Alles over vakanties op én met de fiets

Eerste keer vogezen

Gebruikersavatar
NiklosZ
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 apr 2009 15:33
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar NiklosZ 16 aug 2019 10:42

tatootje schreef: 01 aug 2019 09:36 Wij zijn een paar weken geleden in het Belgisch fietshotel Hotel du Lac des Corbeaux in La Bresse geweest, De fiets kan je hier veilig stallen, vriendelijke Belgische eigenaren, en een goed ontbijt en avond eten. En alle klimmen met naam in de buurt.

Ook nog een goed adres Les Creux in Fresse, met Nederlandse eigenaren, ook een aanrader deze zit wat dichter bij de La planche de Belle Filles.

Ik wens je veel plezier in de Vogezen, het is een fantastisch fiets gebied.
Helemaal eens met @Tatootje. Ik ben vorige maand een lang weekend geweest bij Hotel du Lac des Corbeaux. Je kunt gebruik maken van het hotel of de bijbehorende chalets du cycliste. Aardige eigenaren, goed ontbijt en leuke sfeer. Tijdens de TdF werd onder het genot van een speciaalbiertje 's avonds vaak met andere gasten Vive le Velo gekeken. Aanrader!
We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act, but a habit.

panguano
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2008 23:34

panguano 04 sep 2019 15:29

Vorige week 2 dagen in de Vogezen geweest. Eerder al eens op vakantie met het gezin, nu alleen om te fietsen. Na wat studiewerk een hotel geboekt in Breitenbach, ca 3 km van Munster. Prima uitvalsbasis voor diverse mooie klimmen, de beklimming van "Le Petit Ballon" begint zelfs midden in het dorp. Het hotel was "Maison d'Alice", prima hotel met halfpension. Zowel het dorpje waren erg rustig. Om goed te trainen voor de Alpen een prima gebied!!

hayes

hayes 04 sep 2019 20:27

Vlakbij Col de la Schlucht ook dan :winkthumb:
Ik vond de Petit Ballon helemaal geen leuke klim. Het asfalt is desastreus. Zekerbij het afdalen kan je gewoon geen snelheid halen. Continu remmen.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 07 sep 2019 21:55

Dat heb ik dan weer met de Schlucht. Superdrukke verbindingsweg tussen de Vogezen en de Elzas. Lijkt me niet echt ontspannen fietsen met al die vrachtwagens.. Persoonlijk rijd ik een pak liever omhoog richting de route des cretes over de parallel gelegen Feignes sur vologne bijvoorbeeld (komende van Xonrupt kant). Ook een mooie route om op de bergrug te komen overigens is via de col de Bramont.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 sep 2019 23:30

hayes schreef: 04 sep 2019 20:27 Vlakbij Col de la Schlucht ook dan :winkthumb:
Ik vond de Petit Ballon helemaal geen leuke klim. Het asfalt is desastreus. Zekerbij het afdalen kan je gewoon geen snelheid halen. Continu remmen.
De noord-kant afdalen is geen succes, maar met de andere kant is volgens mij toch weinig mis. Het is geen grote weg, dus je moet wel een beetje met beleid afdalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2019 01:28

dickygiovanni schreef: 07 sep 2019 21:55 Dat heb ik dan weer met de Schlucht. Superdrukke verbindingsweg tussen de Vogezen en de Elzas. Lijkt me niet echt ontspannen fietsen met al die vrachtwagens.. Persoonlijk rijd ik een pak liever omhoog richting de route des cretes over de parallel gelegen Feignes sur vologne bijvoorbeeld (komende van Xonrupt kant). Ook een mooie route om op de bergrug te komen overigens is via de col de Bramont.
Als je de Bramont helemaal neemt kom je niet op de bergrug zonder Le Markstein of de Grand Ballon op te fietsen. Ik denk dat je des Americains bedoelt. Dat is de afslag halverwege de Bramont. Ook een mooie, veel onbekendere klimt is de Route du lac de Blanchemer. Als afdaling vind ik die dan weer wat minder vanwege het wegdek.

