de MTB op de weg en dan een beetje normale cassette bv de 10 33, waarvan ik dan de 10 en 33 niet gebruik en de 28 en 24 zelden, denk ik dat het wel gaat lukken, maar wil je hem vol inzetten voor MTB gebruik twijfel ik.

De XX1 cassette moet ik nog even opmeten, maar die moet nog even van het wiel af

wordt vervolgt!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2019 15:44

Net even kunnen testen

Setup:
XDR body op de carbon TI naaf gemonteerd
AXS 12speed cassette op het wiel en in de MTB
Ketting gewoon 12speed eagle

Wat is al dacht is ook zo. Op 10 versnelling loopt het prima als je de derrie in het midden afsteld en de B schroef goed instelt. Ik kreeg hem op de 10/33 cassette prima werkend op de vanaf 11 tm 28. De 10 loopt ook nog wel prima. Let wel op dat de begrens schoeven 1 slag indraait, wat weer overeenkomt met de totale 2mm die de cassette smaller is.

Op de 33 schakelen gaat ook prima, maar eraf kreeg ik hem niet goed je moet er dan ineens twee af, dan werkt het wel.

Voor gebruik op de weg, waar ik het voor wil doen. Kan het prima.
Ik zou het voor off road gebruik niet aanraden. Denk dat het met vuil/modder veel sneller problemen gaat geven. Ook zou ik persoonlijk een 10/33 nog te mager vinden, je zit je op de MTB dan wel echt suf te schakelen.

Het blijft gewoon jammer dat er geen Eagle 10 36 en 10 42 cassettes zijn met een MTB verloop, dus niet de eerste 6 kransen met 1 tandje maar meteen 2

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 04 apr 2020 22:07

Setup:
XDR body op de carbon TI naaf gemonteerd
AXS 12speed cassette op het wiel en in de MTB
Ketting gewoon 12speed eagle
Ik heb hier nog een vraag over. Ik had ook het idee opgevat om op mijn nieuwe MTB (boost) een XG-1270 12 Speed Cassette te plaatsen op een XDR hub samen met een SRAM Force eTap Rear Derailleur (AXS) en SRAM Eagle AXS Controller. Als dat op een gravelbike werkt, waarom dan niet op een MTB was mijn gedachte.
Ik zie het namelijk niet zitten om met die rare grote tandwielen te rijden, die ik nooit ga gebruiken.

Nu lees ik dat bij jou, dat dit niet werkt ? Dat begrijp ik niet. Waarom zou het niet werken.
De Derailleur zou het hele bereik moeten kunnen doen. Een punt zou kunnen zijn dat de kettinglijn niet helemaal gaat werken vandaar dat ik een boost frame heb gekocht. Hierdoor heb ik 3 mm extra aan de achterkant en dus ruimte bij de bracket om de kettinglijn goed te krijgen.
Wat zie ik over het hoofd. Hopelijk niets anders heb mij vreselijk vergist door een nieuw frame te kopen omdat ik AXS wil gaan schakelen zonder die grote cassettes.

Plaats reactie