Alles over vakanties op én met de fiets

Eerste keer vogezen

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 10 sep 2019 11:25

Je moet dan naar het westen, de andere kant op is vlak. Je hebt mazzel: de Champ du Feu is 1100 meter hoog en ligt praktisch om de hoek. Even snel gekeken, in een rondje van nog geen 50 km over de Col de Kienberg, Champ du Feu en de Kreuzweg, 1138 meter stijging.

patrickdo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:53

patrickdo 19 sep 2019 12:36

Als TS wil ik nog even een bericht achterlaten. Ik ben voor een midweek naar de Vogezen geweest. Mijn overnachtingsplek zat behoorlijk centraal (Husseren-Wesserling). Voor dag 1 een route op de garmin gezet. Begin ik blijkbaar na 4km al aan de grand ballon vanuit Moosch. Wat een stijgingspercentages en slecht wegdek. Een deel van 6km was meer een grindpad met slalommen om alle gaten heen. Daarna nog wat kleinere klimmen gedaan. Op dag 2 de auto gepakt richting planche de belles fille. Eerst een tocht gefietst van 55km met 1400hm om daarna de planche op te draaien. Gelukkig fietsend tot de top van de skipiste gekomen. De keutenberg is meer een verkeersdrempel vergeleken met dit. Daarna nog een stukje hard gelopen en de dag erna afgesloten met een hardlooptocht naar de top van de grand ballon. Gaaf om een keer gedaan te hebben :)

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 18 okt 2019 09:31

edwin01 schreef: 10 sep 2019 11:25 Je moet dan naar het westen, de andere kant op is vlak. Je hebt mazzel: de Champ du Feu is 1100 meter hoog en ligt praktisch om de hoek. Even snel gekeken, in een rondje van nog geen 50 km over de Col de Kienberg, Champ du Feu en de Kreuzweg, 1138 meter stijging.
Mooi fietsen. Heel rustige streek, Op rondje van 55km kon ik makkelijk 1600 hm beklimmen. Zat zelf in Barr (tussen Colmar en Straatsburg). Vandaaruit kun je de Mont Sainte odille van verschillende kanten op. Champ du Feu vanuit Villé was leuk en lang klimmen. 15 km aan 6%.

Enig minpuntje is soms wat minder wegdek en door de vele wijngaarden ook soms wat onverhard. Maar heel mooi om door te fietsen, zeker als je wat tussen de wijngaarden op en af gaat.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 29 jan 2021 23:31

Wij gaan met wat vrienden naar de Vogezen ook voor de eerste keer.
Heb wat lopen zoeken en kwam een interessante verblijfsplaats tegen in La bresse.
Mij leek dit wel een goede plaats, veel van de bekende cols liggen niet al te ver weg.
Is dat een goede plaats om te verblijven, of raden jullie andere plaatsen aan?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 30 jan 2021 07:51

La Bresse is prima qua ligging inderdaad als je de "bekende" cols wil beklimmen. Pak zeker ook een paar minder bekende klimmen mee... Voor een overzicht van cols in de Vogezen kan je deze lijst goed gebruiken. Als je helemaal naar beneden scrollt kan je via "Afficher la Carte" alle cols op een kaart bekijken.

Vanuit La Bresse is de klim naar de Grand Ventron de moeite waard. Niet het allerbeste asfalt maar mooie klim door het bos. Boven zit een goede Auberge met terras (prachtig uitzicht), wel contant geld meenemen (sowieso verstandig in de Vogezen).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 jan 2021 08:44

Prima standplaats,als het meezit gaan wij er weer heen 4 dagen eind Juni.
Wil de Grand Ballon onder de 60 min. rijden vanaf Willer sur thur.
Laatst gewijzigd door nijkie op 30 jan 2021 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jan 2021 09:07

Afgelopen najaar met de buurmannen heen geweest voor een lang weekeind en 2 weken later is mevr Woefdram er met de roeivriendinnen ook naartoe gegaan. Prima uitvalsbasis, heel veel goede routes zijn mogelijk zonder al teveel overlap of doorgaande hoofdwegen.

Kwa restaurantjes was het dun gezaaid, maar volgens mevr Woefdram hadden we niet goed gezocht. Hotel Ibis met mogelijkheid om de fietsen in de onderliggende parkeergarage te stallen. De hoogtemeters gaan hard daar, vanuit La Bresse heb je weinig loze aanrijkilometers, tenzij je toch zoals wij per se de Planche des belles Filles wilt doen op je slotdag, maar daar rij je dan beter eerst met de auto naartoe en na afloop rechtstreeks terug naar huis.

Racemuis
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jul 2019 11:40

Racemuis 18 jul 2022 14:24

Ik schop even een ouder topic omhoog omdat ik het zonde vind om hiervoor een nieuwe topic aan te maken; ik heb een vraag over planche des belle filles.

Ik heb deze beklimming afgelopen september gedaan met veel mist. Bovenop de super planche konden we maximaal 5 meter voor ons uit kijken waardoor we snel weer zijn afgedaald tot tussen de bomen. Beneden gekomen twijfelden we echter of we het laatste stuk goed zijn gereden. Reden hiervan is dat wij alleen te voet konden afdalen (klimmen ging nog net, maar dalen zeker niet) aangezien het met de fiets onmogelijk was doordat er alleen maar kiezels liggen. Ik weet dat men over gravel spreekt, maar in onze ervaring was het gewoon grint.
Nu ga ik deze zomer op vakantie en kom weer redelijk langs de planche. Ik overweg nu om de klim nogmaals te doen (nu dus met zicht :) ). Als we echter wel de juiste weg hebben genomen en ik zodoende ook weer bijna een km naar beneden moet lopen, ga ik hiervoor de vakantie niet met een dag rekken.
Ik lees echter weinig over de afdaling.

Wat is jullie ervaring?

Coronafietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 sep 2020 21:33

Coronafietser 18 jul 2022 17:27

Recent op de planch geweest, je moet via dezelfde route weg naar beneden als naar boven. Komoot kan wel een weg aangeven via de andere kant, maar dat is een mtb pad. Vanuit le thillot zijn er 2 prima rondjes te tekenen met de planche als side step. Als je nog voor de vrouwen tour gaat is het helemaal makkelijk, dan staan de hekken er nog en kun je niet fout gaan ;)

Racemuis
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jul 2019 11:40

Racemuis 19 jul 2022 10:32

Bedankt voor je reactie. Kun je bevestigen dat afdalen op de racefiets niet te doen is?
Bij remmen is het schuiven over de kiezels.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 jul 2022 13:38

Afdalen is prima te doen zolang je zoals Coronafietser al zegt, je dezelfde weg afdaalt als waar je vandaan gekomen bent, gewoon asfalt. De profs hebben de afgelopen edities bovenop nog een extra 800m oid gravel +20% meegepakt, maar die zou je als gewone sterveling even kunnen laten voor wat het is.

En anders even met streetview of een routeplanner als Komoot het type wegdek checken.

Racemuis
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jul 2019 11:40

Racemuis 19 jul 2022 13:47

Wederom dank. Dan vermoed ik dat wij in de mist zowel naar boven als naar beneden het MTB pad hebben gehad. Naar boven kwamen we net, maar naar beneden lukte niet op de fiets. Dan zal ik het komende week nog maar een keer proberen :)
Top van de Super Planche ligt toch bovenaan de sleeplift?

Plaats reactie