Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

eerste fixed gear fiets, wat te halen?

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 15 aug 2019 10:52

oke beide wielsets zijn niet helemaal geschikt :) de DT swiss zijn niet geschikt voor een voorrem en aangezien ik ze ook voor woon/werk verkeer wil gebruiken is dat niet ideaal.

De mavic ellipse velgen zijn te dun. max breedte qua band wordt 25 mm aangeraden

Dus beide vallen alweer af :)

De H+Son Archetype lijkt dan wel weer interessant

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 17 aug 2019 14:51

Gister frameset binnen gekregen! Wat sneller ging dan ik dacht :)

Het frame is zwart mat gepowdercoat, wat er wel erg mooi uit ziet. Het normale frame is geverfd en dan heb je op de tub tube het logo in het wit, voorop ook en onderop de bottom tube staat een tekst, dat heb ik dan niet. Helemaal zwart zeg maar.

De eerste uitdaging kwam er al! De headset en de lengte van de voorvork. De (carbon) voorvork is te lang en er moet sowieso een stukje af. De vraag is hoeveel. daarbij, wanneer je de juiste hoogte hebt moet de "nut" in de voorvork geslagen worden.

Voor comfortabel gebruik van de fiets raadt 8bar 20 mm aan spacers aan en de stuurpen omhoog.

Ik heb een Pro LT stuurpen van 100 mm gehaald en 6 graden gehaald en een carbon spacerset van Pro (totaal 33 mm). 3/5/10/15 mm

Dit heb ik op de voorvork gedaan en die stak er 6/7 cm bovenuit.

Ik heb niet het juiste gereedschap om de 2 bovenstaande dingen uit te voeren, daarbij heb ik het nog nooit gedaan. Heb weinig zin om een voorvork meteen te vernachelen.

Uiteindelijk ben ik naar me fietsenmaker gelopen en gevraagd om het uit te voeren :) ze gaan de 33 mm aan spacers onder de stuurpen plaatsen en dan ga ik eens kijken hoe dat gaat. door de verschillende formaten aan spacers kan ik hierna zelf gaan spelen met wat comfortabel is en uiteindelijk de voorvork nog een keertje laten afzeggen.

Kortom, het wordt niet helemaal zelfbouw maar het begin is er!

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 20 aug 2019 21:33

Inmiddels is de voorvork op de juiste plek afgezaagd met 33 mm aan spacers. De headset is in de vork geslagen en de stuurpen etc. is er op gemonteerd. Uiteindelijk kostte het qua manuren 30,- wat goedkoper is dan het gereedschap wat ik ervoor nodig zou hebben :)

De bestelling voor de crankset etc is gedaan en zoals eerder aangegeven gekozen voor de SRAM Omnium. Als je prijsbewust gaat rondkijken, er zit wel een groot prijsverschil hierin bij verschillende bedrijven. Het gaat van 249,- voor de crankset tot waar ik het voor besteld hebt, 172 euro.

Nog (steeds) geen beslissing genomen over de wielset, wat overigens nog het enige is wat nog open staat.

Naar een handjevol verschillende bedrijven enkele vragen gesteld en in afwachting (soms te lang) van reacties. Het gaat van het bestellen van een complete wiel tot alle onderdelen aanleveren bij een wielbouwer. Voor mij is het contact dan toch wel belangrijk, hoe dat gaat en of ze een beetje willen meedenken over de beste keuze.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 25 aug 2019 09:50

Ben je nog in Deventer wezen kijken trouwens. Het weer was niet al te best. Twijfelde nog om heen te gaan. Maar ben toch heen gegaan.