La Sclucht valt overigens reuze mee met vrachtwagens is mijn ervaring. Het is in ieder geval een stuk prettiger dan de andere oost-west verbindingen in de hoge Vogezen (Bussang en Bonhomme).
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 08 sep 2019 09:26

De Schlucht is idd wel geen kleine weg, maar (in 2017 toch) perfect asfalt, brede weg en in november niet zo druk. Wil ik zeker in de toekomst nog eens beklimmen.

Afbeelding
Afbeelding

De Pett Ballon: even m'n Strava er bij gehaald en ik ben via de Noordkant afgedaald. Het wegdek was een lappendeken van opgelapt asfalt. Na verloop van tijd ontstaan daar dan rafelige kantjes aan. Ik heb de afdaling aan gemiddeld 33km/h afgelegd :mrgreen:

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 08 sep 2019 15:11

Ernie C. schreef: 08 sep 2019 01:28
dickygiovanni schreef: 07 sep 2019 21:55 Dat heb ik dan weer met de Schlucht. Superdrukke verbindingsweg tussen de Vogezen en de Elzas. Lijkt me niet echt ontspannen fietsen met al die vrachtwagens.. Persoonlijk rijd ik een pak liever omhoog richting de route des cretes over de parallel gelegen Feignes sur vologne bijvoorbeeld (komende van Xonrupt kant). Ook een mooie route om op de bergrug te komen overigens is via de col de Bramont.
Als je de Bramont helemaal neemt kom je niet op de bergrug zonder Le Markstein of de Grand Ballon op te fietsen. Ik denk dat je des Americains bedoelt. Dat is de afslag halverwege de Bramont. Ook een mooie, veel onbekendere klimt is de Route du lac de Blanchemer. Als afdaling vind ik die dan weer wat minder vanwege het wegdek.

La Sclucht valt overigens reuze mee met vrachtwagens is mijn ervaring. Het is in ieder geval een stuk prettiger dan de andere oost-west verbindingen in de hoge Vogezen (Bussang en Bonhomme).
Ik vond de Bonhomme druk in de zomer maar een stuk minder dan Schlucht. Eea is duidelijk nogal een momentopname. Dat het in november veel beter is geloof ik wel.

Vwb de Bramont heb je gelijk. Je fietst het grootste deel van de klim naar boven en kunt er dan af en nog 4 km omhoog de route des cretes op.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 sep 2019 20:05

Het Noorden van de Vogezen (tussen Colmar en Saint-Dié-des-Vosges) is erg ondergewaardeerd. Rustige weggetjes. Leuke onbekende cols, zoals de Col du Donon. Mooie doorsteekjes naar het Rijndal en dan een keer naar het Zwarte Woud.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 09 sep 2019 13:31

Nee_Nee schreef: 08 sep 2019 20:05 Het Noorden van de Vogezen (tussen Colmar en Saint-Dié-des-Vosges) is erg ondergewaardeerd. Rustige weggetjes. Leuke onbekende cols, zoals de Col du Donon. Mooie doorsteekjes naar het Rijndal en dan een keer naar het Zwarte Woud.
Zo mee eens! Ik heb zelf meestal Kaysersberg als uitvalsbasis en van daaruit kun je schitterende ritten maken over de Freland, Wettstein, Calvaire, Collet du Linge, Petit Ballon, Firstplan, Trois Epis, Schaentzel, Pre des Raves, Bagenelles, Bonhomme, Schlucht en nog veel meer........
Als iemand een keer in die buurt is: probeer de Chamont of de Bermont eens, onooglijke zijweggetjes van de D415 (afdaling van de Bonhomme richting Colmar), niet lang, wel onregelmatig en knettersteil.....

limburgia
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 aug 2009 18:00
Contact

limburgia 09 sep 2019 14:04

La Bresse is ook een mooie uitvalsbasis. Ik heb daar een week verbleven (was in 2015 wel) en toen de petit ballon, platzerwasel en col de la schlucht gedaan.
Overigens is mijn ervaring, in het algemeen, met frankrijk, dat als je bij een kleiner hotel komt of een B&B dat ze je altijd wel een plek bieden waar je je fiets kunt stallen.
Wielrennen imiteert het leven zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 09 sep 2019 16:18

iemand tips voor routes rond Barr (bij Mont Saint Odille)?
Liefst niet te lang, maar wel zoveel mogelijk hm.
https://www.google.com/maps/place/67140+Barr,+France/

Plaats reactie