Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Geïrriteerde kuitspier

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 22 jul 2019 19:22

Meer mensen die last hebben van een geïrriteerde kuitspier? Het is iedere keer dat ik last krijg van mijn linker kuitspier als ik een stuk ga fietsen. Altijd links, nooit rechts.

In februari voor het eerst . Daarna steeds rustig aan gedaan en de pijn was volledig weg. Daarna het sporten weer opgepakt, maar binnen een paar weken gaat het weer mis en voel ik de irritatie weer opkomen.

De huisarts heeft bij een van de keren de diagnose gescheurde kuitspier uitgesproken. na een paar weken rust, zou het vanzelf over moeten gaan. Dat doet het dus ook, maar een aantal weken later keert het weer steeds terug. Zo kan ik nooit mijn kilometers maken. Als ik telkens 2-3 weken een paar ritjes kan doen (+/- 40 km per rit), om vervolgens weer ruim een maand rust te moeten nemen...

Iemand tips?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jul 2019 19:47

Sport fysiotherapie misschien.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jul 2019 19:49

Eerst maar eens weten wat er echt aan de hand is: echoscopie.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 jul 2019 21:25

Een spierscheur kun je voelen. Daar hoort ook fysio en oefeningen bij anders vult het ‘gat’ zich met bindweefsel. En dat wil je niet. Er moet terug spierweefsel komen

Advies: laat de diagnose door een goeie FT vaststellen en ga bij haar in behandeling.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 23 jul 2019 08:38

klimmer schreef: 22 jul 2019 19:49 Eerst maar eens weten wat er echt aan de hand is: echoscopie.
Mijn gedachte ook. Huisarts is trouwens niet het beste station voor spierklachten

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 23 jul 2019 14:33

Ik deed het protocol als volgt:: eerst naar de kine voor de nodige vaststellingen en advies. Dan naar de huisarts om zijn advies, resultaat, de huisarts zat er in sommige gevallen mijlenver naast.(zelfs meestal) :mrgreen:

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 23 jul 2019 18:56

klimmer schreef: 22 jul 2019 19:49 Eerst maar eens weten wat er echt aan de hand is: echoscopie.
Wattes? Ik ben niet echt thuis in de medische wereld...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 jul 2019 20:15

Heb je thuis toegang tot Google? Dan weet je het zo. Het is een soort van Röntgenfoto

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 jul 2019 21:30

klimmer schreef: 22 jul 2019 19:49 Eerst maar eens weten wat er echt aan de hand is: echoscopie.
Verwacht dat er bij zo'n laag-reactieve klacht weinig te zien is.
Bij een spierscheur verwacht je natuurlijk ook een heel ander verhaal (acuut ontstaansmoment) dan iets wat na 40km fietsen gaat zeuren,


Ik zeg: snel naar bikefitter/sportpodoloog/sportfysio en die eens lekker met hagel laten schieten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 jul 2019 08:08

Hou er ook rekening mee dat het langer duurt dan je zou willen.
De kuitspier gebruik je altijd, dus echt rust krijgt hij niet.
Of je moet in je bed blijven liggen.
Ikzelf had een tijd terug een kleine spierscheuring na een krampaanval.
En elke keer als ik dacht dat het weer goed ging gebeurde er wel iets waardoor het toch bleek dat het niet goed was.
Al met al heb ik bijna een jaar rustig aan gedaan voordat ik het idee had dat het goed was.
Mijn fysio zei dat het wel extreem lang was maar dat het ook niet met een paar weekjes over zou zijn.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 28 jul 2019 16:54

scepticus schreef: 23 jul 2019 21:30
klimmer schreef: 22 jul 2019 19:49 Eerst maar eens weten wat er echt aan de hand is: echoscopie.
Verwacht dat er bij zo'n laag-reactieve klacht weinig te zien is.
Bij een spierscheur verwacht je natuurlijk ook een heel ander verhaal (acuut ontstaansmoment) dan iets wat na 40km fietsen gaat zeuren,


Ik zeg: snel naar bikefitter/sportpodoloog/sportfysio en die eens lekker met hagel laten schieten.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het gebeurt tot nu toe meestal na zo'n 40 km. Meestal fiets ik ook niet echt grotere rondjes. Vaak heb ik er de hele tijd geen last van, maar schiet het er wel op een moment opeens in, waarna ik een hoop kracht in mijn benen lijkt te verliezen. Vervolgens voel ik dat nog een paar dagen en daarna is het vaak weer over. Dit gebeurt trouwens ook niet iedere rit of bij iedere sportactiviteit. Zo nu en dan lijkt het er steeds weer opnieuw in te schieten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jul 2019 17:12

Bikey schreef: 28 jul 2019 16:54
scepticus schreef: 23 jul 2019 21:30
klimmer schreef: 22 jul 2019 19:49 Eerst maar eens weten wat er echt aan de hand is: echoscopie.
Verwacht dat er bij zo'n laag-reactieve klacht weinig te zien is.
Bij een spierscheur verwacht je natuurlijk ook een heel ander verhaal (acuut ontstaansmoment) dan iets wat na 40km fietsen gaat zeuren,


Ik zeg: snel naar bikefitter/sportpodoloog/sportfysio en die eens lekker met hagel laten schieten.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het gebeurt tot nu toe meestal na zo'n 40 km. Meestal fiets ik ook niet echt grotere rondjes. Vaak heb ik er de hele tijd geen last van, maar schiet het er wel op een moment opeens in, waarna ik een hoop kracht in mijn benen lijkt te verliezen. Vervolgens voel ik dat nog een paar dagen en daarna is het vaak weer over. Dit gebeurt trouwens ook niet iedere rit of bij iedere sportactiviteit. Zo nu en dan lijkt het er steeds weer opnieuw in te schieten.
Misschien eens een paar keer een langer rondje met minder intensiteit?
Een spierscheuring lijkt me niet logisch. Die van mij was vast groter dan sommigen in hun hoofd hebben, maar ik heb bijna twee weken werkelijk geen stap kunnen lopen.

Plaats reactie