2x een DNF helaas. Er was geen A en B race. Maar ze wilden wat nieuws proberen in de vorm van een Omnium. Dus reed weer eens met de snelle jongens mee. s' Morgens een puntenkoers, smiddags een normale crit. Helaas ook bij de crit na 20 rondjes gelapt, we moesten er 26. Ging eerst redelijk ok, maar eens ik moest lossen me nog een paar anderen stond ik er ik op een gegeven moment alleen voor. Die konden niet meer en stond ik er helemaal alleen voor. Dus werd het aftellen tot ik gelapt zou worden en er uit moest.

Wat was je budget voor wielen. Met Ridea naven of BLB icm een H Plusson Archetype of The Hydra velg heb je gewoon een duurzaam wielsetje met brede velg. Beide velgen bevallen mij prima. En de Ridea naven ook, welke ik in 2 wielsets heb laten invlechten.

Bij Bricklane Bikes zie ik ook kant en klare wielsets, maar heb geen idee wat de bouwkwaliteit is. Mijn wielen heb ik door een fietsmaatje laten bouwen, maar die doet dat ook professioneel voor een fietsenzaak en voor zijn eigen bedrijf.

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 28 aug 2019 10:38

Was inderdaad nog in Deventer, niet voor lang overigens. Heb de vrouwenrace wel gezien. Het weer was niet ideaal maar om eerlijk te zijn, de sfeer was er ook niet echt ;) Nog wel gekeken of ik je frame zag, maar geen Felt frame gezien.

Inmiddels heb de bouw (zo goed als) klaar! Qua wielen was het allemaal wat jammer gelopen. Heb contact opgenomen met een wielbouwer uit Nijmegen http://www.maatwielen.nl/ , ik woon er 300 meter vanaf dus ik dacht, perfect! Ik heb één E-mail terug gehad en daarna tot op dit moment geen reactie meer ontvangen. Een wielset tot 400e is waarschijnlijk toch wat minder interessant.

Verder contact gehad met santafixie. Ze bieden de archetype aan als wielset maar met een heel standaard hub die ook zwaar zijn. Gevraagd of er ook andere hubs in kunnen aangezien ze de wielset zelf opbouwen, maar daar waren ze niet flexibel in. Ook een mail gestuurd naar beastybike en dat duurde bijna een week totdat er een reactie kwam.

Heb met Mavic contact gehad en met de huidige Ellipse wielset, hierbij geven ze aan dat er wel bandjes van 28 mm op passen dus bij bike-components maar het wielsetje besteld :)

Gister binnen gekregen en in de avond de fiets verder in elkaar gezet. Trapas nog een keertje uit elkaar moeten halen en wat strakker gezet :) Voorrem zit er nog niet op. Heb een hendeltje van 8bar alleen de remkabel die erin moet, het bolletje wat in de hendel komt is kleiner dan standaard, dus nog aan het kijken naar een juiste kabel. Misschien iemand tips?

Wel erop gefietst, eerste keer erop was heel apart! Normaal ben ik gewend om ff kracht te zetten wanneer je weg fietst, dan hou je je trappers even stil en zet je je andere voet erop, maar dat gaat nu niet. Het went overigens wel vrij snel.

Vanavond ff verder kijken naar de afstelling, zadel etc. Heb een stuurpen van 100 mm erop zitten maar misschien er een langere nog opzetten. Eerst is kijken naar het zadel.

De laatste race in Adam wil ik wel gaan kijken. Racen lijkt me voor mezelf en voor de andere rijders nog niet verstandig :)

Wel nog 1 dingetje, kan met nieuwigheid te maken hebben. Toen ik voor de eerste keer ging fietsen hoorde ik de ketting wel redelijk over de tandwielen heen gaan. Heb er toen dry lube op gedaan en werd het al minder. Is dit nieuwigheid of moet ik nog ergens naar kijken?

Maar genoeg gepraat, hierbij wat foto's van de build. Voor referentie, ben 198 cm lang en het is een XL frame.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 29 aug 2019 10:57

Afbeeldingen insluiten is toch soms wat lastig :) hierbij gewoon een hyperlink

https://ibb.co/HnPr4W3

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 29 aug 2019 13:02

bullit-shot schreef: 28 aug 2019 10:38 Wel nog 1 dingetje, kan met nieuwigheid te maken hebben. Toen ik voor de eerste keer ging fietsen hoorde ik de ketting wel redelijk over de tandwielen heen gaan. Heb er toen dry lube op gedaan en werd het al minder. Is dit nieuwigheid of moet ik nog ergens naar kijken?
Tja, hoe ziet de kettinglijn eruit? Heb je bij achter- en voortandwiel opgemeten?
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Pilostilo
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jan 2015 09:47

Pilostilo 30 aug 2019 10:20

Het kan zijn dat je kransje achter te los zit

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 01 sep 2019 17:38

Inmiddels heb ik de stuurpen van 100 mm vervangen door een stuurpen van 120 mm. Testritje gemaakt van Nijmegen naar Arnhem, naar Mantel. Heen met 100 mm, daar stuurpen gehaald, gemonteerd en terug met 120 mm. De 120 mm is veel fijner voor mijn houding dus die laat ik er nu op.

Het ketting geluid nog niet verder naar gekeken. Zal de achter tandwiel nog demonteren en opnieuw erop zetten, misschien dat dat gaat helpen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 sep 2019 21:06

Ik zou allereerst je kettinglijn heel precies opmeten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 09 sep 2019 13:04

Of in een standaard met je timmermans oog van achter en boven goed kijken hoe schuin je ketting loopt. Kan zijn dat je de ketting heel strak hebt staan omdat je bang bent dat ie er af loopt. Nu wil je dat laatste absoluut niet hebben met een fixed gear natuurlijk maar feit is wel dat de ketting soepeler loopt.
Overigens heb je altijd meer geluid dan bij een normale racer.
Enne.. Dikke fiets hoor!

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 nov 2019 18:24

bullit-shot schreef: 28 aug 2019 10:38 Was inderdaad nog in Deventer, niet voor lang overigens. Heb de vrouwenrace wel gezien. Het weer was niet ideaal maar om eerlijk te zijn, de sfeer was er ook niet echt ;) Nog wel gekeken of ik je frame zag, maar geen Felt frame gezien.

Wel nog 1 dingetje, kan met nieuwigheid te maken hebben. Toen ik voor de eerste keer ging fietsen hoorde ik de ketting wel redelijk over de tandwielen heen gaan. Heb er toen dry lube op gedaan en werd het al minder. Is dit nieuwigheid of moet ik nog ergens naar kijken?
Beetje late reactie. :lol: Maar niet zo actief op het forum. Overigens zat mijn fixed gear seizoen er ook al op vanwege een mtb vakantie in september. De sfeer was inderdaad niet zo geweldig in Deventer. Verlaten wielerparcours en er was niet eens een kantine. Toch een heel verschil tijdens een crit als bv. Katendrecht, Rotterdam. Sowieso mis ik de sfeer van 2 jaar geleden bij wel een beetje. Toen was er altijd een B-race voor de mindere rijders. Met alleen de A-race is het wachten tot je gelapt wordt, want het gaat gewoon hard. En duurt langer dan de B-race. Toch wil ik het komend seizoen wel weer proberen. Anders denk ik dat ik mijn carbon wielset die ik begin dit jaar aan heb geschaft maar ga verkopen, want om er niet mee te racen is eigenlijk zonde.

Voor wat betreft je ketting. Sommige kettingen maken meer geluid. Mn dure gouden KMC ketting maakte ook best geluid, tenzij ik hem goed in had gewaxt. Ook toen ie nieuw was. De el-cheapo ketting die ik er nu om heb liggen van 8 euro, maakt mijn inziens veel minder geluid. En merk er weinig van dat het een goedkope ketting is. Mist alleen een snelsluiting.

Maar fiets er bijna dagelijks op met mn woon-werk ritjes.

Plaats reactie